TOP

Openingssoiree AIFW: Spijkers & Spijkers en Iris van Herpen

De dertiende editie van AIFW ging gisteravond van start met de traditionele openingssoiree. Bekend en onbekend Nederland kwam in grote getalen en in 'black tie' af op de shows van Spijkers & Spijkers en Iris van Herpen.

SIS by Spijkers & Spijkers
Wie helemaal klaar was met het maritieme thema, werd gisteravond aangenaam verrast door de show van Spijkers & Spijkers tijdens de openingssoiree van de dertiende AIFW. Met als thema het volksliedje ‘Daar was laatst een meisje loos’, presteerden de zussen het om de toch wat uitgekauwde marine-look, een geweldig interessante en mooie nieuwe draai te geven. SIS is de nieuwe ready-to-wear collectie, waarmee Truus en Riet voor het eerst zelf het commerciële pad kiezen. Eerder ontwikkelde het duo ook al een collectie voor Claudia Sträter.

Dus wel blauw en wit, maar dit keer niet gecombineerd met het standaard rood, maar met zeegroen en zwart. We zagen prints van schelpen en zeepaardjes, maar ook de afbeelding van de Oost Indiëvaarder ´SISTER´ in Delftsblauw. De SIS-collectie bestaat uit jurkjes van precies de goede lengte in de typische A-lijn stijl van Spijkers & Spijkers, jumpsuits, korte jasjes op rechte pantalons met een hoge taille en wijd uiteenlopende, lange zomerjurken. Het designduo gaf een flinke knipoog naar de zeevaart en matrozen door details te kiezen als een gevouwen bootje of een papagaai op de kragen van de kleding.

Iris van Herpen
De echte knaller van de openingssoiree zat hem in de staart van de avond: Iris van Herpen kreeg een staande ovatie voor een preview op haar zomercollectie 2011  Crystallization’. De tien stuks die Van Herpen liet zien, waren van grote klasse en elk afzonderlijk een technisch hoogstandje. De modellen liepen als ware aardsengelen over de catwalk met glazen vleugelconstructies op de mouwen, waardoor het net was of iemand water over ze heengooide. Volgens Van Herpen draait het bij deze collectie dan ook om ‘de transformatie van water naar kristal met als uitgangspunt het proces van vloeibare chaos naar vaste structuur’.

De zeer duidelijke en conceptuele hand van de ontwerpster zorgen voor een zekere mate van voorspelbaarheid in haar collecties. Opnieuw waren het futuristische en zeer technische jurken, dit keer geheel gemaakt van stroken eco-leer, met het accent op de schouders waarop ornamenten en sculpturen ingenieus waren vastgemaakt. Niettemin heeft Van Herpen opnieuw laten zien geen kleding te maken, maar kunst dat het beste tot zijn recht zou komen door installaties in de betere musea van deze wereld. De totale collectie zal te zien zijn op de London Fashion Week in september.

Foto’s: Jeroen Snijders / www.jeroensnijders.nl