TOP

Winkelpersoneel wil andere baan, doorstart Sandwich en Beyoncé draagt Iris van Herpen

Een op de drie winkelmedewerkers overweegt van baan te veranderen als ze niet beter worden gewaardeerd op diverse vlakken. Verder: Sandwich is overgenomen, Van Lier verkoopt aandelen en Daily Paper heeft een eigen documentaire op Prime Video. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 19 juni.

credit beeld: Beyoncé, Styling door Shiona Turini, Haar door Neal Farinah, Make-up door Rokael Lizama, Fotografie door Andrew White

Een derde winkelpersoneel wil van baan veranderen

Een op de drie winkelmedewerkers overweegt te wisselen van baan. Het gebrek aan doorgroeimogelijkheden, een hoger salaris, onderwaardering en een onprettige werkomgeving worden als belangrijkste redenen genoemd. Dit blijkt uit een onderzoek van Quinyx, aanbieder van een AI-gedreven softwareoplossing voor personeelsplanning, dat 800 retailmedewerkers heeft bevraagd. 

De retailmedewerkers geven in het onderzoek aan dat er ruimte is voor verbetering. Als er meer ontwikkelingsmogelijkheden worden aangeboden is meer dan vier op de vijf (84 procent) van de respondenten bereid zijn langer bij hun huidige werkgever te blijven. Een op de vier van de medewerkers geeft aan dat er geen doorgroeimogelijkheden worden geboden door hun werkgever. 

Opvallend is dat bij de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar meer dan de helft (52 procent) aangeeft te overwegen om van baan te wisselen. Bij vijftigplussers is dit 45 procent. Van de leeftijdsgroepen 35 tot 44 jaar en 45 tot 54 jaar is een op de drie winkelmedewerkers geneigd om van baan te veranderen. Vijfentwintig tot 34-jarigen zijn het minst geneigd om van baan te wisselen. 

Sandwich start toch door

Het vrouwenmodemerk Sandwich maakt een doorstart. Uit het tweede faillissementsverslag wordt duidelijk dat Team SW B.V. de voorraden, inventaris en immateriële activa heeft overgenomen. De afgelopen maanden was de curator met diverse partijen in gesprek over een overname van Sandwich. Team SW is afgelopen maart opgericht door oud-werknemers van het merk. Op de site staat aangegeven dat de winkels in Leiden en Antwerpen open zijn en dat de vestigingen in Breda en Eindhoven binnenkort ook de deuren openen.

In mei was er nog juridisch getouwtrek tussen de familie Veldhoven – voormalig eigenaar en oprichter van Sandwich – en de curator die het faillissement afhandelde. Veldhoven wilde de voorraad van 250 duizend stuks kleding onderhands verkopen aan Team SW, in plaats van door een openbare verkoop via de curator. Martijn Veldhoven reageerde toen met: “Team SW bestaat uit oud-werknemers van Sandwich die het merk een warm hart toedragen. Wij menen dat Sandwich daar in goede handen is.” Sandwich bestaat sinds 1981.

Beyoncé draagt Iris van Herpen tijdens Arena-show

Beyoncé heeft zaterdag 17 juni een jurk van Iris van Herpen gedragen tijdens de openingsact van haar Renaissance World Tour in de Johan Cruijff Arena. De Nederlandse ontwerper maakte een custom made ‘Heliosphere Gown’ voor de Amerikaanse artiest. Hierbij zijn onder meer 980 sikkelvormige 3D vormpjes vervaardigd, die vervolgens op een huidkleurige tule zijn genaaid. 

“Het was een enorme eer om de Heliosphere Gown voor Beyoncé te ontwerpen en te creëren”, reageert Van Herpen. “Haar stijl is een caleidoscoop van elegantie die mij en mijn team inspireerde in elke steek, elke kraal en elk bloemblaadje tijdens de 700 uur durende ontdekkingsreis om haar halo-vormige jurk te creëren.”

Daily Paper-documentaire op Prime Video

‘The Daily Paper Story – Against All Odds’, een vierdelige documentaire over het Nederlandse merk Daily Paper is vanaf nu te zien via streamingdienst Amazon Prime Video. De kijker krijgt hierin een blik achter de schermen bij het label, onder meer over de oorsprong, uitdagingen, samenwerkingen – onder andere met Ajax en Adidas – en bij de winkels in Amsterdam, Londen en New York. Aan het woord komen CEO Rodney Lam en oprichters Hussein Suleiman, Jefferson Osei en Abderrahmane Trabsini. Bekijk hier de trailer van de documentaire. 

Van Lier verkoopt aandelen

Schoenenmerk Van Lier verkoopt B-aandelen via het beursplatform Nxchange. Het familiebedrijf wil hiermee geld ophalen en een ‘community’ van Van Lier friends creëren. “We zoeken aandeelhouders die een bepaalde connectie hebben met het bedrijf”, zegt CEO Christina van Spaendonck in het FD. “Die krijgen de kans feedback te geven, bijvoorbeeld op nieuwe modellen schoenen.” Daarnaast krijgen investeerders korting en wordt er gedacht aan schoenen exclusief voor de aandeelhouders. 

Het bedrijf verkoopt de aandelen in etappes, wat vijf miljoen euro moet opbrengen. Dit geld wil de onderneming inzetten voor marketingdoeleinden, grotere voorraden van bestsellers en expansie in België en Duitsland. Daarnaast vertelt de directie aan FD dat het van plan is om de vrouwenlijn uit te breiden.