TOP

Open dagen WFC en Nieuwkuijk afgelast, Mango lanceert interieurcollectie en H&M kondigt nieuwe designersamenwerking aan

Zowel de Mode Inspiratiedagen van WFC Amsterdam als het Fashion Event van MAC in Nieuwkuijk gaan niet door. Mango lanceert in april voor het eerst een interieurcollectie. En H&M heeft vandaag een nieuwe designersamenwerking aangekondigd. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 14 januari 2021.

Open dagen WFC en Nieuwkuijk afgelast

De persconferentie van afgelopen dinsdag heeft de organisatie van de Mode Inspiratiedagen van WFC Amsterdam doen besluiten de geplande editie op 24 en 25 januari te annuleren. “Wij hadden deze dagen graag georganiseerd en ook al vele passende maatregelen genomen. Gezien de verlenging en verzwaring van de harde lockdown door de Nederlandse regering hebben wij in samenspraak met het management van WFC Amsterdam moeten besluiten deze editie niet door te laten gaan.” WFC Amsterdam blijft wel gewoon open en klanten zijn welkom om de showrooms te bezoeken en in te kopen.

Ook het Fashion Event van Mode Aankoop Centrum Zuid Nederland (MAC) in Nieuwkuijk op zondag 31 januari gaat om dezelfde redenen niet door. Tijdens deze open dag zouden alle merken in het gebouw te bezoeken zijn, aangevuld met ongeveer vijftien gastmerken. Aangekleed met een hapje en drankje en verschillende modeshows. De showrooms van de merken in het centrum blijven wel op de normale openingstijden open voor de reguliere inkoopafspraken. Daarnaast is het ook mogelijk om kijkafspraken te maken om te oriënteren op nieuwe merken.

De Lijnden Fashion Tour heeft nog niet bekend gemaakt of de tweede editie op zondag 24 en maandag 25 januari doorgaat.

Gallery-beurzen verzet

Vakbeurs Gallery Shoes & Fashion, die oorspronkelijk gepland stond voor 7 tot en met 9 maart 2021, wordt verplaatst naar 18 tot en met 20 april 2021. Dat heeft organisator Igedo Company besloten vanwege de strenge lockdown in Duitsland. Het bijbehorende Showroom Concept, waarbij leveranciers voor vijf dagen een tijdelijke showroom op de beursvloer kunnen huren, schuift mee naar 16-20 april 2021. De locatie, beurscomplex Areal Böhler in Düsseldorf, blijft ongewijzigd. Igedo Company organiseert elk seizoen twee beurzen op het gebied van mode en schoenen in Düsseldorf. De eerste is Gallery Fashion & Shoes, waar de nadruk op mode ligt, en de tweede Gallery Shoes & Fashion, met het accent op schoenen. Van Gallery Fashion & Shoes was al bekend dat de beurs door de coronamaatregelen alleen digitaal plaatsvindt en in plaats van drie dagen tweeënhalve week te bezoeken is, tussen 28 januari en 15 februari 2021. Aansluitend is er een virtuele line-up met begeleidende evenementen.

Mango lanceert interieurcollectie

Mango lanceert in april voor het eerst een interieurcollectie, geïnspireerd door de mediterrane cultuur. In eerste instantie bestaat de collectie uit textielproducten voor de slaapkamer, de woonkamer en de badkamer, zoals beddengoed, kussens, handdoeken, badjassen en kaarsen. Vanaf de herfst worden daar producten voor de keuken en eetkamer aan toegevoegd. De hele collectie is duurzaam en wordt voor tachtig procent lokaal geproduceerd. De interieurcollectie zal exclusief te koop zijn via de webshop van Mango en (nog) niet via de fysieke winkels.

H&M kondigt designersamenwerking aan met Simone Rocha

H&M heeft vandaag een nieuwe designersamenwerking aangekondigd: in maart lanceert de retailer een collectie met de Ierse modeontwerpster Simone Rocha. Het zal voor het eerst zijn dat zij niet alleen vrouwenkleding ontwerpt, maar ook mannen- en kinderkleding. Kunst, vrouwelijkheid en verschillende culturen komen samen in haar dromerige collectie voor H&M. Ze viert met deze collectie het tienjarig jubileum van haar label. Voor het ontwerpen van deze collectie bekeek ze de favorieten uit haar eigen archief en gaf deze speciaal voor H&M een moderne twist. Ze maakt hierbij gebruik van haar kenmerkende tartanruit, prints die teruggaan naar het verleden en opvallende details, zoals parelversieringen, wilde bloemen en strikken. Simone Rocha x H&M is vanaf 11 maart beschikbaar.

Josh V schenkt 7.500 euro aan Sympany

Vrouwenmodemerk Josh V schenkt een bedrag van 7.500 euro aan textielinzamelaar Sympany, die werkt aan een circulaire textielketen. De gift is een deel van de symbolische retourvergoeding die in 2020 door Josh V werd gerekend. De rest wordt geïnvesteerd in duurzame ontwikkelingen binnen het bedrijf om de impact op het milieu te beperken. Om de consument te ontmoedigen om onnodig te retourneren, rekent Josh V de consument per retour een symbolisch bedrag van 2,99 euro, overigens een fractie van wat een retourzending het bedrijf daadwerkelijk kost. De retourvergoeding wordt gerekend uit duurzaamheidsoogpunt om de consument bewust te maken en zo het aantal retouren zoveel mogelijk te beperken. Directeur Josh Veldhuizen: “Sinds we deze retourvergoeding rekenen zien we dat het percentage retouren al flink is gedaald.” Onder andere een online fitting tool moet de consument helpen de juiste maat te bestellen zodat er niet meerdere maten van één artikel hoeven te worden besteld. Josh V kiest elk jaar een ander goed doel uit om met een schenking te ondersteunen. Het goede doel voor 2022 wordt later dit jaar bekend gemaakt.

In de komende vrouwenmodespecial, die op 22 januari 2021 verschijnt, lees je een uitgebreid interview met Josh Veldhuizen van Josh V over onder andere duurzaamheid en de coronacrisis.