TOP

Op Trendsafari met Jan Agelink: ‘Merken moeten communities worden’

Het NewWerktheater van creatief bureau …,staat was op dinsdag 20 juni het decor voor Textilia’s halfjaarlijkse Trendsafari. Trendforecaster Jan Agelink nam de aanwezigen mee in de consumenten- en fashiontrends voor herfst-winter 2018-2019.

In plaats van de gebruikelijke witte lay-out heeft trendforecaster Jan Agelink (Jan Trendman) dit keer voor zwart gekozen. De kleur is in lijn met het thema, ‘Radical Atoms’. “Het is een symbool voor creatieve woede”, legt Agelink uit. “We moeten de oude systemen eerst afbreken voordat we nieuwe kunnen opbouwen.” De Franse ontwerper Nelly Ben Hayoun is een van de ‘creatieve soldaten’ die hier volgens hem in voorop lopen. Samen met het Amsterdamse Sandberg Instituut richtte ze de University of the Underground op. Hier wil ze een nieuwe generatie designers opleiden die ‘het systeem snappen, zodat ze het van binnenuit kunnen veranderen’. “Hayoun stelt design in dienst van de maatschappij”, zegt Agelink. “Ze hoopt dat de University of the Underground de volgende secretaris-generaal van de Verenigde Naties aflevert.”

Gemeenschapsgevoel

Het past binnen een beweging waarin mensen elkaar in community-verband opzoeken. Macron is met zijn En marche! een van de boegbeelden, omdat hij mensen uit allerlei verschillende hoeken bij elkaar brengt. “Een bruggenbouwer”, aldus Agelink. “Macron is kind van een nieuwe generatie.” Ook merken moeten als gemeenschappen gaan opereren, vindt hij; het product alleen volstaat niet meer, consumenten verwachten er een hele belevingswereld omheen, waar ze ervaring en inspiratie op kunnen doen en kunnen participeren in het proces. Het online platform Print All Over Me snapt dat; hier kunnen gebruikers hun eigen prints uitzoeken en die op een silhouet naar keus laten ‘afdrukken’. Post-couture gaat nog een stapje verder. Dit houdt in dat consumenten ontwerpen kunnen downloaden en lokaal kunnen laten produceren bij een fabrikant naar keuze.

Verkleinen van de afvalberg

De consument vraagt om meer transparantie. Agelink: “Waar komen mijn spullen vandaan en wat kost het om ze te maken? Het Britse merk Elvis & Kresse doet dat heel mooi; zij maken tassen en accessoires van gebruikte brandweerslangen. Bij ieder product zit een kaartje met informatie over de herkomst van het materiaal.” Er komt meer aandacht voor de circulaire economie, voor materialen in de keten houden. Brandweerslangen kunnen niet worden afgebroken of verbrand en eindigen daarom op de afvalberg. Daarom kozen de ontwerpers voor dit materiaal – hun missie is om de wereld van afval te verlossen.

Mens versus machine

Ook kunstmatige intelligentie is een belangrijk thema, mens versus machine. Als robots steeds meer werk van ons kunnen overnemen, wat betekent dat dan voor ons? Het zijn grote sociale vragen, waar nog geen antwoord op is. Sterker nog, volgens het World Economic Forum moet 65% van de banen die Generatie Z (geboren na 1995) gaat uitvoeren nog worden uitgevonden. Ook het fysieke en digitale versmelten steeds verder (‘fygital’, red.).

Agelink vertaalt deze maatschappelijke ontwikkelingen naar vijf trendthema’s voor herfst-winter 2018-2019: Creative Soldiers, Brutalist, Craftivism, Everyday People en Regenerate. We lichten er twee uit.

Trendsafari NewWerktheater juni 2017

Creative Soldiers

Dit thema draait om het omarmen van de chaos. Het zijn tenslotte maar ‘fucking klere’, concludeerden drie AMFI-studenten tijdens hun afstudeercollectie. De stijl is een cross-over van uniforms en active wear, multifunctionele items die soms de indruk wekken ‘zonder handleiding in elkaar te zijn gezet’. We zien:

  • Illustraties en beschilderingen op kleding
  • Inspiratie uit legeruniformen
  • Variaties op camouflageprints, bijvoorbeeld door gebruik van andere materialen
  • Buttons (We know pins won’t save the world, but waring them might make us feel better)
  • Military- en active wear met een tribal gevoel
  • Neon
  • Grote silhouetten
  • Multifunctionele kledingstukken

Het kleurenpalet bestaat uit neon- en donkere kleuren. Agelink: “Een soort Oost-Europese regenboog.”

Trendsafari NewWerktheater 2 juni 2017

Craftivism

De Craftivism-trend draait om de relatie tussen consument en product: waar komen mijn spullen vandaan en door wie zijn ze gemaakt? Een sprookjesachtig thema, met veel aandacht voor craftmanship. Burberry zet hier sterk op in. Tijdens de Fashion Week in Londen opende het modemerk een tijdelijke expositie, The Makershouse, waar bezoekers konden zien hoe de kleding van de catwalk gemaakt werd. Binnen dit thema zien we:

  • Sculpturale vormen (o.a. in knitwear)
  • Transparantie
  • Kant
  • Wit & off-white
  • Gelaagdheid in designs
  • Social design
  • Heuptassen die over de schouder worden gedragen
  • Etnische en folkloristische invloeden
  • Glanzende materialen (o.a. satijn)

Het kleurenpalet bestaat uit bruin- en groentinten, in combinatie met petrol en ‘giftige’ kleuren als rozerood en geelgroen.

…,staat & NewWerktheater

Jochem Leegstra richtte …,staat in 2000 op, met de bedoeling een brug te slaan tussen communicatie en (sinds 2004 ook ruimtelijk) design. Het bureau rekent Bugaboo, Cartier, Converse en Heineken tot zijn klanten en gooide in 2012 hoge ogen met de samenwerking met Nike en warenhuis Selfridges. Heel Londen stond die zomer in het teken van de Olympische Zomerspelen en Nike besloot alles uit de kast te trekken om de aandacht van de duizenden ingevlogen sportliefhebbers te trekken. …,staat ontwikkelde interactieve etalages voor Selfridges in Londen. Futuristische displays waarmee het schoenenmerk haar innovatieve karakter wilde onderstrepen. Dit jaar streek het bureau neer in voormalig theater aan de Oostenburgergracht in Amsterdam, dat Leegstra uitbreidde met een restaurant, fotostudio en meeting- en expositieruimtes: het NewWerktheater.