TOP

‘Als je genoeg moeite doet om je dromen na te streven, dan is alles mogelijk’ [interview]

Van accessoires, een winkel met koffiecorner tot vrouwenmode: Francis de Mik van Lades Smaakvol is van alle markten thuis. “Ik ben een ondernemer die veel uitprobeert. Mijn tactiek: stapje voor stapje vernieuwen.”

“Lades Smaakvol begon 12,5 jaar geleden als een heel klein winkeltje, puur omdat mijn man en ik het leuk vonden om iets voor onszelf te beginnen. Tijdens een zoektocht door Turkije – waar mijn man vandaan komt – kwamen we uit bij handgemaakt glaswerk. Op de bonnefooi bestelden we negen pallets. Mocht het op niets uitlopen, dan zouden familie en vrienden de komende twintig jaar glaswerk krijgen bij iedere verjaardag, besloten we.”

“We kregen er gevoel voor, en merkten dat het goed werkte om glaswerk te combineren met een sjaaltje of ketting. Vijf jaar geleden besloot ik dat ik mijn baan als manager voor culturele centra niet langer ernaast wilde doen. We besloten er echt voor te gaan en verhuisden naar een nieuwe locatie, een monumentaal pand uit 1675 op een A-locatie in Dordrecht.”

Koffiecorner

“Bij deze nieuwe uitdaging besloten we ook om weer iets nieuws erbij te doen. Achterin de zaak startten we met een kleine koffiecorner en broodjes. Ook dat viel weer ontzettend goed in de smaak bij het publiek. Later kwamen de koopzondagen erbij. We wisten niet goed hoe we dat moesten bolwerken, want we zagen het niet helemaal zitten om echt áltijd aan het werk te zijn. We besloten uiteindelijk te stoppen met de koffiecorner. Je moet tenslotte ook heel veel koffie verkopen om honderd euro omzet te draaien. Mijn tactiek is om stapje per stapje te vernieuwen en verschillende dingen uit te proberen.”

“Ik ben net vier weken geleden begonnen met nieuwe kleding, in combinatie met vintage items. De inkoop is enkel cash & carry, dus ik koop bij verschillende groothandels in. Ik ben nu nog erg zoekende hoe ik slim met mijn tijd om kan gaan. Ik ga zelf overal naartoe om leuke dingen uit te zoeken. De klanten zijn in ieder geval al erg enthousiast, vooral de jurken vinden gretig aftrek.”

Klassieke stijl

“Mijn doelgroep is groot, ruim genomen tussen de dertig en tachtig jaar oud. Meestal geklede dames, die voor een klassieke stijl kiezen. Vandaar dat ik ook kies voor jurken. Ik heb eigenlijk drie verschillende klantgroepen: vaste klanten, passanten en de dagtoeristen. Dordrecht heeft er daar heel veel van. Het is de oudste stad van Holland, en het is echt bijzonder leuk om hier te zitten, in een leuke straat met allerlei schattige kleine winkeltjes in oude panden. Het is echt een beleving. Hier zitten de kleinere ondernemers zoals ik, het zijn winkels met karakter.”

“Mijn webshop is nog net niet in de lucht, maar is in principe helemaal klaar voor lancering. Ik wil die met name gebruiken als extra ondersteuning van de zaak. Dat mensen denken: ‘Oh ja, dat leuke winkeltje, dáár wil ik nog eens even kijken.’ Ik ben niet van plan om het heel groots aan te pakken, online. Als kleine ondernemer heb je ook zo weinig tijd om het allemaal op poten te krijgen in je eentje. Kleding is nu eenmaal al heel veel online te koop. Bovendien bestaat mijn doelgroep vooral uit mensen die ook willen passen, voelen en zien. Ik ga wel een kleine verbouwing doen in de winkel. zodat er ruimte komt voor een klein kantoortje en een studiootje voor fotoshoots.”  

Toekomstplannen

“In de toekomst hoef ik niet per se uit te breiden met een extra winkel. Ik merk dat de mensen die bij ons komen, vooral komen voor mij of mijn man. Er zit zo’n grote gunfactor bij. Mensen houden van de sfeer, hoe we met ze omgaan en ze adviseren. Ik wil wel mijn omzet vergroten. Dat is ook een van de redenen om met de verkoop van kleding te beginnen: daarmee kan ik grotere bedragen omzetten. De jurken verkoop ik tot  € 120,- à € 130,-, terwijl modeaccessoires qua prijzen variëren tussen de € 10,- en € 100,-. Toch zal ik ook meer kosten maken. Zo zal ik met kleding meer moeten doen op het gebied van beveiliging. Ik ga het een jaar serieus aanpakken. Volgend jaar september maak ik de balans op en trek ik de conclusie. Ik heb er vertrouwen in. Ik geloof in de wet van de aantrekkingskracht: als je genoeg moeite doet om je dromen na te streven, dan is alles mogelijk.”