TOP

Online shopping service Suitcase: ‘Terugkerende klant is belangrijker dan nieuwe klant’

De Belgische online shopping service Suitcase gaat de Nederlandse markt op. “Jullie markt is hier veel meer klaar voor dan de Belgische”, aldus Joop Wanten, oprichter van Suitcase.
Suitcase is een Belgische online shopping service voor mannen, waarbij klanten – naar aanleiding van een intakegesprek – een samengestelde doos met kleding en accessoires toegestuurd krijgen. Textilia sprak mede-oprichter Joop Wanten over de werkwijze en visie van het bedrijf dat hij samen met Geert Mertens bestuurt.
 
Hoe gaat het met Suitcase in België? En waarom zijn jullie de Nederlandse markt opgegaan?
 
“In België gaat het goed, tegen alle verwachtingen in. We zijn in januari 2014 gestart en hebben in drie jaar tijd al meer dan 5.000 klanten bediend. Maar je kunt België niet zo makkelijk met Nederland vergelijken, het is een stuk conservatiever. Ook loopt het qua e-commerce minder vlot dan in Nederland. Belgen moeten veel meer overtuigd worden voordat ze overstag gaan. De Nederlandse markt is wat dat betreft al een stuk rijper. Toen wij ontdekten dat ook veel Nederlandse mannen onze site bezochten, besloten wij om ons meer op deze markt te richten. In Belgie investeren we veel van onze tijd in het uitleggen van ons concept. We verwachten dat we in Nederland hier minder mee bezig zullen zijn en ons meer gaan richten op het positioneren van het merk Suitcase.”
 
In Nederland zijn er inderdaad al een aantal grote concurrenten op dit gebied. Wat voegen jullie toe?
 
“Net als veel online shopping services zijn we vrij mainstream begonnen – gericht op prijs en volume – maar na een aantal maanden zijn we daar vanaf gestapt. Ten eerste omdat we in de gaten kregen dat iedereen hetzelfde aan het doen was, en ten tweede omdat wij minder cashgedreven wilden zijn. Dus hebben we besloten ons merk hoger te positioneren dan de andere partijen. Nu focussen we op Belgische merken en daarnaast op iets uniekere labels in het midden-hoge segment. We zijn op zoek gegaan naar merken die niet op elke hoek van de straat liggen. Zo werken we samen met namen als Essentiel, Bellerose, Royal Republiq, Filippa K, Samsoe & Samsoe.”
 
Hoe onderscheiden jullie je naast het merkenpakket?
 
“We richten ons vooral op ‘return business’; voor ons is de klant die terugkomt belangrijker dan een nieuwe klant. Daarnaast zetten we heel sterk in op service en kwaliteit. Zo moeten de verpakking en de communicatie picobello in orde zijn. Ook moeten orders een vlotte ongedwongen opvolging krijgen.”  
 
Wat is jullie strategie om de Nederlandse markt te veroveren?
 
“Allereerst zijn we op zoek gegaan naar goede partners die de Nederlandse markt goed kennen. Dat was echt belangrijk voor ons. Daarnaast zijn onze pijlers: heel sterk inzetten op service en  de focus op het feit dat we uit België komen. We mogen – vinden we zelf – best trots zijn dat we uit het modehart, de stad Antwerpen, komen.”
 
En welke middelen zetten jullie daarvoor in?
 
“Je kunt vandaag de dag niet op één kanaal inzetten, je moet echt alle marketingkanalen gebruiken. Maar het belangrijkste en makkelijkste kanaal is toch wel social media: Facebook, Instagram etc. Toch is fysieke activatie ook nog steeds van belang. We willen samenwerken met de juiste merken en partners, dat kunnen lokale merken zijn, maar ook de juiste platforms en influencers zijn. We zoeken naar volgers en influencers die aansluiten bij het concept en met wie we een langdurige samenwerking kunnen aangaan.”