TOP

Online omzet Bijenkorf groeit met 300%

De herinrichting van de webshop heeft De Bijenkorf geen windeieren gelegd. In 2010 is de omzet van de warenhuisketen met 300% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.

De verviervoudiging van de online omzet – exacte cijfers blijven geheim – heeft volgens E-Commerce manager Pieter Heij alles te maken met de herinrichting van de site in 2009. In een interview met Twinkle legt Heij uit waar de fikse omzetstijging aan te danken is.

Uitgebreider en gebruiksvriendelijker
Enerzijds is het aanbod van merken aanzienlijk uitgebreid. Daarnaast is de webwinkel gebruiksvriendelijker gemaakt. Heij: ‘Door de muis te bewegen over de tabs zien bezoekers per afdeling voortaan onder meer wat de populairste merken zijn. Verder wijzen we in de menubalk op nieuwe merken, op aanbiedingen uit ons magazine en op ander nieuws.’ Eind 2010 introduceerde De Bijenkorf ook al een applicatie voor de iPad.

Inspiratie
Net als bij internationale webshops als Asos en H&M biedt de nieuwe webwinkel van De Bijenkorf inspiratie voor dames – en herenmode, met bijvoorbeeld verwijzingen naar de Elle Stijlbijbel of naar catwalk-items in ‘Seen on the runway’. Daarnaast kunnen klanten persoonlijke selecties maken en meerdere opties als maat, kleur en merk aanvinken.

Online shop-in-shop
Ook wil De Bijenkorf op termijn het shop-in-shop principe ook online doorvoeren. Deze zogenaamde Brand Boutiques zijn, in tegenstelling van de fysieke shop-in-shops, in beheer van De Bijenkorf zelf. Heij: ‘Met de Brand Boutiques kunnen merken hun eigen identiteit laden, binnen onze branded omgeving.’

Thuiswinkel Awards
De site van De Bijenkorf dingt mee naar de belangrijkste vakprijs bij de Thuiswinkel Awards. Op 24 maart wordt in Grand Hotel Huis ter Duin bekend of de warenhuisketen de ‘Beste Webwinkel Award’ wint. De Bijenkorf concurreert met de sites van Bol.com en Wehkamp.nl.