TOP

Winstverdubbeling voor Adidas

De winst van Adidas Group is in het vierde kwartaal van 2010 gedaald met 64,3 procent naar 7 miljoen euro, ten opzichte van 19 miljoen een jaar eerder. Over het gehele jaar 2010 is de winst verdubbeld.

De omzet in het vierde kwartaal van 2010 is met 19,2 procent gestegen naar 2,93 miljard euro. De winst over het gehele jaar is met 131 procent gestegen naar 567 miljoen euro ten opzichte van 245 miljoen euro in 2009. Dit komt voornamelijk door een stijging van de winkelverkoop, met 25 procent naar 7,17 miljoen euro, en de verkoop aan groothandelaren, een stijging van 14 procent naar 8,18 miljoen euro.

De omzet over heel 2010 steeg met 15 procent naar 11,99 miljard euro ten opzichte van 10,38 miljard euro in 2009. “Met het resultaat uit ons vierde kwartaal rond Adidas Group een uitstekend jaar af,” zegt Herbert Hainer, ceo van Adidas Group. “Met trots kan ik zeggen dat ons bedrijf er fantastisch voor staat.”

Verkoopstijging Noord Amerika en Europa
De verkopen in 2010 in Noord Amerika zijn boven de doelstellingen uitgekomen. Hier was een stijging van 19 procent te zien. De verkoop van de merken Adidas en Reebok steeg met 14 en 22 procent ten opzichte van 2009. De grootste stijging is te danken aan de Adidas Lightweight collectie, Reebok’s Toning en de ZigTech collectie. “Onze missie om dichter bij de toekomstige generatie atleten te staan en prominent aanwezig te zijn in belangrijke verkoopkanalen neemt nu duidelijk vorm aan,” vertelt Hainer.

Ook in Europa heeft Adidas Group meer marktaandeel gewonnen met een sterke groei in Rusland, waar Adidas het belangrijkste sportmerk is, gevolgd door Reebok. De zwakkere verkoopresultaten in de Groot-Chinese regio, waar een stijging van 3 procent te zien was, werden goed gemaakt door een stijging van de verkoop in Zuid Amerika met 28 procent.

Verwachtingen 2011
Voor 2011 heeft Adidas Group haar groei doelstellingen verhoogd naar aanleiding van een gestegen consumenten vertrouwen, grote bekendheid in snel groeiende, opkomende markten en een doorzettende stijging van het merk Reebok.

Adidas verwacht dat de verkoop over heel 2011 zal toenemen met 5 tot 9 procent en zegt sneller te zullen groeien dan de wereldwijde economische groei. “We hebben er het volste vertrouwen in dat Adidas Group vooruit zal blijven gaan,” aldus Hainer.