TOP

Online branding & search van steeds groter belang in fashion

Voor merken binnen de fashion, lifestyle en luxe goederenbranche wordt het van essentieel belang zich goed online te positioneren en daar een sterke search strategie aan te koppelen. Lonneke Reitsma van Het Communicatielokaal legt uit waarom.

De ‘internet of things’, big data en andere online innovaties brengen een verschuiving teweeg in de manier van communiceren met (potentiële) klanten, en de concurrentiepositie. Hierdoor en door de veranderende technieken achter online middelen is de manier van online marketing aan verandering onderhevig.

Voor merken binnen de fashion, lifestyle en luxe goederenbranche wordt het van essentieel belang zich goed online te positioneren en daar een sterke search strategie aan te koppelen. Search (SEO/SEA, online zichtbaarheid en online vindbaarheid) brengt een merk bij een consument en vice versa, en door een goede online positionering, koppelen in de toekomst online middelen de juiste consument aan het merk.

Online technieken worden slimmer

De manier waarop online middelen als social media en Google werken en ingezet worden, verandert. Online middelen worden steeds ‘slimmer’ gemaakt, zodat mensen minder zelf hoeven na te denken, en automatisch informatie te zien krijgen waar zij (volgens deze slimme systemen) behoefte aan hebben en interesse in hebben. Deze automatiseringsslag in online vraagt aan marketeers een andere manier van denken en het inzetten van marketingmiddelen.

Voorheen hadden marketeers een veel grotere invloed bij de bepaling wie hun advertenties of posts lazen. Door de komst van meer advertenties en steeds ‘slimmer’ wordende online middelen waarbij algoritmes bepalen wat bezoekers te zien krijgen op hun sociale media of bij zoekresultaten, neemt de invloed van de marketeer in rap tempo af. 

Big data vaker gebruikt door zoekmachines

Zowel social media als Google maken steeds meer gebruik van alle data die ze van een persoon hebben, wanneer ze een overzicht geven van zoekresultaten, advertenties of posts. Op basis van alle beschikbare online data zoals het surfgedrag of koopgedrag van een persoon, of onderwerpen waarover per email wordt gecommuniceerd, maakt een online middel een profielschets van een persoon. Naar aanleiding van dit profiel wordt bij een zoekvraag een passend resultaat getoond of worden onderwerpen en berichten in de tijdlijn van een sociale medium geplaatst.

Het is dus voor elk persoon verschillend wat hij/zij te zien krijgt op zijn of haar social media of bij een Google zoekopdracht. Op dit moment wordt dit steeds verder uitgerold en werken online middelen steeds vaker zoals hierboven beschreven. Dit is van grote invloed op de toekomst van online marketing en zeker ook op het gebied van online search. Het vraagt van een merk zich sterk te positioneren. Branding wordt de toekomst, met een sterke geïntegreerde search strategie.

Waar branding voorheen een marketing concept was dat uitgerold werd over verschillende kanalen, ging het bij SEO en SEA vooral om zoekwoorden, zoekvolume en linkbuilding. De toekomst vraagt echter om een combinatie van deze twee. De toekomst ligt in de combinatie van Branding met SEARCH.

Belang van branding en search neemt toe

Door branding wordt een bedrijf veel meer van waarde voor de doelgroep. Waardering krijgen en ‘van waarde zijn’ voor een doelgroep moet opgebouwd worden, heeft tijd nodig en vraagt om een uniek concept dat op elk moment middels elke marketing uiting uitgedragen wordt. Search wordt hier een steeds belangrijker onderdeel van.

Namelijk, iemand die een nieuwe trui wil kopen en veel van zeilen houdt, zal bij zijn online zoekresultaten (zowel binnen social media als binnen zoekmachines van webshops) in de toekomst sportievere truien te zien krijgen dan wanneer iemand van golfen houdt. Voor een merk betekent dus dat het opzetten van een goed profiel van zowel merk als doelgroep, van grote invloed heeft op search en de verkoop.

Bedrijven binnen fashionbranche meer afhankelijk van uniek online concept

Een bedrijf dat unieke producten in zijn portfolio heeft, kan in de toekomst nog overleven met een simpele online strategie gericht op de voordelen en unieke kenmerken van hun product. Maar bedrijven die opereren in een markt met hevige concurrentie en lage productdifferentiatie (zoals de interieur, fashion, luxe goederen markt), worden in de toekomst steeds vaker afhankelijk van de beleving, interesses en behoeften van de consument. Dit enerzijds door de grotere invloed van nieuwe technieken op online tools die de zichtbaarheid van advertenties en posts beïnvloeden, en anderzijds door veranderende manier in zoekgedrag door consumenten naar producten en diensten.

Bedrijven die vanuit branding met een helder concept bij hun doelgroep van waarde weten te worden,  en hierdoor een trouwe schare fans weten te creëren zullen in de toekomst veel sterker zijn en op search-gebied vele malen krachtiger.

 


Lonneke Reitsma is succesvol online marketing en search specialist en heeft met haar brede kennis en ervaring binnen de fashionbranche de online prestaties van verschillende bedrijven weten te verbeteren. “Kwaliteit staat voor vertrouwen. Bouw online aan een sterk en duurzaam merk en blijf trouw aan een eenduidige communicatie en een helder concept. Volg online ontwikkelingen en stel de doelgroep centraal. Hiermee maak je in de toekomst online het verschil!” www.hetcommunicatielokaal.nlinfo@hetcommunicatielokaal.nl – tel.nr 06 54 74 64 34.