TOP

Online aandeel kleding naar 44 procent in 2026, Essentiel Antwerp naar De 9 Straatjes en nieuw duurzaam lifestyleplatform: Fairbee

Nederlanders verwachten over vijf jaar 40 procent van al hun aankopen online te doen. Voor kleding gaat het zelfs om 44 procent, blijkt uit onderzoek van GfK. Verder: Essentiel Antwerp opent een winkel in De 9 Straatjes, Moose Knuckles trekt een nieuwe CEO en investeerder aan en het nieuwe duurzame lifestyleplatform Fairbee is live. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 2 september.

‘Online aandeel mode stijgt naar 44 procent in 2026’

Nederlanders verwachten over vijf jaar 40 procent van al hun aankopen online te doen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, een onderdeel van Thuiswinkel.org. Dat is meer dan een jaar geleden; toen gaven consumenten over vijf jaar – in 2025 dus – 37 procent van hun aankopen online te doen. Voor schoenen komt het online aandeel eveneens op 40 procent uit en voor mode op 44 procent. Dat de algehele verwachting gestegen is, komt volgens Lodi van der Mark, programmamanager bij ShoppingTomorrow, waarschijnlijk doordat consumenten nieuwe online ervaringen hebben opgedaan tijdens de tweede lockdown en verplichte winkelsluiting. “Men moest sommige producten wel online bestellen. Het gemak dat daarbij is ervaren kan ervoor zorgen dat consumenten denken dat zij in de toekomst opnieuw online gaan shoppen voor deze producten.”

Nieuw duurzaam lifestyleplatform: Fairbee

Een nieuwe speler in het e-commercelandschap: het duurzame lifestyleplatform Fairbee – een knipoog naar ’s lands bekendste luxe warenhuis – is op 1 september live gegaan, tijdens en in samenwerking met de Amsterdam Fashion Week. Het assortiment bestaat uit kleding, schoenen, accessoires en cosmetica van 30+ merken met een belangrijke gemene deler: ze ondernemen met aandacht voor mens, dier en milieu. De doelstelling is om zo snel mogelijk naar 100 labels te groeien. Met Fairbee wil oprichter Saja Chander vraag en aanbod voor bewust kopen bij elkaar brengen. “Fairbee is ‘sustainable by design’”, laat ze in een persbericht weten. “Zodat je niet meer hoeft na te denken over of wat je leuk vindt op een eerlijke manier geproduceerd is.” Het platform richt zich op mannen en vrouwen tussen de 25 en 55 jaar, die waarde hechten aan kwaliteitsproducten die lang meegaan en minder waarde hechten aan bekende merknamen en logo’s. “Consumenten die goed willen doen, zonder dat het al te veel moeite kost.”

Essentiel Antwerp opent winkel in De 9 Straatjes

Essentiel Antwerp opent de deuren van een nieuwe winkel in De 9 Straatjes, in de Hartenstraat 34-36. In de stijl van het merk zelf: eclectisch, kleurrijk en met contrasterende materialen. “Essentiel Antwerp is dol op Amsterdam en erkent haar kosmopolitische en internationale troeven”, aldus CEO en medeoprichter Esfan Eghtessadi in een persbericht. “De nieuwe winkel is fantastisch goed zichtbaar in zowel de Hartenstraat als de Keizersgracht en weerspiegelt het ware Essentiel Antwerp-DNA.”

Asics EMEA ziet omzet en winst stijgen

Asics EMEA (Europe, Middle East & Africa, red.) heeft het boekjaar 2020-2021, dat eindigde in juni, goed afgesloten. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. De netto-omzet steeg met 44 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Het bedrijfsresultaat kwam op 70,5 miljoen euro uit. Asics groeide met name flink via de groothandelskanalen, met 52 procent. In Duitsland bedroeg die groei 43 procent, in het Verenigd Koninkrijk 50 procent, in Frankrijk 77 procent, in Italië 116 procent en op het Iberisch schiereiland (o.a. Portugal en Spanje) 111 procent. De online groei bedroeg 45 procent.

Moose Knuckles trekt nieuwe CEO en investeerder aan

Moose Knuckles krijgt een nieuwe CEO in de vorm van Victor Luis, die al aandeelhouder van het Canadese sportkledingmerk is. Luis gaat daarnaast een financiële samenwerking aan met Noah Stern en Ayal Twik, de oprichters van Moose Knuckles, en investeringsmaatschappij Cathay Capital. Stern en Twik worden binnen de nieuwe bedrijfsstructuur respectievelijk chief product officer en chief marketing officer. Ze behouden hun zetel in de raad van bestuur en hun aandelen in het bedrijf. De organisatorische veranderingen zijn bedoeld om de huidige groei van het merk te consolideren en versnellen, laat Luis in een persbericht weten, na de ‘significante en dubbelcijferige’ jaar-op-jaar groei die Moose Knuckles de afgelopen vijf jaar heeft laten zien. Het merk is in meer dan dertig landen wereldwijd verkrijgbaar bij retailers als Selfridges en Saks Fifth Avenue en heeft daarnaast plannen om het eigen retailnetwerk uit te breiden, tot meer dan 35 winkels en pop-upstores.

Foto: Fairbee.com