TOP

Onderzoek: Verkopers laten kansen liggen

Er is werk aan de winkel in de sportzaak! Medewerkers in sportzaken laten kansen liggen om de omzet in de winkel te vergroten. Dit blijkt een mystery shopping onderzoek in opdracht van Branche Bureau Mode in juni 2011.

De ideale medewerker is volgens ondernemers gedreven, vakkundig, begroet vriendelijk, stelt de juiste vragen en zorgt voor bijverkoop. Om dit te testen bezochten mystery shoppers 55 sportzaken om het service- en kennisniveau van verkoopmedewerkers in de sportbranche te peilen. Dorien Krassenberg, directeur Branche Bureau Mode: “Deze aanpak geeft ons inzicht in het huidige serviceniveau en de deskundigheid van verkoopmedewerkers in onze sector. Ik realiseer me dat een bezoek altijd een momentopname is. Iemand kan z’n dag niet hebben, maar dit onderstreept maar weer dat je altijd scherp behoort te zijn in je werk. Een klant goed helpen zorgt voor een betere verkoop, terugkerende klanten en een goede naam.”

 

Hardloopschoenen

De mysterie shoppers bezochten sportzaken voor de aankoop van een paar hardloopschoenen. Zij wilden advies over een passende hardloopschoen en stonden open voor bijverkoop, zoals een hartslagmeter, een bidon, zweetbandjes, sokken, shirt en broek. Bij hun bezoek aan de sportzaken hebben ze gelet op de begroeting, het eerste contact, het verkoopgesprek en de verkooptechniek.

 

De mysterie shoppers zijn gemiddeld genomen tevreden over de verkoopmedewerkers. Gemiddeld krijgen de verkopers net geen 7 (6,93)  en het meest voorkomende cijfer is een 8.  Ondanks de vele achten, wordt het gemiddelde wat naar beneden gehaald door enkele zware onvoldoendes.

Uit het onderzoek blijkt dat verkoopmedewerkers in sportzaken vooral tekort schieten op het gebied van bijverkopen. Slechts 22 procent van de medewerkers probeerde om naast schoenen nog andere artikelen te verkopen aan de sporter.

 

Wordt vervolgd…

Het rapport is aanleiding voor Branche Bureau Mode om met ondernemers in gesprek te gaan. In 2012 volgt een tweede mysteryshop onderzoek onder honderd winkels in de sportdetailhandel. Ook zal Branche Bureau Mode in 2012 een trainingsprogramma gaan aanbieden waarin de nadruk ligt op klantgericht gedrag. Daarnaast zal Branche Bureau Mode werkgevers meer gaan overtuigen van het feit dat meer omzet bereikt wordt door meer te investeren in scholing.

 

De volledige rapport is hier te downloaden.