TOP

Onderzoek: Steeds meer ouders kopen kinderkleding online

Uit exclusief onderzoek dat bengels dit voorjaar heeft laten uitvoeren door GfK Panel Services blijkt dat ruim de helft van de ouders wel eens baby- of kinderkleding online koopt.

54% van de ouders met kinderen tot 14 jaar koopt weleens baby- of kinderkleding online. Hierbij zijn er nauwelijks verschillen tussen vaders en moeders of regio’s. Het online kopen van kinderkleding voor eigen kinderen is het populairst en scoort 44%. Voor de kinderen van een ander scoort 3% en nog eens 7% heeft wel eens kinderkleding zowel voor eigen kinderen als die van een ander gekocht (dit maakt samen 54%).

De cijfers op een rijtje: vrouwen (52%), twintigers (60%), dertigers (55%) en mensen met een beneden modaal inkomen (49%) kopen bovengemiddeld baby- of kinderkleding via internet voor eigen kinderen. Vijftigers (7%) en laagopgeleiden (5%) kopen bovengemiddeld baby- of kinderkleding voor kinderen van iemand anders. Onder dertigers (10%), hoogopgeleiden (9%) en mensen met een boven modaal inkomen (9%) is het shoppen voor zowel eigen kinderen als die van iemand anders bovengemiddeld populair.

Kledingbudget
Ruim 40% van de internetkopers besteedt op internet tussen de 25 en 75 euro per jaar (meer hierover lees je in Bengels 3 2011) Niet alleen de hoogte van de bestedingen via internet is interessant, ook het aandeel van die bestedingen in hun totale kinderkledingbudget. Meer dan de helft (57%) van de ouders die baby- of kinderkleding via internet kopen besteedt maximaal een kwart van het budget aan aankopen via internet. Ruim een kwart (27%) van de ouders die baby- of kinderkleding via internet kopen, besteedt 25 tot 49 procent van het budget via dit kanaal. Echter: van iedere zes kopers besteedt nu al één koper (16%) meer dan de helft van zijn of haar kinderkledingbudget via internet. Het maakt daarbij niet uit in welke regio ouders wonen, wat hun geslacht is, noch het opleidings- of inkomensniveau.

Een combinatie van de vraag hoeveel ouders besteden via internet en welk deel dit is van hun totale budget aan kinderkleding, bevestigt een logische verhouding: voor wie relatief weinig uitgeeft via internet is dat ook maar een klein deel van het totale budget aan kinderkleding. En als ouders absoluut veel uitgeven (meer dan €125,-) via internet is dat ook een relatief groot deel van hun totale budget.

Internet = concurrentie
Het gros van de ouders geeft nog niet het hele kinderkledingbudget uit via het web. Toch geeft een op de zes ouders nu al meer dan de helft van het budget via het web uit. Het zijn daarnaast de bovenmodale inkomens en de hoger opgeleiden die bovengemiddeld meer dan €125,- per jaar besteden via internet. En laten dit nu juist diegenen zijn waarvoor de stenen winkel in de markt is. Het webkanaal betekent dus zware concurrentie onder de eigen doelgroep!

Dit artikel is een uitbreiding op het onderzoek dat in Bengels 3 2011 werd gepubliceerd.

 

PS Een op de acht ouders (13%) die de afgelopen twaalf maanden baby- of kinderkleding via internet kocht, denkt dit in de aankomende twaalf maanden vaker te doen.

Meer over waarom ouders kinderkleding via internet  kopen, lees je in Bengels 4 2011 verschijning begin augustus 2011.