TOP

Onderzoek: online sportwinkels verliezen terrein (3)

Vorige week deelden we de onderzoeksresultaten van het rapport 'Cross Channel Retail - de toekomst' van ABN-AMRO en CBW-Mitex met betrekking tot sportartikelen. Deze week deel 3. Consumenten willen én een fysieke winkel én een online winkel om hun sportkleding te kopen.

Beschikbaarheid van producten is belangrijk in de sportbranche. Maar wat doen consumenten als het product niet op voorraad is in de winkel? Uit het rapport ‘Cross Channel Retail – de toekomst’ blijkt dat in 2011 35% van de consumenten ervoor kiest om een andere winkel te bezoeken. Terwijl 26% op internet kijkt om te zien of het product daar besteld kan worden. De rol van internet gaat richting 2015 toenemen binnen dit scenario. 40% verwacht dan namelijk op internet te kijken of het product daar beschikbaar is. 78% vindt het nuttig als er een online toepassing in de fysieke winkel aanwezig is waar bijvoorbeeld sportschoenen besteld kunnen worden. De onderzoekers denken dat 42% van de Nederlandse bevolking daar in 2015 gebruik van maakt.

Oriëntatiegedrag sportkleding

Het zoeken van sportkleding vindt voor 58% cross channel plaats. 22% maakt alleen gebruik van online mogelijkheden en 19% maakt alleen gebruik van offline mogelijkheden. Richting 2015 neemt het aandeel cross channel zoeken toe naar 64%. Dit gaat ten koste van het enkel offline zoeken. Het vergelijken van sportkleding is met 46% ook duidelijk een cross channel aangelegenheid. 33% maakt enkel gebruik van online mogelijkheden en 21% vergelijkt enkel offline. Dit laatste neemt af naar 10% in 2015. Het cross channel vergelijken van sportkleding neemt toe naar 59% in 2015.

Offline: zoeken en vergelijken

Het zoeken naar sportkleding vindt zowel thuis als in de winkel plaats. 60% maakt gebruik van het assortiment van winkels. Etalages (46%) en het winkelpersoneel (34%) worden ook veel gebruikt bij het zoeken naar sportkleding. Thuis gebruikt men de folder (55%) en magazines van winkels (37%). Bij het vergelijken van sportkleding speelt de winkel zelf een dominante rol. 75% maakt gebruik van het assortiment en 54% maakt gebruik van de informatie van het personeel. Folders worden bij het vergelijken ook veel gebruikt. Verder zijn de mening van vrienden (51%) en informatie vanuit onafhankelijke organisaties belangrijk bij het vergelijken van sportkleding.

Online: zoeken en vergelijken

Bij het zoeken van sportkleding worden zoekmachines (69%) het meest gebruikt. Internetsites van bekende merken worden ook veel bezocht. Voor het zoeken van sportkleding worden online winkels zonder fysieke winkel duidelijk meer bezocht dat online winkels van fysieke winkels. Vergelijkingssites worden het meest gebruikt bij het vergelijken van sportkleding. Opvallend is dat bij het vergelijken de online winkels van fysieke winkels meer gebruikt worden dan die van pure online spelers. Internetsites over sportkleding (58%) en online folders (44%) worden ook veel gebruikt bij het vergelijken van sportkleding.

Lees over enkele weken in Textilia nummer 2 van 2012  meer over de onderzoeksresultaten m.b.t. sportkleding.