TOP

Onderzoek: online sportwinkels verliezen terrein (2)

Vorige week deelden we de eerste onderzoeksresultaten van het rapport 'Cross Channel Retail - de toekomst' van ABN-AMRO en CBW-Mitex. Deze week deel 2: consumenten willen én een fysieke winkel én een online winkel om hun sportartikelen te kopen.

ABN-AMRO en CBW-Mitex hebben een jaar lang klanten en hun cross channel koopgedrag gevolgd en geanalyseerd. In deel 1: online sportwinkels verliezen terrein zoomden we in op de onderzoeksresultaten met betrekking tot sportschoenen. Wil de consument een nieuw paar sportschoenen dan blijkt dat de fysieke winkel een grotere rol speelt. Deze week kijken we naar de resultaten met betrekking tot sportartikelen. Sportartikelen worden op dit moment nog veel bij fysieke winkels gekocht, maar de verwachting is dat 60% van de ondervraagden in 2015 cross channel koopt.

Prijsniveau
Een belangrijk aspect bij het kopen van sportproducten is het prijsniveau. Samen met winkelen wanneer het uitkomt, is dit de belangrijkste motivatie om online te kopen. Online winkels presteren hier beter op dan fysieke winkels. De mate waarin de consument sportproducten cross channel gaat kopen zal in sterke mate bepaald worden door de behoefte van het moment. De consument kiest daarbij zijn weg voor de winkel die op dat moment die behoefte het beste invult.

Oriëntatiegedrag sportartikelen
Het zoeken naar sportartikelen is voor 62% een cross channel aangelegenheid. 20% zoekt alleen offline en 17% maakt alleen gebruik van online mogelijkheden. Het enkel offline zoeken van sportartikelen neemt af naar 15% in 2015. Online en cross channel zoeken nemen hierdoor beide iets toe. Het vergelijken van sportartikelen vindt voor 56% cross channel plaats. Dit groeit naar 65% in 2015. 25% vergelijkt alleen online en 20% vergelijkt enkel offline. Dit laatste neemt af naar 13% in 2015. Het cross channel vergelijken van sportartikelen groeit hierdoor naar 65%.

Offline: zoeken en vergelijken
De fysieke winkel is dominant in het offline zoekproces naar sportartikelen. Het assortiment, de etalage en het winkelpersoneel worden veel gebruikt. Verder wordt veel gebruik gemaakt van folders (46%) en de mening van vrienden en bekenden (41%). Bij het offline vergelijken wordt het assortiment ook het meest gebruikt. 58% maakt gebruik van de mening van vrienden en bekenden. Dit is belangrijker bij het vergelijken van sportartikelen dan bij het zoeken naar sportartikelen. Informatie vanuit onafhankelijke organisaties wordt ook veelgebruikt. Thuis wordt veel gebruik gemaakt van folders en magazines van winkels bij het vergelijken van sportartikelen.

Online: zoeken en vergelijken
Zoekmachines (65%) en internetsites van bekende merken (54%) worden veel gebruikt bij het online zoekproces. Websites van winkels worden ook veel bezocht. Website van pure online spelers worden hierbij iets meer gebruikt dan websites van fysieke winkels. Internetsites over sportartikelen worden ook regelmatig bezocht. Bij het vergelijken van sportartikelen zijn vergelijkingssites (74%) dominant. Websites van winkels worden hier ook veel bezocht. Websites van fysieke winkels worden bij het vergelijken meer gebruikt dan die van pure online spelers. Internetsites over sportartikelen (54%) en internetsites van bekende merken (45%) worden ook veel gebruikt.

Lees volgende week meer over de onderzoeksresultaten met betrekking tot sportkleding in deel 3 van ‘Onderzoek: online sportwinkels verliezen terrein’.