TOP

Onderzoek DTZ Zadelhoff: ‘knuffelwinkel’ gat in de markt

Knuffelwinkels. Zo noemt DTZ Zadelhoff kleine speciaalzaken aan de flanken van A1-winkelgebieden. De makelaar onderzocht de specifieke kenmerken en vestigingslocaties van deze nieuwe straten. Dit zijn ze:

DTZ Zadelhoff meldt in het rapport dat de zogenoemde ‘knuffelwinkels’ potentie hebben uit te groeien tot een uniek winkelgebied. Deze gebieden worden een belangrijke troef in de concurrentie met internetverkoop en leveren een bijdrage aan het onderscheidend vermogen van winkelsteden.

De kenmerken:
* Omdat bezoekers van de winkelstraat langdurig in het gebied willen verblijven, moet er sprake zijn van een prettige omgeving. Ook na sluitingstijd moet het aantrekkelijk zijn in de unieke winkelstraat.
* Het bestaan of creëren van een goed woon- en verblijfsmilieu is voor het winkelgebied van groot belang. Het wonen boven winkelruimte op deze vaak trendy locaties is zeer aantrekkelijk voor singles en/of andere groepen mensen die van het centrum van de stad houden.

Voorwaarden
DTZ Zadelhoff heeft een aantal onderscheidende kenmerken benoemd waaraan unieke winkelstraten moeten voldoen. Ten aanzien van de branchering, de formules en de gemiddelde winkeloppervlakte is een aantal voorwaarden gesteld. Op deze wijze kunnen unieke winkelstraten, de zogenaamde knuffelstraten, van de grote Nederlandse winkelsteden in kaart worden gebracht:

Branchering:
Maximaal 10% van de verkooppunten behoort tot de categorie ‘dagelijkse inkopen’, zoals supermarkten en drogisterijen.
– 30 tot 60% van de verkooppunten valt in de categorie ‘mode en luxe’, bijvoorbeeld kledingzaken, sieraden en antiek.
– Tussen de 10 en 30% van de verkooppunten wordt geschaard onder leisure. Hierbij kan worden gedacht aan restaurants, koffiebars en art galleries.

Formules:
Het aandeel zelfstandige ondernemers bedraagt minimaal 80 procent van het aantal verkooppunten in een winkelstraat.

Winkelvloeroppervlak:
– Voor het overgrote deel beslaat het gemiddeld vloeroppervlak tussen de 50 m² en 100 m²
– Maximaal 15% van het aantal verkooppunten is groter dan 175 m².

Dit zijn de knuffelstraten:

  • Amsterdam: De 9 Straatjes.
  • Arnhem: Kerkstraat, Wielakkerstraat, Zwanenstraat.
  • Breda: Wilhelminastraat.
  • Den Bosch: Vughterstraat.
  • Den Haag: Prinsenstraat.
  • Eindhoven: De Bergen, Bergstraat, Grote Berg,Kleine Berg.
  • Groningen: Folkingestraat.
  • Haarlem: Kleine Houtstraat.
  • Maastricht: Havenstraat, Maastrichter Smedenstraat, Plankstraat, Stokstraat, Onze Lieve Vrouweplein.
  • Nijmegen: Stikke Hezelstraat, Houtstraat.
  • Rotterdam: Van Oldenbarneveltstraat en -plaats.
  • Tilburg: Willem II Straat.
  • Utrecht: Lijnmarkt, Zadelstraat