TOP

Onderzoek: consument ligt niet wakker van sluiting filialen Bijenkorf

De vakbonden zijn er niet blij mee, maar een groot deel van de Nederlandse consumenten heeft begrip voor het besluit van Bijenkorf om vijf van de twaalf filialen te sluiten. Dit komt naar voren uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy.

Uit onderzoek van Q&A onder 800 consumenten geeft 43% van de respondenten aan de keuze om winkels te sluiten te begrijpen. Dit geldt logischerwijs niet voor consumenten die in de buurt van een filiaal wonen dat dicht gaat: in bijvoorbeeld Arnhem heeft slechts 21% begrip voor de sluiting. Ook rondom Groningen (29%) en Den Bosch (31%) kan de Bijenkorf op minder begrip rekenen.


Bijna 65% van de consumenten geeft aan met zeven winkels en een online winkel nog voldoende mogelijkheden over te hebben om bij de Bijenkorf te kopen. Onder consumenten in de leeftijdsgroep 15 tot en met 29 jaar betreft dit bijna 73%.


De Nederlandse consument die regelmatig koopt bij de filialen die gaan sluiten, is niet loyaal aan de Bijenkorf. 76% van de consumenten die bij deze filialen koopt, geeft aan te kiezen voor een andere winkel. Consumenten die wel bij de Bijenkorf blijven kopen, gaan dit vooral online doen. 14% geeft aan voor de website van de Bijenkorf te kiezen en 10% geeft aan een ander filiaal van de Bijenkorf te gaan bezoeken.

 

Een opvallende uitkomst is dat de nieuwe strategie van het warenhuis met de focus op het luxe segment de Bijenkorf niet per definitie aantrekkelijker maakt voor de gemiddelde consument. Maar liefst 37% geeft zelfs aan dat de Bijenkorf hierdoor minder aantrekkelijk wordt. 47% geeft aan dat de Bijenkorf hierdoor even aantrekkelijk blijft.