TOP

Omzet jeanswinkels: +5,5% in 3e kwartaal

In het derde kwartaal van dit jaar (juli, augustus, september) hebben de omzetten van jeanswinkels zich hersteld. Dat blijkt uit de Modemonitor van CBW-Mitex. De gemiddelde omzet steeg met 4,4%; jeanswinkels wisten zelfs 5,5% te plussen.

De jeanswinkels die zijn aangesloten bij de Modemonitor van CBW-Mitex noteerden in het derde kwartaal van 2010 een omzetgroei van 5,5% vergeleken met een jaar geleden. Dit resultaat kan de negatieve omzetontwikkeling in de eerste helft van het jaar (-4,9%) echter niet geheel compenseren. De omzet van de jeanswinkels in de eerste negen maanden van het jaar komt uit op een min van 2,7%. Ter vergelijking: gemiddeld ligt de omzet van alle aangesloten modewinkels in de eerste negen maanden 0,5% voor op vorig jaar.

Productontwikkeling

Ook in het jeanssegment gaat het dus duidelijk niet meer ‘vanzelf’. Harry Bijl, branchemanager jeans bij CBW-Mitex, signaleert dat merken dit seizoen extra energie hebben gestoken in design en productontwikkeling. “Een voorbeeld is Levi’s met de ‘curve’ designlijn. Ook is door concurrentie van het lagere segment een verschuiving naar goedkopere labels te zien in de winkel, al blijft er zeker ook markt voor designjeans of exclusieve nichemerken. Het gaat erom dat je als retailer keuzes maakt. Voor alle prijssegmenten geldt dat je volop beleving rond de koop moet bieden.”