TOP

Olaf Hussein: ‘We worden steeds professioneler’ *

Olaf Hussein opende onlangs een winkel aan de Amsterdamse Prinsengracht. Textilia sprak hem over de uitbreiding van zijn collectie, de invloed van social media, zijn successen en dromen voor 2016.

Je hebt net je winkel, The Fitting Room, geopend. Hoe is dit zo gekomen?

“Het afgelopen jaar hebben we ons vooral gefocust op de online verkoop. Nu werd het tijd voor de volgende stap; een fysieke ruimte, waar je op een toegankelijke manier de Olaf Hussein-producten kunt voelen, ervaren – en de naam zegt het al – passen. Grappig genoeg verwachten mensen mij niet zelf in de winkel, dus dat zorgt vaak voor een aangenaam verrassingselement.”

Wat heeft je dit jaar verder bezig gehouden?

“Na onze show tijdens de Amsterdam Fashion Week in 2014 hebben we onze producten ‘straight of the runway’ verkocht. Dit idee, dat je ontwerpen op de catwalk ziet en vervolgens direct kunt kopen is ontzettend goed opgepakt door consumenten en retailers. Meestal moet je een paar maanden wachten voordat je iets uit een collectie kunt kopen. Vooral onze branded accessoires als caps, sokken en een tas met Ø L Å F erop, waren populair. Via social media hebben we daar veel aandacht voor gekregen. Met name voor de caps. Die waren duidelijk het grootste succes van 2015. Daar hebben we er echt heel veel van verkocht.”

Wat heeft je in 2015 het meest verrast?
“Het tofste is dat mijn team groter is geworden. Ik vind het heel fijn om in een team samen te werken. Alleen kan ik het niet, anders was de winkel er ook niet. En ik ben verrast – en trots – dat de naam Olaf Hussein steeds meer als een merk wordt gezien en niet alleen als ontwerper. Dat de merknaam in kapitalen staat heeft daar zeker aan bijgedragen.”  

Je bent gestart met jeans, maar je collectie wordt steeds uitgebreider.

“Dat klopt. We worden steeds completer, met verschillende modellen jeans, overhemden, jassen, accessoires en vanaf zomer 2016 ook sneakers. We worden steeds professioneler, ook wat betreft de opzet van de collectie. Nu is de verdeling zo: de fashion forward producten als een worker jacket, een overhemd met een rits en een parka, de branded Ø L Å F-items en denim. Alles clean en eenvoudig, waar we voor staan. Maar zo spelen we steeds meer in op de vraag van retailers naar meer duidelijkheid in de collectie-opbouw.”              

Groei je ook in verkooppunten?
“In Nederland worden we verkocht door zo’n tien winkels. Dit zijn stuk voor stuk kwalitatieve namen als Four, Baskets en Labels. We merken dat de naamsbekendheid groeit, net als retailers die in het merk geloven. Ik ben  bijvoorbeeld in gesprek met hele goede internationale warenhuizen en online shops die mij al langer volgen, maar steeds zekerder van hun zaak worden.”

Wie dragen Olaf Hussein?

“Mannen die geïnteresseerd zijn in kwalitatieve producten en oog voor detail hebben. Ik gebruik veel hoogwaardige Japanse en Italiaanse kwaliteiten en in mijn collecties zijn het vaak de kleine details die het verschil maken.”

Wat is jouw persoonlijke favoriete item?

“Mijn collectie is nog niet zo groot, dus bijna alle producten zijn voor mij uniek. Maar als ik echt moet kiezen, kies ik voor de ‘jog’. Een jeans die bij de taille vrij aangesloten zit en wat ruimer en comfortabeler bij de bovenbenen valt.”

Het is bijna 2016. Waar verheug je je op?
“Op de presentatie van de najaarscollectie voor 2016/2017, omdat we de collectie nog meer gaan uitbouwen. Verder hoop ik mijn bedrijf nog meer te professionaliseren. We zijn al gegroeid van twee naar zeven medewerkers. Allemaal jonge en creatieve mensen. Ik ga er vanuit dat daar automatisch nieuwe ideeën uit ontstaan. Ik houd ervan om continu creatief uitgedaagd te worden. Zo staat het maken van een mooie, korte collectiefilm, waarbij het vooral om de inspirerende sfeer draait, al heel lang op mijn lijstje. Misschien komt het er volgend jaar van.”

 

Olaf Hussein 2

Olaf Hussein 1

OLaf Hoessein 3

 

Olaf Hoessein 4

Fotografie: Carlijn Jacobs