TOP

Moderetailers spelen handig in op malaise met V&D-bonnen *

Modewinkeliers in onder meer Twente en Eindhoven zijn in het gat gesprongen dat warenhuisketen V&D achterlaat nu de cadeaubonnen niet meer gewisseld kunnen worden bij het concern.

Kledingwinkeliers in ons land grijpen de nijpende situatie bij V&D aan om klanten binnen te halen. Via social media roepen ze consumenten op de bon in te leveren in de winkel. Daarvoor krijgen ze dan korting op hun aankoop, ongeacht de waarde van de kaart.

 

9,5 miljoen euro cadeautegoed

 

Mensen met een cadeaukaart van het noodlijdende warenhuis kunnen deze namelijk vanwege de uitstel van betaling die verleden week woensdag werd verleend, niet meer verzilveren. Volgens de NOS staat er voor 9,5 miljoen euro aan cadeautegoeden uit. In de afgelopen maand zijn er via de site van V&D circa 12.500 cadeaukaarten besteld, waarvan een deel door werkgevers geschonken in het kerstpakket. 

 

LEES HIER ONS COMPLETE NIEUWSOVERZICHT OVER V&D

 

Hans Voogd van Athansfashion in Meppel reageerde woensdag direct door een actie te starten waarbij consumenten tot 31 december tegen inlevering van de V&D-cadeaukaart twintig euro korting krijgen op een jeans uit zijn NOOS-programma. Het leverde hem een stroom reacties op en inmiddels zijn er 15 bonnen ingeleverd. 

 

‘Klant goed gevoel geven’

 

“Ik doe dit puur uit sympathie met de klant om zijn gevoel van onrecht weg te nemen”, zegt Voogd. “In deze tijd waarin mensen vooral online shoppen, is het voor fysieke winkels belangrijk klanten een goed gevoel te geven. Dat kun je doen door een kop koffie te schenken, maar ook met een actie als deze. Ik krijg er veel positieve reacties op. Natuurlijk is het mooi als je er ook een trui of riem bij verkoopt, maar daar gaat het mij niet om. Ik trek wel een grens, want er kwam ook iemand met een DA-cadeaubon, die heb ik niet ingenomen.”

 

Reclame voor winkels

 

Ook de filialen van Morselt Mode – met twee zaken in Borne en één in Oldenzaal – haakt met een kortingsactie in op het cadeaukaartendebacle. “Mijn motief in tweeledig”, vertelt Henk Morselt. “Het is niet leuk als je cadeaukaart niets meer waard is. Anderzijds is het voor mij een manier om reclame voor de winkels te maken.” Dat is gelukt, want Morselt haalde de lokale kranten en het RTL-nieuws met zijn actie. In tegenstelling tot Voogd heeft hij nog maar een stuk of vier cadeaukaarten binnengekregen. “We zijn dicht geweest de afgelopen dagen, maar wie weet wat de komende dagen nog brengen, de actie loopt tot eind december.” 

 

Goed doel 

 

Bij de kledingwinkels Sans-online uit Rijssen, Van Buul Fashion uit Eindhoven en het Groninger online mutsenbedrijf Heidi Liebt krijgen gedupeerde cadeaukaarteigenaren eveneens korting. Heidi Liebt bewaart de kaarten, zo meldt het Dagblad van het Noorden, en als ze in 2016 alsnog kunnen worden ingewisseld bij V&D dan schenkt het bedrijf de kaarten aan de Voedselbank. Henk Morselt van de gelijknamige modezaak weet nog niet wat hij met de kaarten gaat doen als ze weer waarde krijgen. “Misschien schenk ik ze dan ook aan een goed doel. Maar ik denk niet dat V&D het redt.”

 

Elk jaar verlies

 

De warenhuisketen verkeert al langer in zwaar weer. Het concern, dat in 2010 wordt overgenomen door Sun Capital, maakt elk jaar verlies. RTL-Nieuws meldt in een overzicht dat onder deze eigenaar de omzet van V&D daalt en dat er geen enkel jaar winst wordt geboekt. In 2014 leed het concern een verlies van 42 miljoen euro en stevende toen al af op een faillissement. 

 

Reddingsplan

 

Begin dit jaar belandde het concern in de problemen. Na een hoop gedoe met gedwongen loonoffers voor het personeel, verlaging van winkelhuren en ontslagen, leek de wind weer een beetje in de zeilen V&D te komen. Een akkoord met de vakbonden en verhuurders, een nieuwe distribiteur en een kapitaalinjectie zorgden voor een positieve wending. Er volgde een reddingsplan en Sun Capital investeerde 47 miljoen euro waarmee het consortium van banken werd uitgekocht. 

 

V&D zou vier jaar de tijd krijgen om erbovenop te komen, maar die tijd kreeg de warenhuisketen dus niet meer. Sun Capital meldde verleden week dat het niet bereid was nog meer geld te investeren in V&D. Volgens V&D hebben de warme wintermaanden de zaak de das omgedaan.

 

Maatregelen

 

V&D heeft sinds de uitstel van betaling die 23 december 2015 is verleend, verschillende maatregelen genomen. De winkels en restaurant La Place zijn open – de komende twee maanden blijft dat in elk geval zo – maar de webwinkel staat op zwart. Cadeaubonnen, Fashioncheques en andere giftcards mogen van de wet in deze situatie niet meer worden aangenomen. Ook Air Miles kunnen niet meer worden ingewisseld. Ook kunnen er geen producten meer worden geruild.

 

La Place verkopen

 

De bewindvoerders van V&D – Kees van de Meent en Hanneke de Coninck-Smolders- bekijken nu welke opties er zijn voor de verkoop van V&D. Het AD meldt dat Sun Capital de vijftig losse vestigingen van La Place wil verkopen om zo toch nog het geïnvesteerde geld terug te krijgen. Dat zou de Amerikaanse investeerder veertig tot vijfenveertig miljoen euro opleveren. Inmiddels hebben zich tientallen kandidaten gemeld. Het gaat om de restaurants die niet in een warenhuis zijn gevestigd, maar bijvoorbeeld langs de snelweg.