TOP

De jassen van District verkopen goed door ondanks corona: “Nederland is echt een jassenland.”

Jassenmerk District zal niet meteen bij veel consumenten een belletje doen rinkelen. Toch heeft het merk 250 verkooppunten in Nederland en zijn de doorverkoopcijfers goed. “We geven niet veel uit aan marketing.”

Hoe gaat het in de lockdown met District?

Frank Steensma, verantwoordelijk voor de verkoop van District: “Het gaat eigenlijk best wel goed. Mensen wandelen en fietsen juist nu meer en hebben een goede jas nodig. Afgelopen winterseizoen hebben winkels onze jassen goed doorverkocht en dat loopt nu met de voorjaarscollectie door. Er komen regelmatig nabestellingen binnen. We zitten met de doorverkoopcijfers vaak in de top 3 van best presterende jassenmerken van de inkooporganisaties.”

Zijn jassen vanwege de hogere prijzen geen lastige productgroep?

“Nederland is echt een jassenland. De meeste retailers wilden onze jassen ook gewoon geleverd hebben ondanks de lockdown. Je merkt wel dat het verschil maakt dat we in de betaalbare prijsklasse zitten. Onze jassen beginnen bij 79 euro in de winkel en lopen door tot en met 169 euro. We geven de winkelier daarnaast een goede marge van 3.0.”

Waarom kan District de prijzen laag houden?

“Doordat we zelf jassenproducent zijn en een grote private labelafdeling hebben. Daardoor kunnen we orders combineren bij onze fabrikanten. Daarnaast zijn we absoluut een no nonsense bedrijf en geven we niet veel geld uit aan marketingactiviteiten. Wij stoppen dat geld liever in het product. We willen District wel als merk neerzetten, maar low budget. Daarom is het merk bij veel mensen nog niet zo bekend.”

Hoe ziet de collectie eruit?

“We brengen sportieve en functionele jassen met een goede pasvorm. We kiezen voor innovatieve stoffen en onze jassen zijn waterafstotend en winddicht. Maar wel met een modieuze uitstraling, dankzij de detaillering en belijning. We volgen de trends. Deze zomer is de collectie bijvoorbeeld heel kleurrijk met kleuren als koraal en limegroen. Onze doelgroep is de veertigplus vrouw die een modieuze en functionele jas zoekt. Bij ons vind je geen vrouwelijke wollen mantels met een ceintuur. Maar we brengen wel een wollen parka of een wollen jas met een dubbele nylon capuchon.”

Zouden jullie uit willen breiden met een andere productgroep?

“Nee, jassen blijft de focus. Dat neemt niet weg dat we wel eens uitstapjes maken binnen de collectie. Voor deze zomer hebben we bijvoorbeeld een sweat-programma gemaakt, met parka-achtige modellen, een hoodie en een bikerjasje. Dat hangt nu in de winkel en verkoopt heel goed. Het is een soort homewear en dat past goed in deze tijd van thuiswerken. Dus daar gaan we mee door. Naast de vrouwencollectie brengen we ook een jassencollectie voor mannen. Die is wel compacter, zowel in collectie als in aantal klanten. De vrouwencollectie blijft onze focus, maar wij gaan wel meer aandacht aan de mannencollectie besteden.”

Is er een bestseller?

“Onze bestseller is al jarenlang een softshell jas in een wat langer parkamodel. We hebben er al meer dan 10.000 van verkocht. Dat model komt elk seizoen terug en passen we aan op details en in kleur. Deze jas is ons duurdere model van €159,95, maar we merken dat juist onze duurdere jassen goed verkopen. In het totale jassenaanbod van de winkelier is het een betaalbare keuze voor een jas die water- en winddicht is en van een ademende stof.”

Hoeveel verkooppunten zijn er?

“In Nederland, onze belangrijkste markt, hebben we 250 verkooppunten. En daarbuiten nog eens 500 verspreid over vijftien landen in voornamelijk Europa. In Nederland wordt District verkocht bij de grotere retailer, ook vanwege de ruimte die het jassenaanbod inneemt. Denk aan de weidewinkels als Van Tilburg, Rinsma, Roetgerink en Berden. In Nederland zouden we nog wel wat uit kunnen breiden, maar met 50 klanten erbij zijn  we hier wel afgedekt. De bedoeling is vooral om in het buitenland uit te breiden, met name Duitsland is een belangrijke markt voor groei.”