TOP

Bestverkocht bij Deep in Soest: jassen, jassen en nog eens jassen

Ook benieuwd naar welke items je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Textilia vroeg het aan Dennis Esselman, eigenaar van Deep – denim, fashion & much more - in Soest. “Wij verkopen tot februari jassen voor de volle prijs.”

Wat verkoopt goed op dit moment?

Dennis Esselman van Deep in Soest: “Sinds twee jaar zijn we gespecialiseerd in jassen. In onze winkel kan je met gemak allerlei verschillende modellen passen, we bieden ruim 200 soorten. Dus een overduidelijk percentage van mijn omzet is afkomstig van jacks en jassen. Het merk Elvine verkoopt erg goed. Zij bieden mooie functionele en kwalitatieve producten. Met een sterke prijs-kwaliteitverhouding. Voor mannen is de ‘Cornell’, een gewatteerde regenparka in trek, vrouwen dragen graag de ‘Kate’, een middellange parka met grote steekzakken.”

“Beide modellen zijn al jaren favoriet, zo langzamerhand beginnen ze klassiekers te worden. Naast de aantrekkelijke collectie is Elvine een prettig bedrijf om mee samen te werken. We werken aan een gezamenlijke langetermijnvisie, door bepaalde afspraken en regelingen te treffen. Kijkend naar de modellen verkopen functionele jassen, water- en winafstotend én isolerend – het beste. Onder meer van Airforce, Rvlt en Colmar.”

Jassen kunnen een vloek of een zegen voor je omzet zijn. Waarom kies jij zo duidelijk voor deze productgroep?

“Na een aantal slechte jassenseizoenen dachten aardig wat retailers: ik ga minder jassen verkopen. Ik denk: of je doet het niet, of je doet het heel goed. Wij spreken ons juist uit en hebben daardoor een regiofunctie opgebouwd. Het is een investering om zo diep in te kopen, maar het betaalt zich zeker uit. Wat helpt is dat we veel samenwerken met onze leveranciers. We kopen bijvoorbeeld in consignatie, kunnen omruilen of ze bieden extra voorraad tijdens piekmomenten.”

“Trouwens over piekmomenten gesproken: wij verkopen tot februari jassen voor de volle prijs. Dat is de koudste maand, dus het is toch raar als je ver daarvoor al gaat uitverkopen en marge weggeeft? Ondernemers met jassenacties moeten eens goed nadenken over waar ze mee bezig zijn. Ik laat me niet gek maken door anderen. Liever ga ik uit van eigen kracht en een duidelijk beleid. Als je ziet hoeveel jassen ik vorig seizoen nog in februari heb verkocht, is het duidelijk dat vroeg afprijzen nergens voor nodig is. En als consument voel je je continu belazerd. Hebben ze net een jas of een ander product gekocht, zien ze dit een week later afgeprijsd.”  

Je steekt ook aardig wat tijd in de promotie van jassen via social media en abri’s in je regio.

“Je kunt niet je winkel volhangen en dan achteroverleunen. Dat bestaat niet. Nu weten ze in heel Soest omgeving dat ze voor grote keuze in jassen bij ons moeten zijn.”

Wat ging dit seizoen verder over de toonbank?

“Jeans. Naast jassen hebben we ook daar een groot en veelzijdig aanbod in. Bij de vrouwen verkopen de hogere modellen van Levi’s opvallend goed. Dat is op dit moment de trend en de pasvorm wordt als fijn ervaren. Naast jeans verkopen we ook veel katoenen non-denims van Five Unit. Voor mannen steken Replay, met de hyperflex, en Scotch & Soda eruit qua jeans.”

Welk product heeft je verrast?

“Bij vrouwen zijn lange vesten nog steeds in trek. Wat betreft mannen is het beeld een beetje saai, met veel blauw, grijs en zwart. Daar moet echt verandering in komen.”

Wat valt je op aan dit seizoen?

“Het bongemiddelde blijft stijgen. Er komen minder mensen in de winkel, maar daardoor is er meer tijd om de aanwezige klanten nog beter te helpen en aandacht te geven. Mensen komen hier voor goed advies, we trainen en begeleiden dan ook regelmatig onze medewerkers.”

Waar heb je dit seizoen meer aandacht aan gegeven?

“Aan de inkoop. Om er nog meer bovenop te zitten. We sturen steeds meer op flexibiliteit. Dit betekent dat we de voorinkoop hebben verlaagd om in het seizoen op piekmomenten te kunnen inspelen en nabestellen.”

Het nieuwe seizoen staat weer voor de deur. Wat staat hoog op jouw inkoop- of te doen-lijst?

“Scherp inkopen blijft belangrijk. En het spotten van leuke nieuwe merken. Verder wil ik me verder specialiseren in bepaalde artikelgroepen. Hetgeen we met de jassen en jeans hebben ingezet kan nog verder worden uitgewerkt.”

Deep Soest insta