TOP

Michael & Giso: de pakkenmakers van de ‘best geklede man van Nederland’

Onlangs is VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff door mannenblad Esquire uitgeroepen tot ‘best geklede man van 2017’. Een belangrijk aandeel in die benoeming hebben de mannen van Michael & Giso, die de politicus al negen jaar kleden.

Michaël Oei en Rolf-Giso Heijkoop zijn in 2008 de maatkledingwinkel Michael & Giso begonnen. Aanvankelijk alleen in Breda, maar later opende het duo een tweede zaak in Amsterdam. Toen politicus Klaas Dijkhoff – Michael & Giso-klant van het eerste uur – vorige week door Esquire tot best geklede man van 2017 werd benoemd, ging dat uiteraard niet onopgemerkt aan de mannen voorbij. 



Hoe is het zo gekomen dat jullie Klaas Dijkhoff kleden? 



Michaël Oei: “De roots van Klaas Dijkhoff liggen in Breda en die van ons ook. We hebben daar onze eerste popupstore gehad en hebben daarna een blijvende winkel geopend. Daar hebben we Klaas ook ontmoet; hij is dus klant van het eerste uur. Hij was in die tijd net begonnen in de lokale politiek in Breda. En hij wilde ook wel ondernemers als wij steunen. Zo is het contact ontstaan. We hebben het daarom ook wel even met zijn drieën gevierd die benoeming.”  



Hoe zou je de stijl van Klaas Dijkhoff omschrijven?



“Klaas heeft een uitgesproken en persoonlijke stijl. Hij gaat minder op de mode af, maar heeft een stijl omarmd die zich het beste laat omschrijven als klassiek-Brits. Hij kiest vaak voor Britse stoffen als tweed en kleedt zich vaak in een driedelig pak. Dat is echt zijn signatuur vind ik. En stijl zie je in de laatste jaren ook terugkomen op bijvoorbeeld de Pitti maar Klaas kleedt zich eigenlijk al jaren zo. Hij heeft heel duidelijk een eigen stijl, waardoor wij weer geïnspireerd raken. Klaas komt vaak ook met ideeën aanzetten en dan experimenteren we wat. De ene keer pakt dat wat beter uit dan een andere keer. Maar over het algemeen heeft hij een helder beeld van wat hij mooi en niet mooi vindt en daarom vinden we het leuk om af en toe met hem het experiment aan te gaan. Zeker omdat hij de laatste tijd veel gezien wordt in zijn kleding. Daarom is het extra belangrijk om daar goed over na te denken.” 

Persbericht Michael  Giso  Klaas Dijkhoff 01
 © Marilyn Bartman Photography




Waarin zijn jullie anders dan andere maatpakkenwinkels?



“Het persoonlijke karakter en servicegerichtheid. Het vak an sich is natuurlijk niks nieuws – vroeger had je ook al kleermakers – maar wij zetten een totaalconcept neer en zorgen er voor dat we mannen van top tot teen afstylen. Ook is de relatie met onze klant erg belangrijk voor ons. Door de jaren heen hebben we onze klanten echt leren kennen. Je hoort wat ze mee maken, dat ze baan switchen bijvoorbeeld, en bouwt op die manier een band op. Dat is een groot verschil tussen ons en grotere winkels; doordat wij onze klanten zo goed kennen, kunnen we zo ook veel beter helpen. Wij trekken de term ‘maatkleding’ ook breder: een klant loopt bij ons de deur uit in een pak dat niet alleen goed zit qua maat, maar ook op maat is gemaakt op zijn persoonlijkheid, levensstijl en uiterlijke kenmerken zoals oog- en huidskleur. Dat laatste wordt nogal eens vergeten, men denkt bij maatkleding vaak toch alleen om de pasvorm maar wij bieden echt een totaalconcept.” 



Wat hopen jullie in de toekomst verder nog te bereiken?



“We zijn druk bezig met het uitbreiden van ons assortiment. Zo zijn we gestart in samenwerking met Greve in het aanbieden van op maat gemaakte schoenen. Vooral omdat mannen echt van het one-stop-shopping zijn: ze willen in één keer klaar zijn. Zeker bij zo’n mooi trouwpak horen ook goede schoenen. Verder bieden we naast custom-made shirts, chino’s, jassen ook accessoires als dassen en strikken die bij ons in de winkel worden gemaakt. Tot slot hebben we plannen voor een derde winkel, die we graag ergens in Zuid-Holland zouden willen openen. En als het even kan willen we daarna een vierde winkel openen in een stad als Antwerpen of Brussel.”