TOP

Nu in Textilia #11: De Paskaemer, Geraldine Kemper, smart retailing en de lelijke schoenentrend

In de nieuwe editie van Textilia, de special Smart Retailing, 4 pagina's vol innovatieve retailtrends. Verder: een persoonlijk interview met Geraldine Kemper als mede-eigenaar van Oscar & Jane, een bezoek aan De Paskaemer, de winnaar van de Innovative Startup bij de Dutch Retail Experience Awards en kijken we naar de toename van gemengde modezaken en de invloed van personeel op conversie. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper en Mode-icoon.

Even afrekenen: wat is het bongemiddelde bij De Paskaemer in Oosterhout?

Ruim een jaar na de opening van De Paskaemer in Oosterhout wonnen Bas en Judith Beenakkers een Dutch Retail Experience Award voor Most Innovative Start Up. ‘Bij de Paskaemer begrijpen ze dat ze door hun enorme klantvriendelijkheid mensen naar de winkel krijgen’. Het juryrapport van de Dutch Retail Experience Awards windt er geen doekjes om: ‘het echtpaar Bas en Judith Beenakkers van de Paskaemer weet hoe ze het de klant naar zijn of haar zin maken.’ Het feit dat De Paskaemer de publieksprijs kreeg in de categorie Most Innovative Start Up en niet de juryprijs, onderstreept dat. “We willen dat mensen zich thuisvoelen en om dat te bereiken is niets te gek”

LEES OOKDe Paskaemer in Oosterhout: hoe vertaal je het gevoel van de winkel naar online?

Close-up: Geraldine Kemper van Oscar & Jane

Wie is Geraldine Kemper (28), mede-eigenaar van en ontwerper voor het jonge label Oscar & Jane? In de rubriek Close-up beantwoordt zij 18 persoonlijke vragen. Zoals: herfstdip of lange wandelingen door het bos? “Zeker lange wandelingen door het bos. Ik vind de herfst een fantastische periode. De bomen zijn op hun allermooist en de kleuren prachtig. Ik heb al een weekendje in het bos geboekt. Als je een mooie dag treft, is dat echt genieten.” En wie bewondert Geraldine Kemper het meest?

LEES OOKHoe gaat het met Oscar & Jane? ‘We zijn kleinschalig en persoonlijk’

SMART RETAILING 3.0

De manier waarop we de consument tevreden houden, verandert. Begrippen als big data, apps, on demand en kunstmatige intelligentie zijn niet meer weg te denken. Welke innovaties staan ons nog te wachten? Het zijn vaak de ogenschijnlijk simpele uitvindingen die interessant zijn, zegt trendwatcher Vincent van Dijk. “Zoals een digitale etalageposter of digitaal stoepbord, waar je regelmatig een actuele aanbieding op kunt zetten.” Textilia zet 10 innovaties op een rij.


Wil je het héle jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


De mysteryshopper gaat op bezoek bij Newstyle.nl

Newstyle.nl is niet alleen een webshop, maar heeft ook winkels in Roosendaal en Breda, genaamd Newstyle DNA, Newstyle Women, Newstyle Men en DNA by Newstyle. De webshop en winkels vertegenwoordigen topmerken die elk seizoen door de stylistes zorgvuldig worden uitgezocht.  In de webshop van Newstyle wordt het aanbod uit de vier winkels van de retailer verkocht. Met de ondertitel ‘Create your style online’ wordt de consument uitgedaagd de laatste trends te vertalen naar een complete outfit. In de fysieke winkels wordt dit bereikt door service en advies van de winkelmedewerkers. De mysteryshopper checkt de online vertaling van het concept, zowel in de webshop als op social media. 

LEES OOK: Wat is de reactie van Newstyle op het bezoek va de Mysteryshopper?

Markt in cijfers: gemengde modezaken en de invloed van personeel op conversie

Het aantal gemengde modezaken in Nederland loopt terug, maar de winkels worden steeds groter en de omzet per winkel stijgt ook. Het bedrijfsresultaat is wel een zorg. Dat blijkt uit cijfers van Detailhandel. info, een initiatief van Detailhandel Nederland en onderzoeksbureau Panteia. Verder: ruim een derde van de consumenten verlaat regelmatig tot vaak een winkel zonder geslaagd te zijn. Dit blijkt uit een onderzoek van Q&A in samenwerking met AXI Retail Solutions. Een belangrijke ergernis in de mode blijkt de aanwezigheid van te weinig medewerkers en het meer taak- dan klantgericht bezig zijn van medewerkers. 

Achtergrondverhaal over de lelijke schoenen-trend: waarom?

Het is een wonderlijke ontwikkeling: schoenen die ooit als lelijk zijn bestempeld en waarvan werd gehoopt dat ze nooit meer publiekelijk zouden worden gedragen, veroveren nu rap de meer commerciële schoenenmarkt en een massaler publiek. Denk aan Uggs, Crocs, ‘Spice Girl’-boots met plateauzolen en gympen die door vaders en opa’s (de dad-sneaker) of politiemannen, leraren en je oudtante (Mephisto) worden gedragen. Vandaar dat deze modellen ook wel weinig flatteus ‘ugly shoes’ of ‘lelijke schoenen’ worden genoemd.

Nadat ze al een aantal seizoenen op de internationale catwalks en aan de voeten van trendsetters, waren te zien, zijn uitgesproken robuuste schoenen en laarzen dit najaar en in de zomer van 2019 duidelijk aanwezig in het modebeeld. ‘Lelijke schoenen’ ontwikkelen zich in hoog tempo van Instagram-fenomeen tot allemansvriend. Wat maakt dat de ooit zo verguisde modellen opeens zo’n aantrekkingskracht hebben op merken, inkopers en consumenten? “Voordat je het weet wordt je gebrainwashed en ga je overstag.”

LEES OOKInkooptip voor zomer 2019: lelijke schoenen


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.


Interview met Jan Stig Andersen, ceo van Rains

Was regenkleding ooit een onaantrekkelijk en noodzakelijk kwaad, tegenwoordig dragen hipsters en  influencers zelfs regenjassen van Rains als het níet regent. “We willen het mogelijk maken er altijd stijlvol uit te zien, ongeacht de weersvoorspelling”, zegt  ceo Jan Stig Andersen van het Deense bedrijf.

Mode-icoon: de teddy-jas

Sommige items leggen een lange weg af voor ze de status van mode-icoon bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat de teddy-jas zijn naam dankt aan de Amerikaanse president Theodore Roosevelt? De teddy-jas ontstaat begin twintigste eeuw als variant op de bontjas, die destijds veel wordt gedragen door automobilisten om warm te blijven in de open auto’s uit die tijd. Het Britse merk Motoluxe maakt begin twintigste eeuw als een van de eerste fabrikanten lange jassen van het hoogpolige alpacahaar, een warm en lichtgewicht materiaal. In Duitsland start fabrikant Schulte in 1901 met de productie van alpacahaar. De naam teddy komt echter uit Amerika.

LEES OOK: Hoe ziet de teddy-jas er anno 2018 uit?

Van instappers tot cowboylaarzen: de schoenentrends uit Milaan

Westerninvloeden spelen een belangrijke rol in de schoenmode voor vrouwen. Bij mannen staat gemak voorop, in de vorm van zomerse instappers. Op de internationale schoenenbeurs Micam in Milaan spotte Textilia voor lente-zomer 2019 vier schoenentrends.

LEES OOKDit zijn de schoenentrends voor vrouwen voor zomer 2019


Sluit nu een Textilia Totaal Jaarabonnement af en ontvang 12 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de modebranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

bestellen-icoon