TOP

NRW trendupdatecongres 2012: ‘Consument verwacht steeds meer beleving’

De consument die gaat winkelen verwacht in de toekomst steeds meer te beleven in winkelgebieden. Dat was de belangrijkste conclusie tijdens het NRW congres dat op 20 november 2012 plaatsvond in samenwerking met GfK.

In de ietwat kale entourage van het nog te openen winkelcentrum New Babylon Den Haag (opening voor het publiek gepland voor september 2013) bogen gistermiddag verschillende sprekers zich over de toekomst van winkelen.

Telegraaf-columnist en oud-Robecotopman Jaap van Duijn drukt de vastgoedmannen- en vrouwen met de neus op de feiten. “Voor de hele Nederlandse markt geldt dat economische groei er de komende jaren niet in zit. Probeer daarom op een ander vlak te excelleren. Richt je niet op groei en meer van hetzelfde, maar op anders en beter.” Volgens Cor Molenaar staan we aan de vooravond van een nieuwe retailstructuur. “Longtail, brede assortimenten en veel keuze online; shorttail en beleving in de stenen winkels. Investeer daarom in beleving en activeer alle zintuigen van de consument.” Alan Thompson van het Britse retailadviesbureau Portland Design Associates bevestigde dit al eerder deze middag: “De functie van winkelcentra zal veranderen. Winkelgebieden moeten plekken worden waar wat te beleven valt.”

Dat de fysieke retail niet alleen een strijd zal moeten leveren om de consument te boeien, maar nog veel van onlinewinkels heeft te verwachten, bewijst internetondernemer en autocoureur Tom Coronel: “Het internetkanaal wordt steeds beter in persoonlijke aandacht en advies. Wij richten onze webshops in naar de behoefte van de consument. We willen het beste van retail combineren met het beste van e-tail. De klant wil goed advies, dus maken we van elk product een filmpje. Ondertiteld, zodat je ze ook met het geluid uit – op kantoor of waar dan ook –  kunt ‘beluisteren’.” Een tip van deze autoracer aan webshopondernemers én fysieke winkeliers: “Het gaat in retail vaak om minuscule verschillen, net als in de autosport. Stap naar je directe concurrent en vraag of je jouw cijfers met die van hem mag vergelijken. Om er allebei beter van te worden.”