TOP

Noodlijdend V&D wil huren tijdelijk niet betalen [update] *

Warenhuisketen V&D wil de komende vier maanden geen huur betalen en met een lagere omzethuur werken. Dat staat in een brief aan alle vastgoedeigenaren.

De brief, in handen van de Volkskrant, is vorige week maandag al verstuurd. Toen maakte V&D bekend dat werknemers structureel 5,8 procent loon moeten inleveren en dat arbeidsvoorwaarden versoberd zullen worden.

Nu wil V&D ook dat verhuurders gaan meebetalen aan de herstructurering. Alle stakeholders moeten grote concessies doen om het voortbestaan van de winkelketen te waarborgen, schrijft interim-ceo Don Roach.

Huur onhoudbaar

De Volkskrant schrijft dat de warenhuisketen jaarlijks tien procent van zijn omzet aan winkelhuren uitgeeft en dat is onhoudbaar. De huurovereenkomsten zijn bovendien getekend in een periode die qua marktomstandigheden niet te vergelijken is met vandaag, aldus de ceo.

Per filiaal moet de huur teruggebracht worden tot zeven procent van de bruto-omzet en wil het van februari tot mei een huurvrije periode om ‘liquiditeitsbehoefte voor 2015 te overbruggen’.

‘Van de gekke’

De verhuurders staan niet enthousiast tegenover de huurverlaging die V&D wil. Eigenaar Jos van de Mortel van Metropop, dat de vestigingen in Heerlen en Sittard bezit, zegt in de Volkskrant: “Het is van de gekke. Zoiets is nog nooit voorgekomen.” De verhuurders moeten volgens hem opdraaien voor het uitblijven van investeringen van eigenaar Sun Capital.

Krijn Taconis van CBRE,  een makelaar en adviesbureau voor commercieel vastgoed, noemt de stap van V&D tegenover de NOS ook ‘ongebruikelijk’. Op de radio zegt hij: “In Nederland spreken partijen een huurcontract met elkaar af, met een bepaalde prijs en een bepaalde termijn. Normaal gesproken houden beide partijen elkaar daar aan. Ik heb in mijn carrière ook nooit het tegendeel meegemaakt. Dat iemand zei: ik betaal nu wat meer huur, want het gaat hartstikke goed.”

Zelfde vijver vissen


V&D verkeert al langer in zwaar weer. Het bedrijf maakt al tien jaar verlies en vorig jaar stapte een deel van de top van het bedrijf op. In 2013 bedroeg het nettoverlies 42 miljoen euro bij een omzet van 619 miljoen euro. Cijfers over 2014 zijn nog niet beschikbaar.

Retaildeskundige Cor Molenaar, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management, schrijft op zijn site dat de V&D geen unieke positie heeft en in dezelfde vijver vist als Wehkamp, bol.com, Hema en de Bijenkorf.

Nieuwe klantengroep

V&D zou zich sterk moeten gaan richten op de online activiteiten. Molenaar citeert sales- en marketingmanager Jan Louwris van Experian Marketing Services Nederland die zegt: “De toekomst van de V&D zal afhangen van de mate waarin ze in staat is de verbinding met bepaalde nieuwe klantengroepen te leggen.”

Deze klanten moeten over alle mediakanalen heen verleid worden. Louwris: “Een alternatief is er niet en haast is geboden.