TOP

Nieuwe naam voor Kyra & Ko, meer respons op direct mail en nieuwe eigenaar voor Off-White

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Kyra & Ko verandert de naam in Kyra. De respons op direct mail is in de afgelopen 4 jaar gestegen van 16% naar 27%. En het Franse luxegoederenconcern LVMH neemt zestig procent van de aandelen van Off-White over. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 20 juli 2021.

Nieuwe naam voor Kyra & Ko

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Kyra & Ko verandert de naam in Kyra. Dat meldt Fashion United. Twee jaar geleden werd het vrouwenmodemerk middels een management buy-out overgenomen door commercieel directeur Nicole Groeneveld en creatief directeur Barbara Swaak. Oprichter Lidwien van der Klei stapte uit het bedrijf. De nieuwe eigenaren zetten toen al de eerste stappen naar een nieuwe identiteit door het vernieuwen van het logo. Van het opvallende knalroze met lime werd dat ingetogen offwhite met zwart. Nu vinden de eigenaren het tijd voor een nieuwe naam. Navraag onder klanten wees uit dat het merk sowieso al vaak wordt afgekort tot Kyra. De nieuwe naam past volgens Swaak ook beter bij de internationale expansieplannen van het merk. Kyra heeft ruim tweehonderd verkooppunten in Nederland en wordt daarnaast verkocht in België, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Ierland en Canada.

Onderzoek: respons op direct mail gegroeid

De respons op geadresseerde reclamepost, oftewel direct mail, neemt toe. De afgelopen 4 jaar is de gemiddelde respons gestegen van 16% naar 27%. Dat blijkt uit onderzoek van MetrixLab in opdracht van PostNL onder meer dan 400 direct mail-cases. Voor de fashionindustrie en de retailsector ligt de respons met respectievelijk 31 en 25% het hoogst. Bij media, verzekeraars en de telecomsector ligt deze het laagst, namelijk 7%. De afgelopen 4 jaar onderneemt gemiddeld 27% van de ontvangers actie na ontvangst van een direct mailing door een bezoek aan de winkel of website te brengen. Daarmee is direct mail volgens het onderzoek meer dan 3 keer effectiever dan e-mail (daar is dit percentage 7,7%). De stijgende respons op direct mail is volgens PostNL te danken aan een aantal trends waar met name de retail- en fashionbranche goed op inspelen. Zo worden de campagnes steeds persoonlijker. Niet alleen door het vermelden van de naam van de ontvanger, maar ook door het afstemmen van de inhoud en vormgeving op verschillende doelgroepen. Daarnaast worden de mailings opvallender. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruikgemaakt van een ongebruikelijke vorm, bewegende elementen of wordt er een kortings- of waardebon meegestuurd.

LVMH neemt meerderheidsbelang in Off-White

Het Franse luxegoederenconcern LVMH neemt zestig procent van de aandelen van Off-White over. Oprichter en ontwerper Virgil Abloh houdt de overige veertig procent van de aandelen en blijft creatief directeur van Off-White. LVMH is geen onbekende voor Abloh, want hij ontwerpt sinds 2018 de mannenmodelijn van Louis Vuitton, dat ook onder LVMH valt. Er wordt niet bekend gemaakt welk bedrag met de overname gemoeid is. Met de investering moet Off-White uitgebouwd worden tot een echt luxemerk met meerdere lijnen. Daarnaast zal de ontwerper met LVMH werken aan het lanceren van nieuwe merken en samenwerken met bestaande merken in verschillende sectoren buiten de modewereld. Onlangs nam LVMH via investeringsmaatschappij L Catterton ook al een meerderheidsaandeel in het Italiaanse modemerk Etro.

Fashion Cloud neemt Stockbase over

Fashion Cloud lijft Stockbase in. Oprichter Stephan Bliek blijft als ambassadeur aan het techbedrijf verbonden, maar zal verder geen actieve rol meer vervullen. De partijen willen elkaars netwerk gebruiken om meer merken en retailers ‘slimmer’ te laten samenwerken en de digitalisering in de markt te versnellen. Fashion Cloud richt zich net als Stockbase op ‘longtail e-commerce’-oplossingen, maar bij Stockbase is dat op veel kleinere schaal. De partijen doen geen uitspraken over het overnamebedrag. Fashion Cloud heeft fysieke locaties in Amsterdam en Hamburg en satellietkantoren in Denemarken, Frankrijk en Italië. Stockbase is alleen in de Benelux actief, maar door de overname komt Europese expansie dichterbij.

Brandsplus Group en Brandfusion gaan samenwerken

De Brandsplus Group en Brandfusion hebben een overeenkomst gesloten voor de distributie van de schoenen van Champion, O’Neill en Pantofola d’Oro in Nederland. Dat meldt Schoenvisie. De samenwerking past in de eerder aangekondigde uitbouw van het distributienetwerk van de Belgische Brandsplus Group in Europa. De Nederlandse distributeur Brandfusion neemt de schoenencollecties van Champion, O’Neill en Pantofola d’Oro per direct op in het merkportfolio. Naast de verkoop en distributie zal het bedrijf de labels ook ondersteunen op het gebied van sales, marketing en PR. De Brandsplus Group is opgericht in mei 2016 en heeft de licentie voor Champion, Lee Cooper, O’Neill en Pantofola d’Oro. Daarnaast is het bedrijf distributeur voor Fila in de Benelux. Brandsplus is gevestigd in Antwerpen en heeft productielocaties in Europa en Azië.

Foto: Off-White winter 2020 door L’Estrop