TOP

Nieuwe modebeurs deze zomer, duurzame mode steeds populairder en ontwerpers roepen op tot reset

Kindermodebeurs SundaySchool gaat deze zomer gewoon door én lanceert een nieuwe beurs voor mannen- en vrouwenmode. Consumenten zoeken steeds vaker naar duurzame mode, concludeert modezoekmachine Lyst. En verschillende modeontwerpers roepen op de mode-industrie te resetten en mode duurzamer en langzamer te maken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 19 mei 2020.

SundaySchool gaat door én lanceert modebeurs voor vrouwen- en mannenmode

Kindermodebeurs SundaySchool gaat deze zomer gewoon door, mits het coronavirus de komende maanden onder controle blijft. Dat laat de organisatie weten via Fashion United. SundaySchool breidt uit van één naar twee dagen en wordt gehouden op zondag 12 en maandag 13 juli 2020. Daarnaast lanceert de organisatie een nieuwe beurs voor mannen- en vrouwenmode onder de naam BrandsHatch. Die zal afhankelijk van de behoefte van merken en inkopers twee of drie dagen duren en staat voorlopig gepland voor woensdag 15, donderdag 16 juli en eventueel vrijdag 17 juli 2020. Alternatieve data voor SundaySchool zijn zondag 2 en maandag 3 augustus en voor BrandsHatch woensdag 5, donderdag 6 en eventueel vrijdag 7 augustus. De organisatie volgt de corona-richtlijnen van het RIVM. Bezoekersaantallen worden gespreid over twee dagen, de looproutes op het beursterrein worden éénrichtingsverkeerd en de stands en gangpaden worden ruimer opgezet.  

Duurzame mode steeds populairder

Consumenten zoeken steeds vaker naar duurzame mode, concludeert modezoekmachine Lyst in The 2020 Conscious Fashion Report. Sinds het begin van 2020 constateert Lyst een stijging van 37% in het aantal zoekopdrachten naar duurzame artikelen. In de afgelopen 3 maanden is het aantal zoekopdrachten naar geüpcyclede mode met 42% gestegen. Sinds november wordt er 23% vaker gezocht op biologisch katoen; gerecycled plastic kent sinds januari een stijging van 35%. Ondertussen is de vraag naar tweedehands modeartikelen sinds november met 45% gestegen; vooral voor sneakers, horloges en handtassen. Het aantal zoekopdrachten naar vegan leer steeg afgelopen jaar met 69%, terwijl het aantal zoekopdrachten naar nepleer constant bleef. Intussen neemt het aantal zoekopdrachten naar leer afgelopen jaar met 3,5% af. Ook is het aantal zoekopdrachten naar echt bont afgenomen met 8% afgelopen jaar. Sneakers en denim zijn de twee meest gezochte productcategorieën als het gaat om duurzame mode, met een groei van respectievelijk 142% en 108% jaar op jaar. Andere populaire categorieën waarin duurzame kleding wordt gezocht zijn T-shirts, sportkleding, jassen en zwemkleding. Opvallend: er wordt 45% meer gezocht op duurzame dameskledingmerken dan op duurzame herenkledingmerken.

G-Star vraagt faillissement aan voor Australische tak

Jeansmerk G-Star vraagt faillissement aan voor zijn Australische activiteiten, schrijft Retailnews op basis van een artikel van News.com.au. Het merk heeft geen grote schulden gerapporteerd in Australië, maar aanleiding voor het faillissement is de verwachte impact die het coronavirus op het merk gaat hebben. G-Star heeft 57 winkels in Australië en tweehonderd mensen in dienst. De belangrijkste crediteuren van het merk zijn de verhuurders van de G-Star-winkels in Australië. Met het starten van een faillissementsprocedure wordt de Australische tak van G-Star onder beheer van adviesbureau Ernst & Young geplaatst, die de financiële toekomst van het bedrijf onder de loep gaat nemen en de strategie voor het verloop van de procedure bepaalt. Het is nog niet duidelijk of de Australische winkels in de tussentijd open blijven.

Nederlandse finalist in internationale Handbag Designer Award

De strandtas van social enterprise Notadaydream is geselecteerd als finalist van de Independent Handbag Designer Award in de categorie ‘Most Socially Responsible Handbag’. De 14e editie van deze handtassenawards heeft meer dan 1.000 inzendingen uit 28 landen. Notadaydream is gevestigd in de Filipijnen en is van de Nederlandse Martine de Leeuw en Canadese Sheri Scott-De Leon. De strandtas The Boracay is geïnspireerd op de stranden en kleuren van de Filipijnen. Alle tassen van Notadaydream worden handgemaakt door vrouwen in Tondo, een van de armste wijken in Manilla. Zij worden door Notadaydream opgeleid tot naaister. Door de vrouwen in samenwerking met een stichting een stabiel inkomen te geven, kunnen de kinderen naar school. De uitreiking van de award is dit jaar virtueel vanuit New York op 10 juni.

Ontwerpers: mode moet duurzamer én langzamer

Verschillende modeontwerpers roepen naar aanleiding van de coronacrisis de mode-industrie op te resetten en mode duurzamer en langzamer te maken, schrijft de Volkskrant. Onder andere Dries van Noten, MyTheresa, Paco Rabanne en Nina Ricci plaatsten hierover een ‘Open Letter to the Fashion Industry’ op forumletter.org. De brief is inmiddels ondertekend door ruim 300 modeprofessionals uit binnen- en buitenland. Missoni, Isabel Marant, Y/Project en 60 andere modelabels stelden met modevaksite Business of Fashion een manifest op voor een nieuwe mode-orde, genaamd #rewiringfashion. En het Amerikaanse warenhuis Saks Fifth Avenue komt met merken als Brunello Cucinelli en Proenza Schouler met soortgelijke plannen. Alle initiatieven willen de modekalender aanpassen en de fashion weeks veranderen. De nieuwe kalender van #rewiringfashion ziet er voor de zomercollectie van 2022 bijvoorbeeld zo uit: ontwerp tussen januari en mei 2021, inkopen in juni 2021, presentatie en levering in februari 2022 en de uitverkoop pas in juli 2022. Verdere plannen: mannen- en vrouwenmodeweken moeten worden samengevoegd en tussentijdse uitverkoopdagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day moeten worden afgeschaft. Voor de fashion weeks moeten digitale presentaties in de plaats komen. Het doel is om minder milieubelastend te werken door minder te reizen. In het artikel concludeert de Volkskrant ook dat Chanel, Hermès en de grote modeconcerns LVMH en Kering opvallend stil blijven in het debat.