Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Moederbedrijf Miss Etam in de problemen, Uniqlo en Arket openen nieuwe winkels en Zalando-baas verkoopt aandelen

De situatie bij modegroep FNG, het moederbedrijf van Miss Etam, is 'zeer zorgelijk', nu er een enorme schuld is ontstaan en het aandeel op de beurs is geschorst. Verder: Uniqlo en Arket openen beide een nieuwe winkel in dezelfde Nederlandse stad en de baas van Zalando verzilvert zijn aandelenpakket. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 18 mei 2020.

Situatie bij moederbedrijf Miss Etam is ‘zeer zorgelijk’ 

De situatie bij modegroep FNG, het moederbedrijf van Miss Etam, is ‘zeer zorgelijk’. Dat zegt analist Robert Jan Vos van ABN Amro tegen RetailTrends. Hij schat dat de nettoschuld, inclusief leaseverplichtingen, is opgelopen tot 576 miljoen euro. De raad van toezicht van FNG liet eerder deze week de handel in het aandeel op de beurs in Amsterdam en Brussel stilleggen. De Belgische toezichthouder FSMA  heeft bij een grondige controle van het jaarverslag over 2018 om verduidelijking gevraagd ‘omtrent een aantal transacties’ die dat jaar hebben plaatsgevonden. Om welke transacties het gaat, wil een woordvoerder niet zeggen. 

Tweede winkel van Uniqlo komt in Den Haag 

De Japanse internationale kledingretailer Uniqlo kondigt in een persbericht aan een tweede winkel in Nederland te openen. De winkelruimte met ruim 920 vierkante meter aan oppervlakte zal in de herfst van 2020 openen in het centrum van Den Haag, aan de Grote Marktstraat 30. De nieuwe winkel zal het volledige assortiment core items voor heren, dames en kinderen verspreid over twee verdiepingen aanbieden. “Hoewel we ongekende tijden hebben meegemaakt met de pandemie, heeft deze situatie ook het belang aangetoond van het samenkomen als één en het met elkaar verbonden blijven. Met de lancering van UNIQLO Grote Marktstraat kijken we ernaar uit te verbinden met de mensen van de dynamische en vooruitstrevende stad Den Haag en hopen we comfort te kunnen bieden middels onze LifeWear.” zegt Taku Morikawa, ceo van Uniqlo Europe.

RMCL: Geen zorgwekkende drukte in winkelstraten 

Afgelopen week liet een wisselend beeld in de winkelstraat zien, aldus een analyse van retailadviesbureau RMC: de ene dag was het veel drukker dan de week ervoor, de andere juist veel rustiger. Zo was het zondag 17 mei 28,6% drukker dan de week ervoor, terwijl het maandag 11 mei 7,9% rustiger was. Het gemiddelde over de hele week laat slechts een kleine toename zien van 2,9%. “Het valt op dat de dagen die normaal gesproken de rustigste in een week zijn relatief drukker worden, op de maandag na. De drukte verspreidt zich dus beter over de week. Ook zien we dat grote steden een snellere stijging van de drukte laten zien. Dat komt, omdat die steden aan het begin van de coronacrisis grotere afnames lieten zien.” Al met al was het vorige week nog steeds veel rustiger in de winkelstraten in vergelijking tot vorig jaar, namelijk 60,4%. 

Zalando-ceo incasseert miljoenen door verkoop aandelen 

Rubin Ritter verkocht op 13 mei aandelen van het bedrijf ter waarde van 6,8 miljoen EUR, volgens een verplichte kennisgeving van Zalando. Dat schrijft Schuhkurier. Hij had deze onlangs ontvangen als onderdeel van een aandelenoptieprogramma voor werknemers. De ceo van Zalando van de online retailer profiteert van de recente stijgende aandelenkoers. Tijdens de Algemene Vergadering van Zalando 2019 is besloten tot een nieuw beloningsmodel voor de Raad van Bestuur. Volgens dit ontvangen de bazen een jaarlijks basissalaris van 65.000 euro in plaats van de voorgaande 200.000 euro. In ruil daarvoor ontvangen ze echter aandelenopties voor 1,75 miljoen aandelen. De uitbetaling hangt echter samen met een sterk stijgende aandelenkoers en een gemiddelde jaarlijkse omzetstijging van 15%. 

Arket opent tweede winkel in Nederland 

Ook de Zweedse modewinkel Arket, eigendom van H&M, gaat een winkel openen in Nederland. Net als Uniqlo komt de winkel in Den Haag. Dat meldt vastgoedsite PropertyNL. Het wordt de tweede Nederlandse vestiging voor dit nieuwe merk. De eerste winkel zit in Amsterdam. De nieuwe Haagse winkel heeft een oppervlakte van 700 m² op de begane grond. De kelder en bovengelegen verdiepingen worden gebruikt als opslag- en personeelsruimten. De retailer verkoopt onder andere interieuraccessoires en kleding voor mannen, vrouwen en kinderen. Ook is er, net zoals op het Koningsplein in Amsterdam, een Arket-café gevestigd.