TOP

Nieuwe Matinique winkel: “We willen iets unieks neerzetten” [interview] *

Mannenmodemerk Matinique is al enige tijd bezig met een comeback. Reden genoeg voor retailondernemer Randy Koetsier om een vernieuwende Matinique-brandstore te openen.

Textilia sprak met Koetsier over de recent geopende Matinique-winkel aan de Utrechtsestraat in Amsterdam. 

Waarom heb je gekozen voor Matinique?

“Ik volg het merk nu al enige tijd op de voet en ik ben blij met de nieuwe uitstraling die het merk nu heeft; het is nu veel luxer, jonger en modischer dan het de laatste jaren is geweest. Eigenlijk zijn ze weer teruggegaan naar het Matinique van vroeger toen het merk echt leading was. Ook heeft het merk een enorm breed pasbereik. Ideaal dus voor lange mannen zoals ik. Zelf ben ik 1 meter 95, dus was ik blij verrast toen bleek dat alle kleding als gegoten zit op mijn lange lichaam. Ik denk dat veel Nederlandse mannen, net als ik, daar op zitten te wachten. Daarnaast is het erg prettig om met Scandinavische merken te werken: je kunt snel schakelen, ze leveren een goede service en hebben oog voor kwaliteit.

IMG_7518

En, hoe gaat het tot nu toe met de winkel?

“Het gaat boven verwachting. We zijn sinds 1 juni open en de reacties zijn echt waanzinnig. Zeker omdat veel mensen het merk Matinique kennen van vroeger. De meesten zijn blij verrast door de nieuwe uitstraling van het label en door de winkel die we hebben geopend. Ook zijn de prijzen van onze producten heel schappelijk terwijl de winkel wel heel luxe oogt. Je merkt dat dat goed in de smaak valt bij ons publiek.” 

Wat maakt jullie winkel zo anders?

“Het is meer een lifestyle winkel dan een normale mannenmodezaak. Zo hebben we accessoires van andere merken als Kapten & Son en Pig&Hen. Ook werken we samen met de kunstenaar I Am Fake, wiens werk in de winkel hangt en verkocht wordt. Tot slot hebben we ook vintage design meubels uit o.a. Scandinavië. Ik denk dat deze combinatie van verschillende producten sterker is, omdat op deze manier iets unieks aanbieden en een hele andere weg opgaan dan andere merken die monobrand stores hebben.”

Matinique winkel1

Wat voor soort mannen winkelen bij jullie?

“We kunnen allerlei soorten mannen bedienen in de winkel; we hebben een casual lijn maar ook een business lijn. Zo is ons NOOS-pak kwalitatief erg goed – gemaakt van super 120 wol – maar wel heel scherp geprijsd: vanaf 340,- euro voor een compleet pak. Dat maakt zo’n pak natuurlijk, vooral voor de jongere, net werkende man, erg aantrekkelijk. Maar we hebben er zelfs sportkleding tussenzitten, dus je kunt alle kanten op met de winkel.”  

Hoe zorgen jullie voor meer bekendheid?

“Ik heb sinds kort de social media-rechten voor Matinique Retail Nederland. We willen dit wel echt heel anders aanpakken dan veel winkels nu doen. Het is heel belangrijk geworden om de uitstraling van je winkel op een goede manier te vertalen naar social media in plaats van acties en dergelijke te posten. Ook zijn we bezig om allerlei verschillende events te organiseren. Zo zijn er plannen voor een customize-sessie met Pig&Hen en een whiskeyproeverij.”

IMG_7613
De kunstwerken van I Am Fake in de nieuwe Matinique-winkel