TOP

Nieuwe jeansbeurs in de maak: ‘‘als een Bread & Butter in de beginjaren’

Nu de kindermodevakbeurs Sunday School een succes blijkt, richt de organisatie zich op een nieuw platform: Blue Sunday, voor het denim- en casual segment. Rob de Vos, mede-initiatiefnemer: ““Ik merk dat er behoefte is aan een nieuwe invulling van het begrip 'beurs'.”

Afgelopen januari speelde de organisatie van Sunday School kordaat in op het stoppen van kindermodevakbeurs Market by Kleine Fabriek. Na deze succesvolle eerste editie in De Fabrique, langs de A2 in Maarssen, rees bij mede-iniatiefnemer Rob de Vos al gauw het idee om ook een volwassen variant op te zetten, voor het jeans- en casual segment. Als alles volgens plan verloopt is Nederland met Blue Sunday weer een denimevent rijker, op zondag 20 januari 2019. Een week na Sunday School en tegelijk met Modefabriek in de RAI Amsterdam.  

 

Denim & casual

“Het idee is spontaan ontstaan tijdens Modefabriek”, legt De Vos, die oorspronkelijk uit de mannenmode komt, uit. “Ik sprak er zowel bezoekers als exposanten die enthousiast waren over Sunday School. Al kletsend kwamen we erop dat zo’n event ook welkom zou zijn voor het jeans- en casualsegment. Modefabriek is een prachtige beurs, maar vooral gericht op vrouwenmode. Het aanbod in denim en casual neemt duidelijk af.” 

 

Festival-gevoel

De Vos: “Het is niet onze insteek Modefabriek te beconcurreren, maar juist aan te vullen. Ik merk, ook door de reacties op Sunday School, dat er behoefte is aan een nieuwe invulling van het begrip beurs. Wat mij betreft doen beurzen er nog steeds toe, maar gaat het vooral om de totaalbeleving.” Niet alleen het product is belangrijk, meent De Vos. Ook het gevoel en het persoonlijke contact met de mensen achter de merken. “Ik geloof niet meer in beurzen met alleen maar eindeloze rekken kleding.” In plaats daarvan wil De Vos de sfeer van een festival bieden. “Bij Sunday School leggen we bijvoorbeeld voor één dag gras om deze sfeer te creëren. Daarnaast zijn de stands open en toegankelijk. Deze opzet zie ik ook voor me voor een volwassen event. Als een Bread & Butter in de beginjaren, zeg maar. Ongecompliceerd en interessant.” 

 

Afwachtende exposanten

De organisatie van Blue Sunday mikt in eerste instantie op zo’n dertig merken. Ziet Vos niet op tegen exposanten die wachten op deelname van grote, bekende merken? “Dat houd je altijd wel. Mijn ervaring met Sunday School is in ieder geval positief. Een aantal labels staken hun nek uit en dit heeft gewerkt. Voor nu is het gevoel, na de gesprekken die ik al heb gevoerd met geïnteresseerden, goed.” In september neemt de organisatie het besluit of Blue Sunday er daadwerkelijk komt.

 

Blue Sunday 3

Blue Sunday

Blue Sunday 2

Sunday School tijdens de eerste editie in januari 2018. Komende beurs, zondag 1 juli, breidt het event uit tot ruim 150 merken.