TOP
bord mondkapjesplicht [credit] Kim Pereira

Nieuwe eigenaar voor Hema, winkelbezoek aan binnenstad gehalveerd en nieuwe directeur voor WFC

Hema heeft een nieuwe eigenaar, het bezoek aan de binnensteden in ons land is gehalveerd en het World Fashion Centre heeft een nieuwe commercieel directeur. Dat en meer lees je in ons nieuwsoverzicht van 21 oktober.

Winkelbezoek aan binnenstad gehalveerd

De coronacrisis heeft nog steeds een enorme gevolgen voor winkelsteden, meldt Inretail in een persbericht. Vorige week – de week van maandag 12 tot en met zondag 18 oktober – daalde het aantal bezoekers in zeven van de dertien steden kelderde met 50 procent of meer. Amsterdam en Eindhoven spannen de kroon met 61 procent minder bezoekers dan vorig jaar, gevolgd door Utrecht (-60%), Den Haag (-58%) en Breda (-57%). In retail keek naar bezoekers- en omzetdata van grote winkelketens in Almere, Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. De gemiddelde teruggang in aantal bezoekers in deze steden is 49% in vergelijking met dezelfde week vorig jaar. De omzetontwikkeling noemt Inretail ‘dramatisch’. In Rotterdam bleef de omzet liefst 56 procent achter vergeleken met 2019,  gevolgd door Amsterdam en Eindhoven (beide -49%), Utrecht en Breda (beide -46%) en Den Haag en Nijmegen (beiden -43%). De omzet was gemiddeld in de dertien steden 38 procent lager dan dezelfde periode vorig jaar.

Onderzoek naar wegsluizen 110 miljoen door FNG

In het gerechtelijk onderzoek naar gesjoemel bij FNG onderzoeken de onderzoeksrechters hoe 110 miljoen euro is weggesluisd bij de failliete modegroep. Dat meldt De Tijd. Het geld zou zijn weggestroomd naar het Nederlandse bedrijf FIPH, dat een investeringsvehikel was van de voormalige FNG-aandeelhouder Rens Van de Schoor. En dat zou volgens een voormalig medewerker zijn gedaan in opdracht van voormalig topman Dieter Penninckx. Er zou nooit verantwoording zijn afgelegd over de transacties. In april 2018 zou nog een overeenkomst zijn gesloten dat via de rekening van FNG Benelux Holding maximaal 19 miljoen euro mocht stromen naar het Nederlandse bedrijf. Dat maximumbedrag zou al gauw zijn overschreden en het geld zou ook voor andere doelen zijn gebruikt. In 2019 en 2020 zou via verschillende stortingen nog 49 miljoen euro zijn overgeschreven naar het Nederlandse bedrijf.

Nieuwe directeur voor WFC

Robbert-Jan Bosch is de nieuwe commercieel directeur van WFC Amsterdam (World Fashion Centre), zo meldt het centrum in een persbericht. Bosch was al lange tijd lid van het bestuur van de huurdersvereniging. Hij  komt uit een modefamilie, zijn opa richtte het mode-agentschap Eduard Bosch bv op in 1951. Inmiddels is dat al 16 jaar in handen van Bosch. Over zijn toetreding als commercieel directeur bij WFC Amsterdam zegt Bosch: “Met het familiebedrijf Eduard Bosch zijn we al meer dan 50 jaar onderdeel van het gebouw en de community. Het was voor mij tijd om een nieuwe stap te zetten. Ik vind het heel bijzonder dat ik nu mee mag werken aan de verdere ontwikkeling van WFC Amsterdam aan de Westas.”

Hema heeft een nieuwe eigenaar

De Hema komt waarschijnlijk in handen van de familie Van Eerd, eigenaar van Jumbo en de Nederlandse investeerder Parcom. Dat meldt de NOS. De huidige eigenaren hebben een voorlopige overeenkomst bereikt.

Een aantal grote schuldeisers van de warenhuis kreeg afgelopen zomer het concern in handen na een conflict met eigenaar Marcel Boekhoorn. Die kon niet aan de betalingsverplichtingen voldoen, waarna de schuldeisers het eigendom van Hema opeisten. Ze willen het warenhuis weer doorverkopen en hebben de afgelopen weken met verschillende partijen gepraat. De schuldeisers krijgen zo’n 440 miljoen euro voor Hema.

Streetwearmerk Blue Tomato opent winkel in Den Haag

Streetwearmerk Blue Tomato gaat een winkel openen in Den Haag. Dat meldt het Vastgoedjournaal. Het Oostenrijkse merk neemt zijn intrek in een winkelpand van 400 m² aan de Venestraat 50. De opening staat gepland op 26 november, staat op de website. Het is de derde winkel voor Blue Tomato in ons land. De andere twee vestigingen zitten in Amsterdam en Utrecht. Blue Tomato heeft ook winkels in Duitsland (23), Oostenrijk (15), Zwitserland (7) en Finland (3). Het label verkoopt zowel online als offline snow-, skate-, en surf sportartikelen. 

bord mondkapjesplicht [credit] Kim Pereira