TOP

Nieuw vrouwenmodemerk: &things [interview]

“Ik ben een groot voorstander van het mooier maken van vrouwen.” Met die gedachte brengt Marc Schumacher het nieuwe vrouwenmodemerk &things op de Nederlandse en Duitse (NRW) markt. Het merk richt zich vooral op de Noord-Europese vrouw.

“Er zijn erg veel mooie merken op de markt, maar ik denk dat er ruimte is voor iets nieuws”, vertelt Marc Schumacher. Daarom heeft hij het nieuwe vrouwenmodemerk &things opgericht. “Er zijn veel collecties met daarin te weinig goede stuks. Ik ben een groot voorstander van het mooier maken van vrouwen, niet alleen door ze leuke kleding in de mooiste garen aan te laten trekken, maar vooral door ze een goede pasvorm te bieden.” De eerste collectie van &things komt in de zomer van 2017.

&things richt zich vooral op de Noord-Europese vrouw die een andere pasvorm heeft dan de Zuid-Europese merken over het algemeen bieden. “Ik ga uit van een paar simpele oplossingen die ik als gouden regel aanhoud. Als voorbeeld; een onderarm mag strak zijn, maar als de bovenarm even strak is, accentueert het op de verkeerde manier de verkeerde lichaamsdelen van een vrouw. Dat geldt voor borsten, taille en armen.”

Wanneer is het idee ontstaan?

“Het allereerste idee is zeven jaar geleden ontstaan en het heeft dus even moeten rijpen. Ik heb er in mijn vrije tijd aan gewerkt en het verbeterd tot ik het tijd vond om ermee aan de gang te gaan. Het is niet raar dat ik juist nu met alle faillissementen hiermee naar buiten treed. Er is nu juist ruimte voor goede, nieuwe ontwikkelingen.”

Op welk segment richt je je?

“Op de bovenkant van het middensegment en de onderkant van het hoogsegment. Het is een typisch instapmerk in een wat duurdere winkel en past goed in een kwaliteit winkel in het middensegment. We zijn geen trendsetters, maar wel modevolgers van het eerste uur. We zijn eigenwijs in materialen en kleuren, maar niet zo erg dat we een andere kant op gaan van wat iedereen doet.”

Was het oprichten van het merk een grote uitdaging?

“Eigenlijk niet, alles viel steeds op z’n plaats. Ik deed al zaken met een fabrikant in Italië en ik sprak met hem over mijn ideeën. Hij voelde aan wat ik bedoelde en kon dat ook vertalen. Het Italiaanse handje – waar ik erg van houd – kon hij combineren met de pasvormen die ik in mijn hoofd had. Het hele team om mij heen heeft zich natuurlijk gevormd. Als je met deadlines gaat werken, krijg je het natuurlijk wel wat moeilijker, maar dat hoort bij werken in de textiel.”

Hoe wordt er tot nu toe op &things gereageerd?

“De verkoop gaat tot nu toe beter dan dat ik had gehoopt. Ik had al wat productfoto’s rondgestuurd, maar dat is natuurlijk plat. Zodra inkopers het voelen en aantrekken, krijgt het merk beleving.”

Hoe werkt de inkoop?

“De bedoeling is dat we twee collecties per seizoen maken, een hoofdcollectie en een collectie midden in het seizoen. Voor zomer 2017 komt er één collectie, maar voor de winter zijn er twee. We doen voorlopig alleen aan voororder.”

Hoe zie je de toekomst van het merk voor je?

“Het merk zal langzaam aan moeten groeien. Ik heb het idee dat er plek is voor &things en dat merk ik nu ook met de inkoop. Veel winkeliers lopen tegen het probleem aan van slechte pasvormen terwijl het zo simpel is op te lossen. Retailers zijn tot nu toe blij, maar het is natuurlijk wel de consument die het merk moet gaan kopen en het tot een werkelijk succes kan maken. Maar alles gestaag, ik hoef niet meteen te exploderen in één seizoen.”