TOP

Even Afrekenen: De Hippe Engel in Schipluiden [interview]

Door hun nieuwsgierigheid en interesse in de achtergrond van hun merken, enthousiasmeren Evita Post en Gelske van der Linden als vanzelf hun klanten. Het leverde ze tweemaal de Storytelling Award op.

In 2011 starten Gelske van der Linden en Evita Post hun modezaak De Hippe Engel. Van der Linden is net moeder geworden van een tweeling en is zoekende naar leuke kleertjes in twee keer dezelfde maat. Een niet zo eenvoudige taak ondervindt ze. Dus besluit ze samen met Post, ook moeder, zelf kindermode te gaan verkopen. Nu, bijna vijf jaar later, richt het ondernemersduo zich sinds een halfjaar nog louter op vrouwen. “We zijn een paar jaar geleden met een plukje vrouwenmode begonnen en dat werd direct een succes”, vertelt Post. Elk seizoen groeide de omzet van vrouwenmode sneller dan dat van kindermode. “Daar komt bij dat de inkoop van kindermodematen soms best complex was”, zegt Van der Linden. “Als we niet oppasten hadden we van elk merk een grote voorraad in huis. Nu we alleen nog vrouwenmode verkopen hebben we meer overzicht en een duidelijkere focus.”

Verantwoorde materialen

De winkel is gevestigd in een voormalig bankkantoor, aan een doorgaande weg in het landelijke Schipluiden. Van der Linden en Post groeiden in de tuinbouwstreek bijna vanzelfsprekend op met biologische, natuurlijke producten. Een voorwaarde die ze van begin af aan ook belangrijk vinden voor het assortiment van hun zaak. “Zeker toen we nog kinderkleding verkochten”, zegt Post. “Je wil toch dat vooral jonge kinderen de allerbeste, verantwoorde materialen op hun huid krijgen. En je moet er niet aan denken dat mensen aan de andere kant van de wereld moeten bloeden tijdens de productie.” 

overzicht credit Margreet Anches

Het merkenaanbod van De Hippe Engel bestaat voornamelijk uit ecologisch en duurzaam geproduceerde labels als Alchemist, ArmedAngels, Lanius, Leon & Harper en WeWood. Een mooi rijtje, maar in het begin zorgde het specifieke aanbod nog weleens voor hoofdbrekens. Van der Linden: “Op een gegeven moment ging de verkoop zo hard, dat we ter aanvulling cash & carry kleding hebben ingekocht. Bijbestellen bij onze vaste merken was niet mogelijk.” Het was eens maar nooit meer zeggen de retailers. De ad hoc ingreep zorgde voor een snelle omzetboost, maar bood uiteindelijk weinig bevrediging. “We wisten niets over de productie-achtergronden”, verklaart Post.

Award

De oorsprong van het aanbod is een belangrijk onderdeel van de winkelformule. De meerderheid is organisch en verantwoord geproduceerd en dat brengt al snel interessante informatie met zich mee. Meestal vertellen merken tijdens de inkoop over bijzonderheden. Anders vragen Van der Linden en Post er zelf naar. Transparantie en persoonlijk contact met de mensen achter de collecties vindt het duo belangrijk. Zo was onlangs ontwerper Carola van Benthum een dag in de winkel om klanten te helpen. “Of neem Jéh Jewels”, zegt Post. “Zij komen uit deze regio en maken integer gemaakte sieraden van gerecycled zilver. Als leek zie je dit misschien niet, maar als we dit verhaal aan onze klanten vertellen, merken we dat zij er ook blij van worden.”

accessoires credit Margreet Anchesaccessoires 2 credit Margreet Anches

Dat Post en Van der Linden verhalen op een aantrekkelijke en geloofwaardige manier doorvertellen blijkt: in 2013 én 2016 wonnen ze de Storytelling Award, een initiatief van agentschap Goodbrandz. Post: “Ontzettend leuk dat ons enthousiasme wordt opgepikt. Bewust nadenken is onze tweede natuur, daar voelen we ons prettig bij. Als je datgene doet waar je passie ligt, breng je dit moeiteloos over. En dat maakt je winkel krachtig.” 

Portret 1credit Margreet Anches

Gelske van der Linden (li.) en Evita Post (re.): ”Verhalen vertellen is leuker dan verkopen met een opgeheven vingertje.”

Winkel: De Hippe Engel

Eigenaar: Evita Post en Gelske van der Linden

Adres: Keenenburgweg 3, Schipluiden

Locatie: A

Facebook: www.facebook.com/dehippeengel

Instagram: Instagram.com/hippeengel

Oppervlakte winkel: 300m2

Personeel: geen (handjevol vrijwilligers)

Winkelinrichting: zelf gedaan

Doelgroep: 25+ vrouwen

Segment: midden tot middenhoog

Merken: A Beautiful Story, Alchemist, Andaluxx, ArmedAngels, Carola van Benthum, Compania Maria, Inti, Jéh Jewels, Khula, Lana, Langerchen, Leon + Harper, Miss Green, Moscow, Myomy, WeWood, Woden, Wunderwerk.



Dit artikel komt uit Textilia 7 van 2016, de vrouwenmodespecial voor zomer 2017, die in juni 2016 verscheen. Altijd als eerste uitgebreide interviews en bedrijfsprofielen lezen? Abonneer je dan ook op de printeditie van Textilia.