TOP

Nieuw vrouwenmodemerk: Dayz [interview]

Dayz maakte de primeur op de afgelopen Modefabriek en in vier weken heeft het nieuwe vrouwenmodemerk al 150 verkooppunten. De voorwaarden van het kortetermijnmerk klinken bijna te mooi om waar te zijn: goede kwaliteit, een marge van 3.0 en geen pakket dat ingekocht moet worden. Maar volgens oprichter Angelique van Uden is het toch echt waar: “We hebben al jaren ervaring in de modebranche en we zien de grote behoefte van de winkelier waar we op inspelen.”

Tijdens de Modefabriek in juli 2016 werd Dayz gelanceerd. In een paar weken tijd heeft het nieuwe korte termijn vrouwenmodemerk al 150 verkooppunten. “Ik zit al lang in de textiel en ik wil ervoor zorgen dat bij de winkelier zo veel mogelijk zorgen worden weggenomen”, vertelt oprichtster Angelique van Uden aan Textilia. “Door de liquiditeitsdruk wordt het steeds lastiger om een half jaar van tevoren in te kopen. Ik heb met winkeliers gesproken en zij vertelden mij dat ze het fijn vinden om meer in te kunnen spelen op de vraag in de markt, om de vraag van de klant te kunnen beantwoorden op het moment dat het nodig is. Dayz is een merk om de bestaande collectie mee aan te vullen.”

Wanneer is het idee van Dayz ontstaan?

“De gedachte voor het merk is een jaar geleden ontstaan omdat er behoefte is vanuit de winkelier. Retailers willen midden in het seizoen kunnen inspelen op de behoefte van de consument waardoor de doorverkoop beter wordt en men dus weer geld kan gaan verdienen. Vooral omdat er geen seizoenen meer zijn – de winter is de winter niet meer en de zomer is de zomer niet meer – is het lastig voor de winkelier om een half jaar van tevoren in te kopen. Bij ons kunnen ze kijken wat ze nodig hebben. Voor 22.00 uur besteld  op de B2B-website, betekent de volgende dag geleverd en dus in de winkel. Wij zorgen ervoor dat er 365 dagen per jaar een fresh fashion voorraad is.”

Hoeveel collecties worden er gemaakt?

“We maken iedere week nieuwe items waar op dat moment vraag naar is. De artikelen kun je onderling ook goed combineren zodat je er een sfeerbeeld van kan maken. Winkeliers hoeven bij ons geen serie in te kopen. Ze kunnen zelf kiezen welke maat ze willen en welk model, er zitten verder geen verplichtingen aan vast. Wij hebben alles op voorraad liggen, dus voor ons maakt het niet uit of je één of twintig items koopt.”

Hoe lang lopen de collecties?

“Van ieder item produceren we een aantal stuks en als die op zijn, maken we ze niet na maar zorgen we weer voor nieuwe voorraad. Er zijn wel een aantal basisitems – shirts, tops en broeken – die we vast in de collectie hebben. De marges op de artikelen is 3.0 en daar wordt onze klant heel blij van.”

Hoe lang duurt het om een nieuwe collectie te ontwerpen?

“Ongeveer twee tot drie weken. Als bijvoorbeeld verschillende winkeliers vragen naar een gebreid vest in een bepaalde kleur, dan kunnen we dat binnen drie weken bij ze geleverd hebben.”

Hoe kan het dat jullie zo snel kunnen schakelen?

“We hebben korte lijnen en door eerdere ervaring in de modebranche weten we precies waar we alles in kunnen kopen en kunnen laten maken. We weten waar we de beste kwaliteit kunnen vinden en waar we de items het beste kunnen laten produceren.”

Gaat de snelheid niet ten koste van de kwaliteit?

“Zeker niet, we testen alle stoffen en de producties. We zijn daarnaast ook BSCI-gecertificeerd, wat betekent dat we alles schoon en in goede arbeidsomstandigheden laten produceren. We hebben laatst ook het convenant ‘duurzame kleding en textiel’ ondertekend.”

Het klinkt bijna te goed om waar te zijn…

“Ons concept is gewoon zo. Samen met mijn team hebben we al honderden jaren ervaring in de textiel. We zien de behoefte van de winkelier en daar hebben we op ingespeeld met het merk.”

Wat is de doelgroep van Dayz?

“We richten ons op de vrouw die er graag fashionable uit wil zien. Een vrouw die zich goed kleedt en zich comfortabel wil voelen. Het zit tussen casual en city in. We richten ons op het midden-hoogsegment.”

Bij hoeveel winkels ligt het merk al?

“We hebben een selectief distributiebedrijf zodat het merk niet op iedere hoek van de straat ligt. Het merk is gelanceerd op de Modefabriek afgelopen juli en op dit moment ligt het merk al bij 130 winkeliers met in totaal 150 verkooppunten. Het maximum aantal winkels in Nederland ligt rond de driehonderd.”

Hoe zie je de toekomst van het merk voor je?

“Zoals het er nu aan toe gaat zie ik dat rooskleurig in. We willen steeds verder uitbreiden en we hebben al aanvraag uit het buitenland. We willen dan ook zo snel mogelijk gaan exporteren.”

Ben je niet bang dat het bedrijf te snel groeit?

“Die groei kunnen we goed aan. We hebben veel stoffen op voorraad en vanuit daar maken we nieuwe modellen. Hoeveelheid en snelheid is voor ons geen probleem.”