TOP

Hoe moderetailers met gemak logistieke experts kunnen worden

De modemarkt zit vol met ondernemers die van zichzelf gepassioneerde modeliefhebbers zijn. Ze zijn gek op mode en ondernemen, maar niet altijd op de randzaken die erbij komen kijken, waaronder logistiek. Echter, met de onderstaande inzichten kan elke ondernemer zich gemakkelijk ‘logistiek expert’ noemen.

Ondanks dat logistiek voor modeondernemers vaak geen prioriteit heeft, hebben zij wel behoefte aan zekerheid op dit vlak. Voor veel consumenten is het de belangrijkste bijzaak in de keuze voor een retailer, na primaire zaken als aanbod en prijs.

Dit blijkt ook uit ons onderzoek UPS Pulse of the Online Shopper 2015Als ervaren speler in de mode-logistiek hebben we naast dergelijke onderzoeken – die inzicht bieden in consumentengedrag en -wensen – een breed gamma aan diensten die vooral in de modemarkt erg handig zijn, zoals UPS My ChoiceUPSToday.com (een nieuwe UPS-dienst die we vorige week in Nederland hebben gelanceerd) en UPS Access Points (waarover je alles leest in mijn eerdere bloghoe het werkt kun je in deze video zien). Met dit soort oplossingen speel je als retailer in op de belangrijkste wensen van de consument.

Flex-shopper

Uit het eerder genoemde onderzoek blijkt ook dat er een nieuw type consument is ontstaan: de flex-shopper – altijd online en constant aan het vergelijken. Het meest recente onderzoek toont echter aan dat ondernemers daar nog niet op inspringen (lees: daar ligt een kans voor jou!). Zij kunnen dat wel doen door bijvoorbeeld hun winkel als afhaalpunt te gebruiken voor online bestellingen – wat overigens geen tijd en moeite kost met de UPS Access Point-technologie.

Retourstroom

Inspringen op de flex-shopper kan ook door de retourstroom te beheersen – dat kan eenvoudig door bijvoorbeeld de online informatie over maatvoering te optimaliseren of door aan te geven of een product groot of klein valt. Ook bestaande klantdata kunnen hiervoor gebruikt worden; stuurt een klant vaak maat 52 terug, adviseer diegene dan eens maat 54 te proberen.

Prijsbeleid

Een andere mogelijkheid is klanten met slim prijsbeleid richting de meest voordelige retourmogelijkheid voor jou als retailer te sturen; maak bijvoorbeeld de voor jou voordeligste retouroptie het meest aantrekkelijk voor de consument door middel van een goede prijs, aantrekkelijke voorwaarden of een tegoedbon. Meer inzichten en mogelijkheden lees je in onze whitepaper.

Meer gemak

My Choice maakt het hiernaast voor ondernemers mogelijk om meer gemak aan de klant te bieden – een van de belangrijkste eisen van de flex shopper. Consumenten krijgen met deze service inzicht en controle over de zending en kunnen tot op het laatste moment de bestemming of aflevertijd wijzigen, of de zending pauzeren voor het geval ze op vakantie zijn.

Meer vertrouwen

Een goede logistieke ervaring zorgt dus niet alleen voor meer gemak en het gevoel van controle bij de consument, maar ook voor meer vertrouwen in het merk en daarmee een toegenomen merkloyaliteit. Kortom, als moderetailer kun je het jezelf een stuk makkelijker maken door de logistiek bij een betrouwbare partner neer te leggen. Die kan je helpen om het maximale uit je onderneming te halen.