TOP

Nieuw in Nederland: Lola Nomada [interview]*

Het bohemian merk Lola Nomada bestaat pas tien maanden maar heeft al in de Britse Vogue gestaan, wordt verkocht in Japan en New York en is favoriet onder de modebloggers. Textilia sprak met oprichter Annabel Wiering over de wereldse items.

Het bohemian merk Lola Nomada is in 2013 ontstaan in Barcelona. In deze wereldstad ontmoette de Nederlandse Annabel Wiering een Colombiaans meisje. “Ik kreeg het meteen warm van binnen want in Colombia heb je waanzinnige Wayuu Mochila-tassen.” Met behulp van het meisje stond een lading van deze tassen binnen twee weken op de stoep. Later vond Wiering op een Indiase markt andere items die zij heeft ingekocht.  Maar een merk oprichten die bestaat van ingekochte items was niet de droom dus werd er een designteam ingeschakeld voor het maken van bohemian collecties.

Bepaalde traditionele items – zoals de tassen – zullen altijd worden ingekocht en in de basiscollectie blijven maar Lola Nomada gaat zich ook steeds meer richten op zelf geproduceerde kleding. “Kleding verkoopt via internet toch makkelijker dan tassen.  In een winkel kun je een tas voelen en zien maar via internet is dat lastiger.” Na twee maanden verliet het Colombiaanse meisje het merk om achter haar eigen passie aan te gaan. Maar Wierings passie lag altijd al bij de mode en zij heeft Lola Nomada dan ook in een paar maanden laten uitgroeien tot een merk dat geliefd is onder modebloggers.

Spanje
Opvallend is dat Wiering zich richt op Nederland maar op dit moment werkt vanuit Spanje. “Ik woon hier zelf en hier kom je veel internationale mensen tegen. Op deze manier heb ik de mogelijkheid gekregen om items uit het buitenland te krijgen. Als ik in Nederland zou zitten, denk ik dat ik dat niet had kunnen doen. Het geeft mij de mogelijkheid om iets unieks neer te zetten.” De Spaanse markt is op het moment ook te lastig voor een merk om zich op te focussen. De economie is niet al te best en de lange reistijden voor vertegenwoordigers is niet optimaal. “In Nederland wordt het snel opgepikt en als winkeliers in Spanje het willen hebben dan kunnen zij ons benaderen.” Lola Nomada ligt momenteel in Nederland in negentien stenen winkels en wordt verkocht door vier webshops. “We hebben aan bepaalde webshops afgelopen zomer niet tientallen items verkocht maar zelfs honderden.”

Lola Nomada

Uniek
Binnen tien maanden heeft Lola Nomada al in de Britse en Spaanse Vogue gestaan en wordt het verkocht in onder andere Japan en New York. Maar wat zorgt ervoor dat het zo goed aan slaat? “We hebben een uniek product en we benaderen de markt op een andere manier dan meeste labels. We zijn free spirit en we leggen zelf de laatste hand nog aan de hoeden voordat ze de deur uit gaan. De banden maken we er zelf op en er zijn bijna geen items die hetzelfde zijn.” Bohemian is de laatste tijd erg in een laat Lola Nomada zich nou juist richten op deze markt met de slogan ‘Be inspired, everywhere you go’.

Maar hetgeen wat het merk het meest onderscheidt is waar de items en stoffen vandaan komen. “Het is niet na te maken, de items die wij hebben kunnen alleen in bepaalde plekken gemaakt worden omdat zij de technieken kennen. In India hebben ze weer andere technieken dan in Colombia. Ook is het lastig om met andere landen samen te werken maar gelukkig heb ik connecties daarvoor.” De stoffen komen letterlijk van alle werelddelen en door het combineren van deze stoffen met meer toegankelijkere stoffen, vallen de prijzen ook mee. De verkoopprijs van kledingitems komt dan ook niet boven de honderd euro.

Inkoop en levering
Lola Nomada brengt per jaar vier collecties uit die werken op voororder. Er wordt daarbij geproduceerd wat er wordt besteld en er kan een snelle nalevering plaatsvinden. In Nederland en België heeft Lola Nomada vertegenwoordigers zitten die langskomen bij winkeliers. Daarna kan er besteld worden via internet. De minimum inkoop is drie stuks van drie verschillende items. “Het is geen grote eis maar zo zijn we wel op drie verschillende plekken in de winkel aanwezig. Het schept een mooi beeld in de winkel en het laat het merk mooier uitkomen.” Voor contact kan er gemaild worden naar annabel@lolanomada.com of gebeld worden naar 0034722309753.

Toekomst
De grootste wens van Wiering is dat Lola Nomada zal uitgroeien tot een Europees, bekend bohemian modemerk “waar veel meiden en dames zich mee kunnen uiten hoe uniek ze zijn. We liggen al in veel boetieks maar daar mogen er meer bij komen en ik zou ook graag in grote tijdschriften willen staan. Om in de Bijenkorf te liggen zou geweldig zijn, maar ik wil ook in mooie badplaatsen verkocht worden. The sky is the limit.”

Lola Nomada1