TOP
bord mondkapjesplicht [credit] Kim Pereira

Niet minder bezoekers door mondkapjesplicht, vanHaren gaat door met 40 Brantano-winkels

De draagplicht van een mondkapje heeft niet tot een afname van het aantal bezoekers geleid in Amsterdam en Rotterdam. Verder: vanHaren heeft bekendgemaakt met welke winkels van Brantano ze doorgaan en een jaar na de lancering zijn meer dan honderd Nederlandse winkels aangesloten op het platform van Zalando.

Mondkapjesplicht leidde niet tot minder bezoekers

De mondkapjesplicht die deze zomer gold is in de straten van Amsterdam en Rotterdam goed nageleefd. Dat concluderen onderzoekers van het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR), schrijft Het Parool. 75 procent van de passanten droeg er een toen dat verplicht was. De draagplicht heeft niet tot een afname van het aantal bezoekers geleid. Ook concluderen de onderzoekers dat de mondkapjesplicht er niet voor zorgt dat mensen zich beter aan de afstandsregels houden.

Opmerkelijk is dat de onderzoekers concluderen dat de draagplicht niet tot een afname van het aantal bezoekers heeft geleid. Ondernemers, vooral in de Kalverstraat, waren eerst grote voorstanders van een mondkapjesplicht, maar dat veranderde toen zij dachten dat er hierdoor minder klanten in hun winkels kwamen. Dat klopt niet, volgens het NSCR. ‘De drukte in de gebieden met een mondkapjesplicht is niet anders dan vóór de invoering van de mondkapjesplicht. Ook in de gebieden zonder mondkapjesplicht is geen verandering in drukte waargenomen,’ schrijven de onderzoekers.

VanHaren neemt uiteindelijk 40 Brantano-winkels over

Op vrijdag 11 september heeft vanHaren bekendgemaakt met welke winkels van Brantano ze doorgaan. Het bedrijf nam 43 winkels over van FNG, maar wil nu met 40 winkels door. De afgelopen weken heeft vanHaren veel gesprekken gevoerd met verhuurders en geanalyseerd welke winkels potentieel hebben. vanHaren gaat nu door met 40 van de 43 winkels. Met de 40 nieuwe winkels komt het totaal aantal vanHaren filialen in België op 56. Er komt ook een nieuw team dat vanHaren in België zal leiden: de Belgische Bie Buelens en Han Sterk, directeur vanHaren. Buelens, die eerder al voor vanHaren werkte, wordt Chief Transformation Officer. Zij wordt daarin ondersteund door Han Sterk, sinds februari 2020 directielid bij vanHaren.

Zalando: ruim honderd Nederlandse fysieke winkels aan boord

Een jaar na de lancering zijn meer dan honderd Nederlandse winkels aangesloten op het connected retail-platform van Zalando. Dat vertelt head of Benelux Jacintha de Graaf van het modeplatform tegen RetailTrends. Onder de aangesloten retailers zitten zowel ketens als individuele winkels, zegt De Graaf. “Zeker in de coronacrisis zijn fysieke spelers extra hard getroffen. Een platform als Zalando kan uitkomst bieden om offline spelers te helpen ook die online consument te bereiken.”

Frans kindermodebedrijf Kidiliz is failliet

Kidiliz, een Franse kindermodeproducent, is onder curatele gesteld, meldt de Franse krant Le Monde. Het bedrijf is producent van een groot aantal kindermodemerken, zoals Chipie, G-Star Raw, Kenzo Kids en Paul Smith Junior. De oorzaak is een ‘financieel ondraaglijke situatie’, zegt de ceo van het bedrijf Patrick Puy. Al voor de Covid-19-crisis waren er problemen voor Kidiliz, maar het afgelopenjaar zijn die problemen groter geworden. Het bedrijf is eigendom van het Chinese bedrijf Semir, dat Kidiliz in 2018 heeft overgenomen. Bij het bedrijf werken 2.600 medewerkers waarvan 1.600 in Frankrijk.