TOP

Nan gaat uitbreiden via wholesale. ‘Vrouwen kopen een pak toch graag offline’

Nan, het pakkenmerk voor vrouwen, slaat dit jaar een nieuwe weg in. Waar de focus de afgelopen jaren lag op directe verkoop via de eigen winkel en webshop, wil het merk nu uitbreiden met verkoop via andere retailers.

Acht jaar geleden nam Ellen Wynia het vrouwenpakkenmerk Nan over van oprichtster Nanda Schilperoort. Zelf was Wynia op dat moment actief in de verkoop van maatpakken aan vrouwen en mannen, waardoor ze de nodige affiniteit had met het pakkensegment. “We hebben nog steeds maatpakken in het assortiment, maar de Nan ready-to- wearcollectie beslaat het grootste deel van onze activiteiten. De collectie wordt verkocht in de eigen webshop en in de eigen winkel in Rotterdam Hillegersberg. Om het bereik te vergroten willen we samenwerken met collega-retailers.”

Waarom?

“Ons product wordt toch graag offline gekocht. We merken in onze webshop dat vrouwen het liefst naar de boetiek komen. Ze willen de pakken komen passen met daarbij een goed advies. Daarnaast zien we in onze webshop en in onze winkel dat klanten uit het hele land komen, van noord tot zuid. Die kunnen we via collega-retailers dichterbij bedienen. Onze eigen winkel dient ook als showroom voor retailers om de collectie te bekijken en in te kopen. We zoeken de samenwerking met de wat exclusievere boetieks met mooie merken in het hogere segment om mee samen te werken. Daarbij willen we het ook echt anders doen dan andere merken.”

Op welke manier?

“De coronapandemie heeft ons aan het nadenken gezet over de impact van de mode-industrie op het milieu en het belang van slow fashion. Het traditionele voororderen zorgt voor veel waste. Door de winkelsluiting bleven volledige collecties hangen, die je niet kon doorschuiven naar het volgende seizoen omdat je in de tussentijd de volgende collectie alweer moest inkopen en het geld vast zat in de voorraad. We willen het voororderproces veranderen om verspilling tegen te gaan.”

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

“Voor onze eigen winkel liep het ritme van produceren en leveren toch al meer met de seizoenen gelijk. Zo kun je beter op de markt inspelen en houd je minder voorraad over. Daarbij werken we met materialen en kleuren die minder seizoensgebonden zijn. Die werkwijze voeren we door naar wholesale. We willen flexibel samenwerken met de retailer. Dat betekent dat Nan uit voorraad wordt ingekocht en dat retailers in  het seizoen kunnen bijbestellen en ruilen zolang de voorraad strekt. Alles om verspilling zo klein mogelijk te houden en het geld van retailers niet te lang te laten vastzitten in voorraden. Eco-friendly samenwerken is het doel. We proberen zo min mogelijk in de uitverkoop te verkopen.”

Wat staat er verder op de planning?

“We hebben momenteel een collab met het Belgische knitwearmerk Items 14, dat we in de Nan-boetiek verkopen. Zij hebben dezelfde filosofie als het gaat om eco-friendly werken. En de match van de collecties is goed, hun prachtige gebreide tops combineren mooi met onze pakken. We zijn nu op zoek naar een locatie voor een gezamenlijke pop-upstore in Antwerpen voor een of twee maanden. Ook dat op basis van eco-friendly samenwerken. Er zijn geen pop-up plannen voor Nederland. Daar willen we liever samenwerken met retailers.”

Bestaat de collectie alleen maar uit pakken?

“Het damespak is en blijft ons DNA. Maar de collectie is inmiddels veel groter en we maken ook leren broeken, jeans, jurken, schoenen en tassen. Maar pakken blijven onze kracht, ik denk dat die goed zijn voor zestig tot zeventig procent van de collectie. Daar zijn we goed in en dat verkoopt goed.”

Wie is de doelgroep?

“We hebben veel vaste klanten, vooral vrouwen die pakken dragen naar hun werk. Doventolk Irma Sluis, bekend van de corona persconferenties, is bijvoorbeeld klant. Bridget Maasland, Dione de Graaf en Suze van Kleef dragen onze items met regelmaat. Er is echt een fanbase, waarvan sommigen het merk nog kennen uit de tijd van Nanda. Via social media wil ik het bereik onder consumenten vergroten, dus daar gaan we dit jaar ook op inzetten. Daarbij vind ik toegankelijkheid belangrijk en wil ik echte vrouwen laten zien. Samples laat ik bijvoorbeeld niet in maatje 34 maken, maar in mijn eigen maat. Voor mij is 2023 het jaar van doorpakken.”