TOP

Zo houdt ondernemer Arnold Rooijmans zijn winkel June gastvrij en laagdrempelig

De De Kempenaerstraat in Oegstgeest is van oudsher de belangrijkste winkelstraat van het dorp met vooral speciaalzaken en boetieks. Arnold Rooijmans runt hier al acht jaar zijn vrouwenmodewinkel June. “Als mensen iets bij June kopen, verwachten ze dat het goed is, ongeacht het merk dat erop staat.”

Foto’s: June

Door de witte muren, betonlook gietvloer en strakke meubels en rekken gaat in de lichte winkel van June alle aandacht naar de collectie. Met mooie merken als Vanessa Bruno, Majestic Filatures en Pomandère richt eigenaar Arnold Rooijmans zich op het hogere prijssegment, waarmee hij een grote kring van vaste klanten aan zich weet te binden. Het handschrift van de collectie is eenvoudige luxe van goede kwaliteit. “Ik hou van mooie stoffen. We verkopen luxe basics van mooie materialen als kasjmier, alpacawol, leer en zijde. We hebben klanten die niet naar prijzen kijken, maar ook klanten die echt sparen voor een mooi item.”

Blijven bewegen

In het oog springen de ouderwetse kassa en de glazen bakkerstoonbank waarin de tassen van Susan Bijl worden gepresenteerd. Nergens in de winkel oogt het te vol of te propperig, terwijl Rooijmans niet zuinig is met inkopen. “Ik wil dat er genoeg keuze is, dat is de kracht van de winkel. Zo heb ik een groot jeansaanbod. Ik koop breed in en als ik denk dat een item goed is, koop ik het diep in. Soms is dat ook een valkuil en koop ik te veel. Maar het hoort bij ondernemen dat je af en toe een risico neemt.

Ik kan ook heel enthousiast spontaan een nieuw merk inkopen. Je moet geen dingen uit gewoonte inkopen, maar blijven bewegen. Op dit prijsniveau weten klanten heel goed wat er te koop is en ze zijn sneller verveeld. Vooral oudere klanten zijn niet merkgericht en staan open voor nieuwe merken. Als ze iets bij June kopen, verwachten ze dat het goed is, ongeacht het merk dat erop staat.”

‘Een tegoedbon is niet meer van deze tijd’

Zijn doelgroep is heel breed. Van jonge meiden tot vrouwen op leeftijd. “Er zijn nog steeds Oegstgeester dames die denken dat dit een jonge winkel is. Als ze Repeat, No Man’s Land en Closed zien hangen, zijn ze om en komen ze elke week langs. Die oudere doelgroep zit minder op social media, daarom is mond-tot-mondreclame belangrijk. En ouderwets adverteren in lokale media.

Voor de jongere doelgroep verkoop ik American Vintage en Ganni. Voor jongere klanten zijn we niet goedkoop, maar sommigen zijn heel bewust bezig met investeren in duurzame stukken. En er zijn ook ouders die hun dochter meenemen om wat uit te zoeken. Ik heb eerder ook betaalbare labels als Loïs en By-bar verkocht. Daar was niks mis mee, maar dat verkocht ik net zo makkelijk als de duurdere merken. Je merkt wel dat mensen in een hoger prijssegment gerichter naar je winkel komen. Soms zorgt één klant voor je hele dagomzet.”

Persoonlijke benadering

Dat wil absoluut niet zeggen dat niet iedereen welkom is. De winkel staat bijvoorbeeld ook open voor mensen met kleine kinderen. Achter in de winkel is een speelhoek en naast de koffiebenodigdheden op de tafel staat een schaaltje met kinderkoekjes. “Ondanks het prijsniveau wil ik niet dat mensen niet naar binnen durven. Laagdrempeligheid en gastvrijheid vind ik belangrijk. Ik geloof in persoonlijke benadering, advies en service.

We geven vaste klanten bijvoorbeeld dingen mee op zicht. En we geven altijd geld terug als iets terug wordt gebracht, ook in de sale. Een tegoedbon is niet meer van deze tijd. Online krijgen mensen ook hun geld terug, in de fysieke winkel wil ik dezelfde service bieden. Daardoor zien we dat mensen makkelijker iets kopen en op de lange termijn ook weer terugkomen.”

Op verschillende presentatietafels worden de accessoires gepresenteerd. Ook hier richt Rooijmans zich op het hogere segment, met tassen van Jérôme Dreyfuss, sieraden van Charlotte Wooning en luxe kaarsen van Voluspa. “Ook met de accessoires wil ik me onderscheiden. Maar ik verkoop ook Kknekki’s van drie euro, die gekleurde glitterelastiekjes die je als armbandje kunt dragen en die momenteel razend populair zijn. Ik bestel ze per duizend, echt bizar hoe goed ze verkopen. Klanten kopen ze soms met tien tegelijk. Het leukste vind ik de jonge meisjes die met hun spaargeld komen en een half uur kunnen afwegen welk armbandje het mooiste is. Dat is bijna nog mooier dan een dure jas aan iemand verkopen.”

Adres: De Kempenaerstraat 19, Oegstgeest. Merken: o.a. Closed, Dante 6, Filippa K, Ganni, Monique van Heist, Xirena

Dit artikel verscheen eerder in Textilia magazine.


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.