TOP

Myrna Goossen lanceert vrouwenmodemerk [interview] *

Televisie- en radiopresentatrice Myrna Goossen lanceert voor herfst-winter 2016-2017 haar eigen kledingmerk onder de naam Myrna. “Ik ben idolaat van stoffen.”

Foto’s: Salvador Pozo

Wat heb jij met mode?

Myrna Goossen: “Mijn merk komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ik ben idolaat van stoffen. Mijn oma was coupeuse en als kind keek ik ademloos toe hoe zij bezig was met al die lappen stof. Het geluid van de naaimachine was bijna meditatief. Op mijn vijftiende kocht ik een naaimachine. Ik liet mijn ideeën los op stofjes van de markt en patronen uit de Burda. Ik was er fanatiek mee bezig en droeg trots mijn eigen kleding. Rond mijn twintigste kwam ik bij de televisie terecht en is daardoor is die hobby verwaterd.”

Maar nu lanceer je toch een kledingmerk….

“Dankzij de kledingadviezen van stilisten voor mijn televisiewerk weet ik inmiddels goed wat me wel en niet staat. Je lichaam verandert als je ouder wordt. Juist dan moet je er voor zorgen dat je iets met een goede snit aan hebt, maar het mag ook opvallen. Die combinatie miste ik in het aanbod. Voor mijn televisieprogramma’s draag ik vaak de jasjes van het Nederlandse merk Maiden Lane van Marjan Stoutjesdijk en zij zei: ‘Ga de uitdaging aan om zelf een lijn op te zetten. Ik neem je wel bij de hand.’ We gingen afgelopen zomer samen naar de stoffenbeurs Première Vision Paris en mijn hart ging open.”

Myrna_by_Salvador_Pozo_004Myrna_by_Salvador_Pozo_013Myrna_by_Salvador_Pozo_007

Voor welke vrouw is Myrna?

“Voor de vrouw vanaf 45 jaar van wie het lichaam aan het veranderen is. De taille verdwijnt, maar de borsten heb je nog altijd. Veel vrouwen zijn geneigd altijd datzelfde stretchjasje aan te trekken met een T-shirt, dat vind ik zo zonde. Blijf floreren in het leven. Myrna is ook geschikt voor de jongere vrouw die wat voller is. De pasvorm is afgestemd op het lichaam van de Nederlandse vrouw en onze maatrange loopt door tot en met maat 46. Het merk is voor de vrouw die weet wat ze wil en haar sterke punten wil benadrukken.”

Hoe ziet de eerste collectie er uit?

“Ik vind het belangrijk dat je niet lang hoeft na te denken over kledingcombinaties, maar dat je er met één item meteen goed uit ziet. Dus in de collectie veel goede basisstukken, zoals jasjes met een goede snit, getailleerde blouses die de taille slank laten lijken en de buste voller, maar ook een wijdvallende blouse die achter langer is voor de vrouw met bredere heupen. We hebben ook broeken en een rok, maar de focus ligt in de eerste collectie op de bovenstukken. Overal komt het thema liefde naar voren, met hartvormige knopen, een rozenkwarts in een zakje aan het label en de tekst ‘I am surrounded bij love’ in de voering van alle jasjes.”

Myrna_by_Salvador_Pozo_009Myrna_by_Salvador_Pozo_006Myrna_by_Salvador_Pozo_008
 

Hoeveel winkels hebben het al ingekocht?

“Inmiddels hebben we 28 klanten en de verkoop is nog in volle gang. We richten ons met verkoopprijzen vanaf €89 voor een blouse tot €249 voor een jasje op winkels in het midden tot middenhoge segment. De verkoop ligt in handen van José de Veer, die ook agent is voor Maiden Lane in Nederland. We richten ons op de fysieke winkel, ik wil beslist geen eigen webshop. Het is juist zo belangrijk dat iemand die vrouw adviseert en ziet welk jasje bij haar figuur past. Dat vindt ze bij die zelfstandige winkelier.”

Dus je leent niet alleen je naam en gezicht aan het merk?

“Beslist niet. Ik heb alles zelf bedacht en zit overal bovenop. Myrna komt echt vanuit mijn hart, het is met zo veel liefde gemaakt. Natuurlijk ben ik geen designer. Ik maak een starttekening en de patronen worden door een ontwerper gemaakt. Marjan van Maiden Lane adviseert me en brengt me in contact met de juiste mensen. Het kost allemaal veel tijd, maar ik krijg er zoveel energie van. Natuurlijk leen ik mijn gezicht aan het merk. Ik ga in september weer elke week de buis op met Myrna+ en daarin ga ik mijn eigen collectie dragen, dus met de PR zit het straks wel goed.”

Myrna_2_004 copyMyrna_by_Salvador_Pozo_010Myrna_by_Salvador_Pozo_015