TOP

Mondkapjesplicht verdwijnt mogelijk, winkelsluitingen volgens ketens ‘onvermijdelijk’ en consument wil zich weer stijlvol kleden

De mondkapjesplicht in onder meer winkels verdwijnt mogelijk en grote ketens zeggen dat winkelsluitingen ‘onvermijdelijk’ zijn. Verder: de consument wil zich weer stijlvol kleden, blijkt uit onderzoek. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 17 juni.

Winkelsluitingen volgens ketens ‘onvermijdelijk’

Grote retailketens zeggen dat reorganisaties onvermijdelijk zijn nu een aparte compensatieregeling voor hen uitblijft. Bedrijven zijn dan ook van plan om niet-renderende winkels te sluiten. Dat schrijft Retailnews op basis van een rondgang in de retailsector door de Telegraaf. Volgens Frank Quix van het retailadviesbureau Q&A zijn enkele tientallen klanten van zijn bureau aan het kijken welke winkels er openblijven of definitief sluiten. “Ik verwacht geen grootschalige faillissementen, maar wel flinke reorganisaties die ook ten koste zullen gaan van de werkgelegenheid. De effecten van de lockdown gaan we later dit jaar terugzien.” Inretail-directeur Jan Meerman constateert hetzelfde: “Grootwinkelbedrijven sluiten filialen, dat zien wij ook gebeuren. We zijn nu bezig met een inventarisatie.” Directeur Eus Peters van de Raad Nederlandse Detailhandel constateert in de krant dat veel winkeliers momenteel kijken hoe ze de verliezen van de afgelopen maanden kunnen compenseren. “En dan moet je zowel het winkel- als het personeelsbestand tegen het licht houden. Veel winkelketens blijven nu achter met schulden.”

Nederlander wil zich stijlvoller kleden na pandemie

Twee derde van de Nederlanders wil zich na de pandemie stijlvoller kleden dan daarvoor. Dat blijkt uit onderzoek en verkoopdata van meer dan 16.000 Nederlandse webshops waar Klarna mee samenwerkt. Waar mensen zich de afgelopen anderhalf jaar in joggingpakken, leggings of pyjama’s hesen, nemen vanaf april 2021 de pakken, overhemden en jurken het stokje weer over, zo schrijft Klarna. Zes op de tien Nederlanders wacht zelfs bewust tot het einde van de maatregelen met het updaten van hun garderobe. Ook willen veel mensen zich anders gaan kleden: 38% wil meer kleur gaan dragen, 32% wil zich creatiever kleden en 22% wil vaker comfortabele kleding dragen. Uit de data blijkt verder dat de categorie pakken na een dramatische terugval vorig jaar, pas sinds april dit jaar weer op ten opzichte van andere categorieën. Ook overhemden en stropdassen zitten in de lift. Qua accessoires winnen zonnebrillen sinds maart 2021 het weer van mondkapjes. De grootste stijgers zijn linnen jurken en broeken, terwijl de snelste dalers leggings, joggingpakken en pyjamas zijn. Op basis van het onderzoek van Klarna lijkt deze trend zich alleen maar verder door te zetten: 65% van de Nederlanders wil zich na de pandemie stijlvoller kleden dan daarvoor.

Mondkapjesplicht verdwijnt mogelijk

De plicht om een mondkapje te dragen vervalt mogelijk met ingang van 26 juni als er anderhalve meter afstand in acht kan worden genomen. Dat meldt de Nos. Ook het advies om thuis te werken vervalt dan. Wel blijven de mondkapjes mogelijk verplicht in het openbaar, zo meldden Haagse bronnen na afloopt van het overleg in Den Haag. Of het definitief doorgaat, hangt af van het advies van het Outbreak Management Team. Vrijdag wordt daarover de knoop doorgehakt.

Vrijdag zet het kabinet de puntjes op de i en daarna geven demissionair premier Rutte en minister De Jonge weer een persconferentie.

Genomineerden Dutch Retail Awards 2021 bekend

Het duurzame modebedrijf Goodbrandz organiseert dit jaar voor de negende maal de Dutch Retail Experience Awards en heeft de genomineerden bekend gemaakt. De jury bestaat uit modeconsultant Edwin Belt, Claudia Kooi van Beafitmom.nl, Astrid van Gorp van Fashionxchange, Harry Bijl van Inretail, Johan Rietsema van architectenbureau Binnenbrand, Marvin Veerman van Socialytix, Marvy Rieder van The Model’s Health Pledge en Michel Smit van Goodbrandz. De prijs wordt uitgereikt op 11 juli. Dit zijn de genomineerden:

Best Customer Experience Award – Women & Men: Lutz in Vinkeveen – Blue Denim School in Amsterdam – The Old Man Boardsports in Leidschendam – Saenkanter in Wormerveer – Van Zuilen Mode in Gorinchem – Studio Jux in Utrecht – Heezen Mode in Varsseveld – Biggles in Amsterdam

Best Customer Experience Award – Women: Joline Jolink in Utrecht – Lena the Fashion Library in Amsterdam – Juul in Den Bosch – Maggy’s in Spakenburg – Bankgeheim in Sas van Gent – Xan Woman in Rosmalen – KKlup – Winterswijk

Best Customer Experience Award – Men: About in Amsterdam – Frans Boone in Sluis – Mensroom in Eindhoven – Coef in Nijmegen – Calico Jack in Venlo – Llaud in Oisterwijk – A fish named Fred in Leidschendam

Most Innovative Start Up Award: By Renée in Zwijndrecht – Wildernis in Amsterdam – Nieuw Mos in Amersfoort – T.I.T.S in Amsterdam – I.AM.caps in Amsterdam – Het Koekemannetje in Amsterdam – Archive Store in Amsterdam

Online Experience Award: ricomoda.com – freshcotton.com – mrniceguy.nl – newoptimist.nl – atelierfelie.com – spicyscarfs.nl – wahts.com

Pigalle Paris lanceert collective met rummerk Havana

Het Franse streetwearlabel Pigalle Paris brengt samen met Cubaanse rummerk Havana een capsule collectie op de markt. Stéphane Ashpool, oprichter en creative director van Pigalle Paris, heeft hiervoor een uniseks kledingcollectie ontworpen en een fles Havana Club 7 met speciaal etiket. Het is een eerbetoon aan het eiland, zo meldt het persbericht. De ontwerper heeft zich laten inspireren door de straten van Havana met zijn warme pastelkleuren van de door de zon verkleurde huizen. Ashpool verwerkte deze iconische kleuren van Havana in het etiket van de fles, die hij ook zelf heeft ontworpen. Dit etiket met handgeschreven boodschap vormde de basis voor de capsule collectie, bestaande uit een leren jas, een box logo T-shirt, een trainingspak en een pet. Diezelfde vervaagde tinten komen ook terug op de tie-dye print op de T-Shirts en trainingspakken. Het trainingspak is, net als de leren jas, voorzien van een ‘7’ op de rug. Dit is een directe verwijzing naar zowel de ‘7’ op de fles Havana Club 7 als naar de sportstyle culture waar de ontwerper zich al sinds jaar en dag door laat inspireren. De collectie is exclusief te koop bij Four Amsterdam.

Stéphane Ashpool, oprichter en creative director van Pigalle Paris.

Foto’s: Havana Club x Pigalle Paris