TOP

Moderetail plust 2,5% in derde kwartaal, warenhuis Vanderveen wint retailprijs en stakingen Bijenkorf Rotterdam

Volgens de metingen van onderzoeksbureau GfK heeft de Nederlandse moderetail 2,5 procent geplust in het derde kwartaal van dit jaar. Verder breiden de stakingen van Bijenkorf Amsterdam zich nu ook uit naar Rotterdam en heeft warenhuis Vanderveen in Assen een prijs retailprijs gewonnen. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 19 oktober.

credit beeld: @warenhuisvanderveenassen

GfK-cijfers: moderetail plust 2,5% in derde kwartaal

Mode- en schoenenaanbieders hebben het derde kwartaal van dit jaar 2,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder, blijkt uit de GfK Fashionscan. Ondanks de uitdagende omstandigheden blijft de omzet van mode- en schoenenverkopers positief, met een plus van 8 procent in de eerste negen maanden van 2022. In juli steeg de omzet met 3,3 procent. In augustus was er een flinke daling van 11,3 procent te zien, gevolgd door een mooie plus van 13,4 procent in september. 

“We zien dat behalve in augustus de omzetten zich positief ontwikkelen”, zegt GfK fashion lead Peter van Rijn. “In augustus waren veel mensen op vakantie en lag de gemiddelde temperatuur hoger dan vorig jaar, waardoor er minder werd gewinkeld. In september zie je de omzet weer omhoog schieten, vooral in stuks. Sinds de zomer voorbij is, kopen mensen weer kleding en schoenen.”

De omzetstijging in dit jaar tot nu toe is niet alleen te danken aan de inflatie. “De gemiddelde prijs is maar een paar procent gestegen. Verder zijn er meer stuks gekocht”, zegt Van Rijn. Het is afwachten wat het laatste kwartaal van 2022 brengt. Volgens Van Rijn is het lastig te voorspellen: “De invloed van de kostenstijgingen speelt zeker een rol, maar wellicht meer voor de langere termijn. De modebranche doet het dit jaar tot nu toe boven verwachting.”

Lees ook: Derde kwartaalcijfers GfK: omzegroei is niet alleen inflatie gedreven

Nu ook stakingen bij Bijenkorf Rotterdam

In navolging van het winkelpersoneel van Bijenkorf Amsterdam en Amstelveen hebben de werknemers van de Rotterdamse vestiging aangekondigd vrijdagmiddag het werk te staken. De medewerkers willen een hoger uurloon. ,,Ze verdienen gemiddeld maar 12 euro per uur”, zegt FNV-vakbondsbestuurder Linda Vermeulen in het AD.

De stakingen bij de warenhuisketen zijn een reactie op het besluit van de directie om de lonen met 3,5 procent te verhogen; de werknemers willen een verhoging van minimaal 10 procent. Medewerkers uit Amsterdam en Amstelveen reizen vrijdag naar Rotterdam om het stakende personeel daar te steunen. Vanaf 14.00 uur is er een demonstratie voor de hoofdingang van het gebouw aan de Coolsingel.

Warenhuis Vanderveen wint retailprijs

Warenhuis Vanderveen uit Assen is dit jaar door de Europese retailgroep EK, waar het voormalige Euretco onderdeel van uit maakt, onderscheiden met een Passion Star Award. Vanderveen ontving de prijs vanwege haar ‘onderscheidende winkelcultuur’, meldt het persbericht. Vanderveen, het op één na grootste warenhuis van Nederland, werd 125 jaar geleden gevestigd in het stadshart van Assen door Antje Vanderveen-Oldenburger.

Inmiddels is de zesde generatie Vanderveens werkzaam in het Assense warenhuis. Naar ontwerpen van de architecten Jan Koops, Herman Hertzberger en Laurens Jan ten Kate, werd het warenhuis de afgelopen decennia in fasen uitgebreid tot het huidige concept. 

Grootste editie Sneakerness naar Rotterdam

Liefhebbers van sneakers kunnen eind oktober een heel weekend terecht in Rotterdam voor de grootste editie van Sneakerness ooit. De sneakerbeurs vindt op zaterdag 29 en zondag 30 oktober plaats in de Van Nelle Fabriek. Sneakerness bestaat veertien jaar, maar niet eerder was het event zo groot. 

“Na een zeer succesvolle editie in modehoofdstad Milaan eerder deze maand komen we nu naar Rotterdam voor wat onze grootste editie ooit zal worden in ons 14 jarig bestaan”, zegt Matthijs van der Meulen, marketing manager van het event, in het persbericht. “We pakken gigantisch uit en kijken er naar uit om zoals gewoonlijk in Rotterdam een bijzonder publiek te verwelkomen, met een overweldigende mix aan (jonge) generaties.”