TOP

Pauw boekt goede cijfers, collectie voor mensen met beperking bij Zalando, American Vintage lanceert kindercollectie

Vrouwenmodeketen Pauw heeft de omzet in 2021 met 28 procent zien stijgen. Zalando lanceert de eerste eigen collectie aangepaste mode voor mensen met een beperking. En American Vintage lanceert een uniseks kinderkledinglijn. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 20 oktober 2022.

Beeld: American Vintage

Omzetplus en winst voor Pauw

De hoogsegment vrouwenmodeketen Pauw heeft de omzet in 2021 met 28 procent zien stijgen, blijkt uit het recent gedeponeerde jaarverslag over 2021 waar Quote over schrijft. De winst na belastingen kwam uit op €1,75 miljoen. De personeelskosten stegen licht, ondanks het feit dat het aantal fte’s met zes terugliep naar 86. In een toelichting schrijft het bedrijf dat de oorlog in Rusland en Oekraïne, in tegenstelling tot corona, geen grote impact heeft. Daar komen geen producten vandaan en de webshop had ‘een miniem aantal transacties met de landen.’ Wel merkt Pauw het in de huurprijzen en verhoogde energiekosten.

Zalando lanceert mode voor mensen met een beperking

Zalando lanceert de eerste eigen collectie aangepaste mode voor mensen met een beperking en introduceert tegelijkertijd de zogenaamde adaptive-collectie van Tommy Hilfiger voor dezelfde doekgroep. De aangepaste collectie bestaat uit meer dan 140 stijlen van de eigen merken Zign, Pier One, Anna Field, Yourturn en Even&Odd. De aangepaste mode is bewust ontworpen om toegankelijk te zijn voor mensen met permanente of tijdelijke beperkingen. Denk aan items die aangepast zijn aan zittend rolstoelgebruik, kledingstukken die gevoelig voor de huid zijn, producten met gemakkelijke sluitingen en die geschikt zijn voor het dragen van protheses of verbanden.

Tegelijkertijd voegt Zalando ook Tommy Hilfigers Adaptive collectie toe aan zijn assortiment in negen markten: in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Polen, Italië, Oostenrijk en Denemarken. Het assortiment bestaat uit 130 stijlen voor mannen, vrouwen en kinderen. Om de collecties aangepaste mode onder de aandacht te brengen heeft Zalando de marketingcampagne ‘Vier wat jou uniek maakt’ gelanceerd waarin mensen met een beperking centraal staan. De aangepaste collectie is onderdeel van Zalando’s ambitie om voor 2025 een inclusief assortiment en een inclusieve ervaring te bieden aan onder-gerepresenteerde groepen.

Na-kd opent dc in Nederland

Na-kd opent begin volgend jaar een distributiecentrum in Nederland. Klanten uit Nederland, Duitsland, België en Luxemburg krijgen vanaf begin 2023 hun bestellingen vanuit het nieuwe dc in Duiven geleverd. Dat meldt Retailtrends. Het wordt het eerste en enige distributiecentrum van het bedrijf in de Benelux. In totaal is er zo’n 45 duizend vierkante meter opslagcapaciteit, plus 4400 vierkante meter kantoorruimte. Het eerste deel wordt begin 2023 in gebruik genomen, het tweede deel eind volgend jaar. Het zou gaan om een hightechdistributiecentrum waarin een deel van het proces is geautomatiseerd dankzij robots en een automatische sorteermachine.

American Vintage lanceert kindercollectie

American Vintage lanceert dit najaar een kinderlijn die bestaat uit uniseks miniversies van de volwassen lijn. In totaal werden er 33 uniseks items voor kids ontworpen, in de maten voor 3 tot 11 jaar. De kids items zijn te herkennen aan het vintage figuurtje dat als een soort mascotte terug te vinden is op diverse items en labels. ‘’Een paar maanden lang zocht ik naar manieren om het DNA van de American Vintage stijl geschikt te maken voor kinderen”, zegt ontwerper Pauline Savignet in een persbericht. “Ik concentreerde me op de essentials, op items die we het hele jaar dragen en die aan de andere broertjes en zusjes doorgegeven kunnen worden. Belangrijk daarbij was uiteraard om tot een zo eco-verantwoord mogelijk ontwerp te komen. We hebben de meeste van onze essentiële stoffen vervangen voor meer maatschappelijk verantwoorde opties.” Er is gebruik gemaakt van natuurlijke kleuren en materialen als jersey, molton, knitwear en denim. De American Vintage kids collectie is vanaf 19 oktober online en een selectie van winkels verkrijgbaar.

Zeeman brengt luxe nachtkleding

Zeeman komt op 21 oktober met een luxe satijnen nachtkleding-collectie in een all-over Zeeman-print in zwart met beige: over the top en bedoeld voor de echte fans. De satijnen collectie bestaat uit een tweedelige damespyjama, een tweedelige herenpyjama en een bijpassende uniseks kamerjas met fake-fur op de mouwen, een band in de taille en Zeeman-logo op de rug. De prijs van alle items is €24,99. De nachtkledingcollectie is vanaf 21 oktober om 15 uur te koop via de webshop van Zeeman.