TOP

“Modeketens schuldig aan stijgend aantal tienermoeders”

Als het aan Britse ouders ligt wordt te sexy kinderkleding in Engeland onmiddellijk uit de schappen van modeketens gehaald. Onderzoek onder 2000 ouders in dat land wijst uit dat steeds meer vaders en moeders zich zorgen maken over te verleidelijke kinderkleding.

Meer dan één op de drie geënquêteerden vindt dat kinderkleren verkocht in modeketens te volwassen zijn. Onder Britse moeders is die bezorgdheid nog groter met 41% van de moeders dat vindt dat kinderkleding te volwassen is.

Volgens Tamara Sender van onderzoeksbureau Mintel richten grootwarenhuizen zich op beïnvloedbare jonge meisjes met kleding die lijkt op die van hun favoriete celebs als het tienersterretje Miley Cyrus. Moeders van nu zijn modebewust en willen hun dochters als een miniatuurversie van zichzelf kleden.” Tegelijk constateert Sender dat het aantal Britse tienerzwangerschappen erg hoog is.

Een woordvoerder van het ‘British Retail Consortium’ verweert zich: “Onze leden (waaronder grootwarenhuizen en modeketens) hebben een groot verantwoordelijkheidsbesef. Ze doen er alles aan om ervoor te zorgen dat hun producten gepast zijn voor kinderen.”

Hoge hakken en bikini’s
Vorig jaar werd het grootwarenhuis Primark verplicht zijn lijn van gevulde bikini’s voor meisjes vanaf zeven jaar uit de rekken te halen nadat premier David Cameron deze schandelijk noemde. Dezelfde maand kreeg de keten Tesco kritiek voor het verkopen van hoge hakken voor meisjes vanaf drie jaar.