TOP

Ciff en CPH Kids strijden om gunst kindermode-inkopers

Het is onrustig in het Scandinavische kindemodesegment. In Kopenhagen trokken Ciff Kids en CPH Kids tegen elkaar ten strijde op 3 tot en met 6 februari 2011.

In januari 2010, nu drie seizoenen terug, was er ineens CPH Kids. Volgens de eerste overstappers, waaronder Katvig en Molo was dit het antwoord op het gebrek aan sfeer op Ciff Kids. Sindsdien proberen beide beurzen om het hardst de aandacht van de kindermode-inkoper te trekken.

CPH Kids heeft dit keer vier fotoshoots verdeeld over vier dagen. Op CPH Kids verzamelen de stylisten van de internationale bladen Luna, Milk, Junior en het Deense Vi for Aeldre kledingstukken van de deelnemende merken voor hun fotoshoots. Ook zijn er kunstenaars aan het werk en is er een pop upshop met kledingstukken van standhouders waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat.

Ciff Kids zoekt het liever in functionaliteit en heeft een jeanssectie voor tieners ingericht, en een tassensectie. Op Ciff Kids zijn dagelijks twee modeshows te zien. Daar presenteert de beurs de wintertrends in vier thema’s, gebaseerd op de prognose van trendbureau Pecler Paris.

Ruime opzet
Maar er is ook een overeenkomst. Beide beurzen zijn opvallend ruim opgezet: CPH Kids biedt de exposanten grote stands en Ciff Kids biedt exposanten zo mogelijk nog grotere stands. Echter: de drie seizoenen jonge CPH Kids heeft zich een jasje aangemeten met beurshal TAP1 in de Carlsberg brouwerij en dat jasje is nog een beetje op de groei. Ciff Kids op zijn beurt probeert de leegloop van de beurs sinds de komst van CPH Kids te camoufleren. Vandaar de ruime stands.

Wat altijd gold als het Scandinavische inkoopmoment voor kinderkleding (Ciff Kids) probeert zich dapper staande te houden, echter restaurant en catwalk beslaan dit keer naar schatting 20% van de beursvloer. Met de krimp is er flink geschoven met aanbieders. Voor een deel om een jeansafdeling te vormen, echter lang niet voor iedereen deed Ciff Kids het juiste.

Schrale troost
Mark en Léon van Gennip staan al tien jaar op Ciff Kids met de kindermerken Dirkje, DJ Dutch Jeans. Over hun plaats op Ciff Kids is het duo minder tevreden. “Normaal staan we gunstig, aan een hoofdpad. De organisatie heeft ons dit keer naar achteren gezet. Op onze oude plek staat nu een Deense aanbieder.”

Als een beurs goed bezocht wordt is zoiets misschien geen ramp. Echter bij de lage toeloop valt de slechte plaatsing des te meer op. Een schrale troost: op beide beurzen loopt het niet storm. Zowel op Ciff Kids als CPH Kids zijn er standhouders die verveeld voor zich uitkijken.

Eén kindermodebeurs in Kopenhagen 
Deze keer telde CPH 81 stands met in totaal ruim 100 merken. Inkopers troffen op Ciff Kids bijna 300 merken. Is het niet toch beter om samen verder te gaan als een grote Scandinavische kindermodebeurs? Claus Adler staat met zijn plus-size kindermerken Xboys en Xgirls in de jeanssectie van Ciff Kids. Voor hem is en blijft Ciff Kids de enige beurs: “Jeans zul je niet vinden op CPH Kids. In ons segment is Ciff Kids het enige platform. Het liefst ziet hij weer een gezamenlijke beurs in Kopenhagen: “We hebben de ruimte hier in het Bella Center (mode-inkoopcentrum in Kopenhagen), dus waarom niet.”

Mogens Jepsen van Molo denkt er heel anders over. Hij stapte met enkele andere labels als eerste over naar CPH Kids: “We vonden Ciff Kids niet langer inspireren. Juist omdat wij ons op de betere speciaalzaak richten willen we een beurs die niet alleen de nieuwste collectie toont, maar die inkopers inspireert.” Lone Holm, organisator van CPH Kids reageert veelzeggend: “Misschien komt er toch ooit weer één kindermodebeurs in Kopenhagen.”

Klik op de foto’s om de ‘strijd’ tussen Ciff Kids en CPH Kids in beeld te zien

Klik hier voor meer nieuws over de Deens/Scandinavische markt