TOP

Modefabriek; wat vonden retailers en merken ervan

Zondag 25 januari ging Modefabriek van start. Textilia was erbij en sprak enkele bezoekers en merken.

Om tien uur ’s ochtends staat er al een flinke rij bij ingang K van de Amsterdam RAI. Bezoekers worden bij de ingang gegroet door de ‘protestmars’ van Dyanne. Veel kan je er alleen niet van zien; het is zo druk bij de ingang dat je eigenlijk alleen de bordjes boven de mensen uit ziet steken.

Op zoek naar schoenentrends

Binnen een mum van tijd zijn de hallen gevuld met bezoekers. Klazien, Sandra en Marian van Steenwijk schoenen in Heereveen lopen op hun gemak naar de Food Market. “Het inkopen doet onze baas, wij zijn aan het kijken wat de nieuwe trends zijn op het gebied van schoenen.”, zegt Sandra. “We kijken naar wat er op de markt is en wat past bij onze klanten. Wij komen uit het noorden dus de kans bestaat dat niet alles onze klanten aanspreekt.”

Ook Marijke en Roswitha van Pover Schoenen zijn op zoek naar nieuwe schoenentrends. “Ik heb het wel een beetje gehad met die zwarte schoenen.”, lacht Marijke. “Er mag van mij wel weer wat kleur in. De stijlen die nu populair zijn, lenen zich natuurlijk wel erg goed voor zwart, dus ik begrijp het wel. Wat ik wel een erg leuke nieuwe trend vind, zijn brogue veterschoenen en puntschoenen.”

Nienke en Jeroen zijn op Modefabriek met een heel ander doel dan kleding scoren. “Wij zijn van het bedrijf Creavision, wij maken etalages voor verschillende winkels. Wat wij hier doen is vooral inspiratie op doen hoe merken hun kleding tentoonstellen. Op die manier kunnen wij dat weer meenemen wanneer wij ons werk doen.”

Merken over hun bestsellers

In Hal 3 staat nieuwkomer Given. Desirée van Klingeren van Given: “Dit is het allereerste jaar voor Given op Modefabriek. We bestaan nog niet zo heel erg lang maar het ging al snel heel goed met het merk.” Het merk werd bekend met het Olivia jasje wat in Goede Tijden Slechte Tijden werd gedragen: “Het is een heel populair jasje. Hij loopt vanaf je middel uit maar is toch mooi strak. Dat is ook een item dat wij altijd wel hebben.” Licht Desirée toe.

Antoinette Lund van Notthesame is druk bezig met foldertjes in tassen doen voor alle bezoekers. “Vesten gaan het zeker goed doen deze editie van Modefabriek. Wij hebben een eigen stijl, daarom heten we ook ‘Not the same’. Alles is net een tikkeltje anders.” Terwijl Antoinette een vest uit de rekken pakt vertelt ze: “Dit is een vest dat  ontzettend slank maakt. Je merkt toch dat dat iets is dat voor veel mensen aantrekkelijk is.”

Robin Cohen van Marc O’Polo weet al bijna zeker wat zijn bestverkochte items gaan worden. “We hebben een knitwear colbert in de mannencollectie op het moment. Deze ochtend doet hij het al enorm goed en ik verwacht dat veel mensen interesse gaan tonen in dit item.” Basisartikelen doen het volgens Robin ook altijd goed: “Basis hemdjes en basis truien hebben wij altijd op voorraad, voor zowel mannen als vrouwen. Deze blijken gewoon altijd populair en belangrijk voor velen.”