TOP

Modefabriek gaat vooralsnog fysiek door, ceo Ritter verlaat Zalando en Moncler lijft Stone Island in

Modefabriek is vooralsnog voornemens de beurs fysiek te laten plaatsvinden en ceo van Zalando Rubin Ritter stapt op. Verder: riskeert de winkelier nu wel of geen boete als zijn klant geen mondkapje draagt? Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 7 december.

Ceo Ritter verlaat Zalando

Online modegigant Zalando gaat volgend jaar door met twee ceo’s in plaats van drie. Rubin Ritter, die verantwoordelijk is voor marktstrategie en communicatie, gaat het Duitse concern in mei 2021 verlaten, meldt het bedrijf in een persbericht. Ritters wil meer tijd doorbrengen met zijn gezin, zo verklaart hij. “Mijn beslissing is het resultaat van maandenlang zorgvuldig nadenken. Na meer dan 11 geweldige jaren waarin Zalando mijn prioriteit is geweest, voel ik dat het tijd is om mijn leven een nieuwe richting te geven. Ik wil meer tijd besteden aan mijn gezin. Mijn vrouw en ik hebben afgesproken dat haar professionele ambities de komende jaren voorrang moeten krijgen. En wat mijn eigen toekomst betreft, ik wil mezelf graag de tijd gunnen om nieuwe interesses buiten Zalando te verkennen.” Sinds 2010 leiden Robert Gentz, David Schneider en Rubin Ritter Zalando als één team bestaande uit drie co-ceo’s. Zalando werd in 2008 opgericht in Berlijn. In twaalf jaar groeide de start-up uit tot het grootste online modeplatform van Europa, met meer dan 35 miljoen klanten in 17 landen.

Rustige Sinterklaasdag in de winkelstraat

In de winkels was het op de dag van Sinterklaas 5 december niet drukker dan op een gewone zaterdag in september. Het aantal pinbetalingen in de detailhandel lag minder dan 5 procent hoger. Dat meldt Betaalvereniging Nederland. De pinkassa rinkelde vooral in boekenwinkels (+40 procent) en op markten (+40 procent). Bij fysieke mode- en kledingwinkels lag het aantal pinbetalingen 30 procent lager. Ook op de vrijdag vóór 5 december was het aan de pinkassa niet drukker dan op een normale vrijdag.

Al met al was het op alle voorbije koopjesdagen voor Black Friday, Cyber Monday en Sinterklaas naar schatting 10 procent drukker dan op overeenkomstige gewone weekdagen. In vergelijking met dezelfde dagen in 2019 lag het aantal pinbetalingen echter 5 procent lager. Op die koopjesdagen werden naar schatting 35 procent meer iDeal-betalingen gedaan dan op gewone weekdagen, voor een bedrag dat zo’n 65 procent hoger lag. In vergelijking met vorig jaar kocht de Sint ongeveer 50 procent vaker in webwinkels, voor een bedrag dat 30 procent hoger lag. De totale uitgaven van Sinterklaas met de pinpas en iDeal tijdens alle koopjesdagen waren naar schatting weliswaar 10 procent hoger dan vorig jaar. Het aantal contante betalingen in winkels is sinds vorig jaar met ongeveer eenderde afgenomen. 30 Procent van de sinterklaasaankopen wordt in buitenlandse webwinkels gedaan.

Modefabriek gaat vooralsnog fysiek door

Waar de meeste mode- en schoenenbeursorganisaties vanwege de coronapandemie een streep hebben gezet door hun fysieke edities, laat Modefabriek in een persbericht weten ‘de absolute intentie’ te hebben om de 24e editie van Modefabriek in januari 2021 door te laten gaan. De organisatie zegt dat het veilig kan op de nieuwe locatie, Expo Haarlemmermeer, omdat alle merken onder één dak worden gepresenteerd en bezoekers zich niet hoeven te verplaatsen van de ene showroom naar de andere. Volgens de veiligheidsregio valt Expo Haarlemmermeer in de categorie ‘doorstroomlocatie’, wat betekent dat de Expo kan garanderen dat er een doorstroom van bezoekers is, vertelt vestigingsmanager van de locatie, Frank Duller. “We zetten looproutes uit en er zijn starttijden waarvoor bezoekers zich kunnen aanmelden. Per tijdvak kunnen we 2.000 mensen toelaten en alsnog de afstandsregels handhaven, dus iedereen die de beurs wil bezoeken, kan dit ook doen.” Verder vindt vooraf een gezondheidscheck plaats via een vragenlijst per mail, wordt bij de entree een temperatuurcheck gedaan en geldt een mondkapjesplicht op de beurs.

Modefabriek voert in het perscommuniqué een aantal merken en retailers op die uitkijken naar de aanstaande fysieke editie, waaronder Vanessa Noordhoff, Bronx Fashion, Richard en Joannette van der Mark van JcSophie, Barbara van Leyen van Tally Ho en Merel Hofhuis van Mus Concept Store. “Ik wil juist in januari naar Modefabriek komen, het afgelopen seizoen heb ik het echt gemist”, zegt Hofhuis. “Het is voor mij de plek waar ik nieuwe dingen kan zien en het is heel fijn en belangrijk om geïnspireerd te worden. Zo kijk ik naar hoe anderen hun producten presenteren en ontdek ik altijd wel iets wat een toevoeging is voor mijn winkel. Ik kom graag met mijn team zodat ook zij geïnspireerd raken. Daarnaast is het van belang om naast de merken ook andere retailers te spreken om met hen kennis en informatie uit te wisselen.”

Stone Island in handen van Moncler

Het luxemerk Moncler neemt Stone Island over, meldt onder meer Hypebeast. De ceo van Stone Island, Carlo Rivetti, blijft aan boord en treedt toe tot de raad van bestuur. Met de overname is 1,15 miljard euro gemoeid. Met deze stap willen de merken het concurrentievermogen van Moncler en Stone Island versterken zonder dat de merken hun identiteit en autonomie verliezen. Moncler wil zijn kennis en ervaring inzetten om met Stone Island te groeien in het bijzonder op de Amerikaanse en Aziatische markten, evenals bij de directe verkoop aan de consument. Daarnaast zal Moncler Stone Island introduceren in het duurzaam produceren, waar het merk ervaren in is.

Geen boete voor retailer als klant geen mondkapje draagt

Na de invoering van de mondkapjesplicht op 1 december, ontstond verwarring over wie beboet kan worden als een klant geen mondkapje draagt in de zaak: de klant of de winkelier of beide? Het antwoord: een ondernemer hoeft niet handhavend op te treden en wordt daarmee niet beboet, meldt Inretail op basis van een brief van minister Grapperhaus. De klant die geen mondkapje draagt, riskeert wel een geldboete van €95. Een winkelier moet wel actief deurbeleid voeren en klanten aanspreken op het dragen van een mondkapje. Zo bevordert hij de naleving van de wet. Weigert de klant een mondkapje te dragen, dan mag de ondernemer de klant uit de winkel weren. Als de klant dan toch de winkel ingaat is hij in overtreding met de wet en kan hij daarvoor een boete krijgen.

Lees ook: ‘Dit is wat je als winkelier moet weten over de mondkapjesplicht’

Beeld: Unsplash / Clay Banks