TOP

Mexx terug met kleding, krediet voor De Bijenkorf en realityserie voor Dejacque?

Mexx komt in het voorjaar van 2021 terug met een kledingcollectie. Debby van der Zande van modezaak Dejacque uit Oldenzaal is in gesprek met een televisiezender over een realityserie. En om de coronacrisis te overleven krijgt De Bijenkorf een miljoenenkrediet van het moederbedrijf. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 8 december 2020.

Mexx maakt comeback met kledingcollectie

Mexx komt voor voorjaar 2021 terug met een kledingcollectie. Na de overname van Mexx door de Nederlandse RNF Group in 2017 lag de focus eerst op de schoenencollectie. RNF kocht alleen de merkrechten van Mexx en geen voorraden en winkels, waardoor het merk vanaf nul opnieuw in de markt wordt gezet. Sinds mei dit jaar wordt er gewerkt aan een nieuwe kledingcollectie, die vanaf komend voorjaar in de winkels ligt. Met de kledinglijn richt het merk zich op mannen, vrouwen en kinderen. Het bedrijf typeert de collectie als ‘smart casual met een frisse touch’. Belangrijk element zijn de pakken voor zowel mannen als vrouwen, waar het merk vroeger ook bekend om stond. Naast de smart casual collectie is er ook een loungewear collectie.

Modeondernemer in gesprek over realityserie

Debby van der Zande van modezaak Dejacque uit Oldenzaal is in gesprek met een televisiezender over een realityserie. Dat vertelde ze gisteren in een interview met Stax & Toine op Radio 1. Ze kan nog niet vertellen om welke zender het gaat, maar er zijn al proefopnamen gemaakt. Van der Zande is met haar winkel Dejacque al maanden een hit op social media met haar video’s. Inmiddels zijn er 100.000 volgers op Facebook en 40.000 op Instagram. Ze vertelt op de radio: “Het is een beetje uit de hand gelopen. Ik ben een nuchter persoon die gewoon haar ding doet in de winkel en filmpjes ging plaatsen om door de coronacrisis te komen.” Al snel gingen de video’s viraal en kreeg ze een grote schare fans. Misschien wel doordat de filmpjes niet perfect bewerkt zijn en er af en toe een grapje of een foutje voorbij komt. “Mensen komen nu vanuit het hele land naar de winkel. Er komen soms zelfs mensen met de camper uit België of Frankrijk. Ze willen de sfeer proeven.” Interessant is dat de winkel geen webshop heeft. Wel kan er telefonisch besteld worden. De winkel draait momenteel nog beter dan voor de coronacrisis, vertelt ze. “Bij ons gaan de zaken momenteel extreem goed ja. Maar ik moet er wel bij zeggen dat we er altijd zijn en vol enthousiasme in de winkel staan.”

De Bijenkorf krijgt krediet van moederbedrijf

Om de coronacrisis te overleven krijgt De Bijenkorf een krediet van 44 miljoen euro van het Britse moederbedrijf Selfridges, sinds 2011 eigenaar van de warenhuisketen. Dat blijkt uit het meest recente jaarverslag dat is gedeponeerd en waar RTL Nieuws over bericht. Daarin staat dat de omzet vorig boekjaar (tot 1 februari 2020) met 7,5 procent steeg tot ruim 500 miljoen euro, maar ook dat de coronacrisis daarna grote gevolgen heeft. Het omzetverlies door de sluiting van de zeven warenhuizen voor zes weken in de eerste lockdown werd gedeeltelijk gecompenseerd door ‘bemoedigende resultaten’ van de webwinkel. Het bedrijf kreeg overheidssteun en sneed in de kosten, zo werd in augustus aangekondigd 225 van de 2650 banen te schrappen. Ondanks de maatregelen blijven de resultaten in het lopende boekjaar onzeker. De Bijenkorf heeft een aanvullende kredietlijn van 44 miljoen euro van Selfridges veilig weten te stellen, die het bedrijf kan aanspreken als dat nodig is.

Nederlands outdoormerk wil 5 miljoen m2 vergroenen

Het Nederlandse outdoormerk Cortazu wil met de verkoop van hun jassen vijf miljoen vierkante meter grond aan de voet van de Kilimanjaro vergroenen. Het merk zorgt in samenwerking met Justdiggit per verkochte jas voor 62 vierkante meter vergroening op Afrikaanse grond. Cortazu werd in 2017 opgericht door drie mannen met een passie voor outdoor en een missie: vijf miljoen vierkante meter land vergroenen door 50.000 mensen in hun jassen naar buiten te brengen in 2025. Het merk verkoopt alleen rechtstreeks aan de consument via de webshop én Kickstarter. Het merk heeft vier campagnes op Kickstarter gehad, waarmee wereldwijd een loyale community fans is opgebouwd. Het merk verkoopt hoogwaardige technische kleding om in te skiën en hiken, maar ook voor dagelijks gebruik.

Snurk lanceert thuiswerktruien

Loungewearmerk Snurk lanceerde afgelopen week de Thuiswerk Trui. Een comfortabele katoenen sweater waarmee je netjes voor de dag komt tijdens online Zoom of Skype meetings. De ‘jasje-dasje’ fotoprint op de trui is op beeldscherm nauwelijks te onderscheiden van echt. De Thuiswerk Trui is er voor mannen en vrouwen en gemaakt van biologische stretchkatoen. De truien zijn voor €54,95 te koop bij de verkooppunten van het merk en in de webshop. Snurk brengt al langer een uitgebreide collectie mondkapjes. Snurk begon in 2007 met beddengoed met in het oog springende prints, wat in 2016 werd uitgebreid met een pyjamacollectie voor het hele gezin. Inmiddels richt het merk zich met een uitgebreid aanbod op loungewear.