TOP

Modebranche scoort dikke omzetplus, Armedangels opent pop-up in De Rode Winkel en Dante6 heeft groeiplannen

Kleding- en schoenenwinkels hebben het afgelopen kwartaal uiterst goede zaken gedaan, Armedangels heeft voor het eerst een eigen Nederlands verkooppunt in Utrecht en jubilerend Dante6 heeft meer winkels en producten op het verlanglijstje. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 16 augustus.

Foto: Armedangels

Kleding- en schoenenwinkels goed voor dikke omzetplus 

Kleding- en schoenenzaken hebben in het tweede kwartaal van 2022 grote omzetstijgingen gerealiseerd, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Kledingretailers boekten in deze periode de grootste omzetgroei met 19,5 procent, gevolgd door de schoenenbranche met 16 procent. Ook wat betreft de volumes (omzet gecorrigeerd voor prijsstijgingen) scoort de kleding- en schoenendetailhandel goed. Bij kledingwinkels steeg het volume met 16,8 procent en bij schoenenzaken 11,2 procent. De totale detailhandel was in het tweede kwartaal goed voor een groei van ruim drie procent. Opvallend is dat de online verkoop tien procent lager lag dan een jaar eerder in deze periode. Multichannelretailers zetten hierbij 11 procent minder om, pure webwinkels 9 procent. Volgens het CBS verwacht een meerderheid van de ondernemers, 53 procent, dat de verkoopprijzen de komende drie maanden toenemen. Over de ontwikkeling van het economisch klimaat heerst voornamelijk een negatieve stemming. Vijftien procent van de detailhandelaren verwacht een verslechtering in het derde kwartaal. De ondernemers zijn hiermee pessimistischer over het economische klimaat dan in de voorgaande acht kwartalen. Ook brancheorganisatie Inretail maakt zich zorgen over de toekomst. Directeur Jan Meerman laat aan BNR weten te vrezen voor het omvallen van bedrijven, zodra de coronasteun vanaf oktober moet worden terugbetaald.

Armedangels opent pop-up shop in De Rode Winkel

Armedangels heeft een pop-up store geopend in De Rode Winkel in Utrecht. Het is het eerste eigen fysieke verkooppunt van het Duitse duurzame merk. Tot half september presenteert het label in deze ruimte jeans voor vrouwen – waaronder de detoxdenim, waarbij geen synthetische pesticiden, bleekmiddelen en schadelijke meststoffen zijn gebruikt – naast tijdloze basics en de nieuwe herfstcollectie. De pop-up moet klanten een blik bieden op de duurzame producten en de missie van Armedangels. De Rode Winkel laat weten dat de future-proof jeanslijn perfect aansluit bij het vrouwenmode-assortiment van de winkel. Volgens mede-eigenaar Daan Broekman is de winkel al jaren bezig met verduurzaming van het assortiment. In 2019 verkocht het een jeans met het Utrechtse duurzame denimlabel Kuyichi. Deze broek bestond voor 80 procent biologisch katoen en 20 procent uit gerecycled katoen, afkomstig van oude spijkerbroeken die De Rode Winkel had ingezameld. 

Esprit lanceert netwerk voor innovatie

Esprit start onder de noemer Esprit Futura een wereldwijd netwerk van hubs voor bedrijfsinnovatie en technologische expertise. Dit najaar opent de eerste fysieke Futura hub in de Houthavens in Amsterdam. Deze vestiging zal volgens het bedrijf een sleutelrol spelen in de ondersteuning van Esprit’s groei op de Europese markt. Verdere regionale hubs in Azië en Noord- en Zuid-Amerika staan op de planning. Het initiatief maakt deel uit van de digitale strategie van de groep om de klantbetrokkenheid te verbeteren door gegevens om te zetten in inzichten en zo de internationale expansie van het merk te stimuleren. De hubs krijgen de opdracht nieuwe methodes te ontwikkelen waarmee Esprit onder meer vernieuwende e-commerce-oplossingen kan leveren. De eerste projecten bestaan uit het creëren van geavanceerde digitale showrooms, betere winkelervaring en kaders voor gegevensanalyse om consumentenvoorkeuren en markttrends te voorspellen. 

Jubilerend Dante6 heeft meer winkels en producten op verlanglijstje

Dante6 bestaat dit seizoen 12,5 jaar en het merk grijpt deze mijlpaal aan om verdere groei in te zetten. Zo laat het Rotterdamse merk weten op korte termijn het aantal Nederlandse brandstores te willen uitbreiden. Hiervoor oriënteert Dante6 zich volgens een woordvoerder onder andere in Maastricht. Het label heeft al brandstores in Amsterdam en Rotterdam. Daarnaast wil het internationaal groeien met een winkel in Antwerpen en opent in november een nieuwe shop-in-shop – met vernieuwde uitstraling – bij KadeWe in München. Bij succes streeft Dante6 naar verdere expansie in shop-in-shops. Ook wat betreft het aanbod is de onderneming in ontwikkeling. Een van de toekomstplannen op dit gebied is het uitbreiden van het assortiment met schoenen, meer accessoires en speciale collecties tussen de reguliere collecties door. Voor 2023 staat een compacte schoenenlijn op de planning, laat oprichter en creatief directeur Evelyne Brekelmans weten. Dit naar aanleiding van de aanhoudende vraag van retailpartners naar een complete look en een daaropvolgend marktonderzoek. Daarnaast maakt het bedrijf stappen qua duurzaamheid. Onlangs is het lid geworden van Amfori, een non-profit organisatie die ervoor zorgt dat leveranciers gemonitord worden op goede werkomstandigheden, eerlijke handel en verantwoordelijk gebruik van natuurlijke bronnen. “Het BSCI (Business Social Compliance Initiative) label zorgt ervoor dat we waar nodig verbeteringen kunnen aanbrengen in onze supply chain”, aldus Brekelmans.

Ganni kondigt meer collabs aan

Tijdens de Copenhagen Fashion Week afgelopen week showde Ganni al een nieuw samenwerkingsproject met Levi’s. Nu kondigt Ditte Reffstrup, creatief directeur bij het Deense merk, meer collabs aan. Op stapel staat onder andere een geüpcyclede collectie met Barbour en een samenwerking met 66°North. Reffstrup in een persbericht: “Ik ben een collaboration junkie. Ik houd ervan wanneer er chemie is en de ideeën blijven vloeien. Als een industrie zouden we meer moeten samenwerken, willen we mode verduurzamen. Geen enkel merk – hoe hard ze het ook proberen – kan dit alleen. Daar is echt samenwerking voor nodig.” Eerder trok Ganni al op met onder meer Levi’s, Juicy Couture, Dr. Scholl en New Balance.