TOP

Modebranche plust in tweede kwartaal, winkelbevoorrading ‘in gevaar’ en samenwerking voor Vans en Van Gogh Museum

Het tweede kwartaal van 2018 heeft het moeilijke eerste kwartaal voor de mode- en schoenenbranche grotendeels goedgemaakt. Verder: door een tekort aan vrachtwagenchauffeurs komt de winkelbevoorrading mogelijk in gevaar en de nieuwe eigenaar van Men At Work sluit overname van het failliete Charles Vögele Oostenrijk niet uit. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 3 augustus.

Mode en schoenen plussen in tweede kwartaal, sport blijft achter

Het tweede kwartaal van 2018 heeft het moeilijke eerste kwartaal voor de modebranche grotendeels goed gemaakt. Voor het eerste halfjaar van 2018 komt de sector uit op een plus van 0,7 procent. Dat blijkt uit de Fashionscan van GfK voor Inretail. Over de periode april-juni noteerde de modemarkt gemiddeld 2,6 procent meer omzet dan over dezelfde periode vorig jaar. Het segment baby- en kindermode presteerde met een plus van 5,1 procent het best, gevolgd door vrouwenmode (3,5 procent) en mannenmode (1,7 procent). Beenmode groeide 0,6 procent in omzet, ondermode noteerde een min van 1 procent.

Schoenen & sport

De omzet in schoenen steeg gemiddeld 7,5 procent in het tweede kwartaal van 2018, en 2,4 procent in het eerste halfjaar. De sportomzet bleef met 8,2 procent achter in het tweede kwartaal, en zag de gemiddelde omzet in het eerste halfjaar met 3,3 procent dalen.

Online & offline

De verschillen per kanaal en type winkel zijn groot. De verkoop van mode via het online kanaal was met een groei van 19,1 procent aanzienlijk hoger dan de omzetgroei van 2,2 procent die offline gerealiseerd werd. De online omzet van schoenverkopen steeg met 22,4 procent, stenen winkels plusten met 0,7 procent. Steeds meer retailers werken met een multichannel-formule om de omzetkansen te optimaliseren, ziet Inretail. Klanten schakelen immers telkens tussen de on- en offline wereld.

Grillig verloop

Het tweede kwartaal verliep vrij grillig. Mei en juni waren matige omzetmaanden voor mode- en schoenenretailers, maar werden gecompenseerd door uitstekende omzetten in april. Door de zomerse temperaturen vanaf mei was er direct veel vraag naar hoogzomer-artikelen. Dat drukte de omzet van de vroege (vaak hoger geprijsde) voorjaarscollecties. Inretail voorziet dat het voor winkeliers een uitdaging wordt om in het derde kwartaal – een belangrijke periode, omdat de nieuwe herfst-wintercollecties dan binnenkomen – een groeispurt te maken. Door het aanhoudende zomerweer heeft de consument nog weinig interesse in warme kleding.

Winkelier Marc Hermans laat op Facebook weten dat hij om die reden de collecties al sinds vier seizoenen later laat uitleveren: de najaarscollectie vanaf augustus, de voorjaarscollectie vanaf februari. “Het was een gevecht met bepaalde leveranciers, maar we hebben ons punt kunnen bewijzen.”

Charles Vögele Oostenrijk naar nieuwe eigenaar Men at Work?

Victory & Dreams Holding breidt haar imperium mogelijk uit met de winkels van Charles Vögele in Oostenrijk. De Oostenrijkse tak van het modebedrijf, waar ook de winkels in Hongarije en Slovenië onder vallen, heeft eind juli het faillissement aangevraagd.

Het nog jonge Victory & Dreams Holding heeft in anderhalf jaar tijd een imperium van bijna 400 winkels in binnen- en buitenland opgebouwd. Op 1 augustus werd bekend dat het concern van de familie Hes multibrandketen Men At Work heeft ingelijfd. Het is goed mogelijk dat Charles Vögele Oostenrijk daar binnenkort bijkomt, zegt Lex Hes tegen het FD. De holding nam eerder al een flink aantal winkels in Nederland (die zijn omgedoopt tot Miller & Monroe-vestigingen) en Duitsland over. “Ik kan het niet bevestigen, maar het zou niet onlogisch zijn. Het is nog steeds erg onrustig in de moderetail. We krijgen veel modeketens ter overname aangeboden.

Victory & Dreams exploiteert op dit moment in Nederland 72 winkels van het mode- en lifestylemerk Miller & Monroe en realiseerde in september 2017 een doorstart van 54 winkels van vrouwenmodeketen Witteveen. Daarnaast exploiteert het drie winkels van het Italiaanse OVS-Kids en werden er in april van dit jaar 180 winkels van het failliet verklaarde Charles Vögele in Duitsland overgenomen.

Vans en Van Gogh Museum werken samen

Het Amerikaanse skatemerk Vans is een samenwerking aangegaan met het Van Gogh Museum in Amsterdam. Het resultaat is een kunstzinnige kleding- en schoenencollectie, die vanaf vandaag wereldwijd te koop is.

In elk item is een werk van kunstenaar Vincent van Gogh verwerkt. Zo komen de amandelbloesem, zonnebloemen en zelfportretten veelvuldig terug. “We zijn erg blij met de collectie van Vans X Van Gogh Museum, omdat dit aansluit bij onze missie om het werk van Vincent van Gogh toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen”, vertelt Adriaan Dönszelmann, Managing Director van het Van Gogh Museum, in een persbericht. “Door de iconische kunstwerken van Van Gogh te verenigen met iconische Vans-schoenen en -kleding, wordt Vincents kunst naar een nieuw publiek buiten het museum gebracht.” Een deel van de winst vloeit terug naar het museum en wordt gebruikt voor het behoud van Van Goghs kunstwerken.

Vans X Van Gogh Museum4 Vans X Van Gogh Museum1

‘Tekort vrachtwagenchauffeurs bedreigt bevoorrading winkels’

Door het snel groeiende tekort aan vrachtwagenchauffeurs dreigt een groot aantal winkels, tankstations en bedrijven binnen twee jaar niet meer bevoorraad te kunnen worden. VERN, de brancheorganisatie in het wegtransport voor het midden- en kleinbedrijf, slaat alarm bij verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen (VVD). “Als er niet snel wat gebeurt, valt de economie stil”, zegt VERN-voorzitter Klaas de Waardt tegen het AD.

Eind vorig jaar was al een tekort van zevenduizend beroepschauffeurs. Dit jaar bereiken er nog eens 8800 de pensioengerechtigde leeftijd. Volgens De Waardt kunnen veel oudere bestuurders binnenboord worden gehouden als ze niet verplicht op (dure) nascholing moeten, wat nu wel het geval is. Ook het sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) speelt in op het probleem door versneld chauffeurs op te leiden.